Schrony i budowle ochronne – obowiązki organów JST
W całej Polsce ruszył program rozbudowy sieci schronów i miejsc ukrycia. Na pierwszym etapie gminy ustalą, jaką liczbą obiektów mogących spełniać te funkcje dysponują oraz ile rzeczywiście ich potrzebują. Niezbędne będą przeglądy budynków (można je wykonać zlecając czynności straży pożarnej i nadzorowi budowlanemu) oraz takie projektowanie przyszłych budowli, aby spełniały podwójną funkcję – ochronną i zasadniczą (np. mieszkalną lub przemysłową).
Nowe obowiązki nałożyła na samorządy ustawa z 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (dalej: ustawa). Na pierwszym etapie jej realizacja przez gminy dotyczy odpowiedzi na pytania:
1) ile osób będzie korzystało np. ze schronów w przypadku wprowadzenia stanu nadzwyczajnego?
2) iloma budynkami mogącymi pełnić funkcję schronu dysponuje gmina?
3) jaki jest ich stan z punktu widzenia wymogów ochronnych ustawy (co wynika z przeglądów)?
Liczba i pojemność obiektów zbiorowej ochrony (art. 90 ustawy)
Niższe wymagania w tym zakresie przewidziano dla obszarów gmin poza granicami miast.
Obszar gminy | Wymogi |
W granicach administracyjnych miast | Pojemność obiektów zbiorowej ochrony planuje się w taki sposób, aby zapewnić schronienie we wszystkich obiektach zbiorowej ochrony – dla co najmniej 50%, w tym w budowlach ochronnych – dla co najmniej 25%. |
