Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.569.2025.1.MH
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jako formę opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy, zgodnie z wpisem w CEIDG, jest działalność sklasyfikowana pod kodem PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca oświadcza, że świadczone przez niego usługi, będące przedmiotem niniejszego wniosku, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy kompleksowe usługi w zakresie analizy biznesowej i zarządzania procesami, które obejmują w szczególności następujące czynności:
- analiza i definiowanie wymagań biznesowych - (...);
- zarządzanie wymaganiami - (...);
- modelowanie i optymalizacja procesów biznesowych - (...);
- wsparcie w zarządzaniu produktem - (...);
- koordynacja i komunikacja - (...);
- wsparcie w procesie testowania - (...).
Celem tych działań jest weryfikacja, czy finalne rozwiązanie informatyczne jest w pełni zgodne z uprzednio zdefiniowanymi i zatwierdzonymi wymaganiami biznesowymi. Wnioskodawca kategorycznie podkreśla, że w ramach świadczonych usług nie wykonuje i nie będzie wykonywał następujących czynności:
- czynności związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), w tym w szczególności pisania kodu źródłowego w jakimkolwiek języku programowania, modyfikacji istniejącego kodu, tworzenia skryptów, projektowania technicznej architektury systemów informatycznych, administrowania bazami danych czy tworzenia zapytań do baz danych (...);
- czynności związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w tym w szczególności doradztwa w zakresie wyboru konkretnych technologii, platform programistycznych, frameworków, narzędzi deweloperskich, bibliotek czy konkretnych produktów softwarowych;
- czynności związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), w tym rekomendowania specyfikacji technicznej serwerów, stacji roboczych czy urządzeń sieciowych;
- czynności związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
- usług doradztwa związanego z zarządzaniem strategicznym w rozumieniu PKWiU 70.22.11.0.
Wyniki pracy Wnioskodawcy mają charakter koncepcyjny i analityczny (...) i jest agnostyczny technologicznie. Oznacza to, że opracowana przez niego specyfikacja biznesowa może zostać zaimplementowana przez klienta przy użyciu dowolnej, wybranej przez niego technologii.
Pana pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, szczegółowo opisanych w stanie faktycznym, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług opisanych w stanie faktycznym, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Uzasadnienie stanowiska:
1.Spełnienie warunków ogólnych do opodatkowania ryczałtem - Wnioskodawca spełnia warunki podmiotowe i przedmiotowe do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W szczególności, jego przychody nie przekraczają limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, a do jego działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 tejże ustawy.
2.Analiza stawek szczególnych i ich wykluczenie - ustawa o ryczałcie przewiduje dla niektórych rodzajów usług stawki szczególne, wyższe niż stawka podstawowa. W kontekście działalności Wnioskodawcy analizie podlegają w szczególności stawki 15% i 12%.
- wykluczenie zastosowania stawki 15% (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) - przepis ten odnosi się do „usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70)”; jak wskazano w opisie stanu faktycznego, usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mają charakteru doradztwa strategicznego, ich istotą jest zarządzanie i koordynacja na poziomie operacyjnym konkretnego projektu lub procesu, analiza wymagań i optymalizacja przepływów pracy; Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa w zakresie zarządzania strategicznego, finansowego czy marketingowego dla całej organizacji klienta; w związku z tym, jego usługi nie mieszczą się w zakresie grupowania objętego stawką 15%;
- wykluczenie zastosowania stawki 12% (art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) - przepis ten dotyczy usług „związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1)” oraz „związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)”; jak szczegółowo wykazano w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca kategorycznie nie wykonuje czynności, które mogłyby zostać uznane za związane z oprogramowaniem lub doradztwem w tym zakresie; nie tworzy kodu, nie projektuje architektury technicznej, nie rekomenduje konkretnych technologii; rola Wnioskodawcy koncentruje się na warstwie biznesowej – zrozumieniu potrzeb, zdefiniowaniu wymagań i optymalizacji procesów – a nie na warstwie technicznej implementacji; wynik jego pracy jest agnostyczny technologicznie, co dodatkowo potwierdza brak bezpośredniego związku z konkretnym oprogramowaniem.
3.Uzasadnienie zastosowania stawki 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) - skoro świadczone przez Wnioskodawcę usługi, prawidłowo sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, nie zostały wymienione w przepisach art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie jako objęte stawkami 17%, 15%, 14% lub 12%, należy zastosować do nich stawkę ogólną przewidzianą dla przychodów z działalności usługowej. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, ponieważ usługi Wnioskodawcy stanowią działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie i nie podlegają pod żadną ze stawek szczególnych, właściwą dla nich stawką opodatkowania jest stawka 8,5%.
4.Potwierdzenie stanowiska w linii interpretacyjnej Dyrektora KIS - prawidłowość powyższego stanowiska znajduje potwierdzenie w licznych indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznych stanach faktycznych; Organ konsekwentnie potwierdza, że usługi analityków biznesowych, product managerów i project managerów w branży IT, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%.
Przykładowo:
- ·interpretacja z dnia 8 września 2025 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.379.2025.3.MS, w której organ potwierdził stawkę 8,5% dla kompleksowych usług zarządzania projektami IT, obejmujących m.in. zarządzanie operacyjne i optymalizację procesów, identyfikację problemów i nieefektywności, proponowanie i wdrażanie rozwiązań oraz monitorowanie ich skuteczności; Kluczowe było w niej podkreślenie, że rola wnioskodawcy ogranicza się do warstwy organizacyjno-procesowej i nie obejmuje programowania czy modyfikacji samego oprogramowania;
- interpretacja z dnia 3 stycznia 2025 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.464.2024.2.MS, w której za prawidłowe uznano stanowisko o stosowaniu stawki 8,5% dla usług obejmujących m.in. modelowanie systemów IT, analizę procesów biznesowych w celu ich odzwierciedlenia w systemie oraz dokumentowanie struktury systemów i zależności między ich komponentami;
- interpretacja z dnia 20 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP , w której organ potwierdził, że przychody Product Managera świadczącego usługi m.in. przeprowadzania analiz biznesowych i systemowych oraz przygotowywania strategii i planów związanych z projektami, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5%;
- interpretacja z dnia 27 czerwca 2024 r., sygn. 0114-KDWP.4011.53.2024.2.IG , gdzie Dyrektor KIS zgodził się, że usługi kierownika projektu (Project Managera) w IT, obejmujące planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie i koordynację prac zespołów (w tym analityków biznesowych), sklasyfikowane jako PKWiU 70.22.20.0, kwalifikują się do stawki 8,5%;
- interpretacja z dnia 9 czerwca 2025 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.397.2025.2.KKO , w której potwierdzono stawkę 8,5% dla usług kompleksowego zarządzania projektami, obejmujących koordynację zespołów, wytyczanie planów i kontrolę ich realizacji, również sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0;
- interpretacja z dnia 16 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD, w której organ uznał za prawidłowe zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów z działalności związanej z wykorzystaniem technologii informatycznych na potrzeby modelowania biznesowego.
Mając na uwadze powyższą argumentację prawną oraz ugruntowaną i jednolitą linię interpretacyjną organów podatkowych, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jego przychody ze świadczenia usług analizy biznesowej i zarządzania procesami, sklasyfikowane pod PKWiU 70.22.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843) :
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju usług do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, do których stosowane są odmienne stawki.
W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że zgodnie z umownymi postanowieniami świadczy następujące usługi:
-analiza i definiowanie wymagań biznesowych,
-zarządzanie wymaganiami,
-modelowanie i optymalizacja procesów biznesowych,
-wsparcie w zarządzaniu produktem,
-koordynacja i komunikacja,
-wsparcie w procesie testowania.
Świadczone usługi sklasyfikował Pan według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu w wysokości 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
− stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
− zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
