Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT2.4011.588.2025.2.ENB
Emerytura z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, wypłacana osobie z miejscem zamieszkania w Polsce, podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej o unikaniu podwójnego opodatkowania, nie podlegając opodatkowaniu w Polsce.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 października 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. W odpowiedzi na wezwanie uzupełnił go Pan 25 listopada 2025 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan obywatelem Niemiec. Tam Pan pracował do końca sierpnia 2025 r. Od września 2025 r. pobiera Pan wyłącznie emeryturę z Niemiec. Ponieważ jest Pan z zawodu Y, był Pan członkiem Y (...), a tym samym był Pan obowiązkowo ubezpieczony w funduszu emerytalnym tej Y. Podejmując pracę w różnych firmach musiał Pan za każdym razem uzyskać zwolnienie z ubezpieczenia w obowiązkowym systemie emertytalnym tzw. (...). Warunkiem zwolnienia był zakres wykonywanej pracy jako Y. Od września 2025 r. mieszka Pan na stałe w Polsce, gdzie posiada dom. Otrzymuje Pan wyłącznie emeryturę z Niemiec i jest Pan rozliczany z podatków przez niemiecki Urząd Skarbowy (...). Rozliczenie za 2025 r. jeszcze nie nastąpiło. Przy ostatnim przelewie emerytury na Pana konto bankowe w X został potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych. Mimo przekazanych dokumentów do banku, takich jak decyzja o przyznaniu emerytury w funduszu Y (...) oraz wypełnienia formularza i podania Niemiec jako miejsca rozliczania się z podatku Bank dalej stoi na stanowisku, że słusznie zachowuje część emerytury na poczet podatku dochodowego.
Uzupełniając wniosek potwierdził Pan, że w okresie którego dotyczy wniosek ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Nie posiada Pan obywatelstwa polskiego. Potwierdził Pan, że w Niemczech od otrzymywanej emerytury jest pobierany podatek, na dowód czego przesłał Pan rozliczenie podatkowe za 2024 r. Wyjaśnił Pan, że ubezpieczenie w Funduszu Y jest obowiązkowe i jest równoznaczne z ubezpieczeniem obowiązkowym w (...). Jako Y mógł Pan być ubezpieczony w ubezpieczeniu obowiązkowym w (...) lub w Funduszu Y. Stąd każdorazowy obowiązek wystąpienia o zwolnienie z ubezpieczenia w (...) na rzecz Funduszu Y. Przynależność do Y obliguje w Niemczech do obowiązkowego ubezpieczenia w Funduszu Y. Aby nie płacić podwójnie należy przy każdej zmianie pracodawcy uzyskać zwolnienie z ubezpieczenia w (...). Potwierdził Pan, że emerytura z Funduszu Emerytalnego Y – zgodnie z przepisami obowiązującymi w Niemczech – stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
Emerytura nie jest wypłacana przez i nie pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego lub z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
Otrzymywana z Niemiec emerytura stanowi płatności z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
Pytania
1)Czy w przedstawionej sytuacji z tytułu otrzymywania emerytury z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczenia socjalnego, z której rozlicza się Pan w niemieckim urzędzie skarbowym, podlega Pan w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?
2)Czy bank, za pośrednictwem którego otrzymuje Pan emeryturę z Niemiec jest uprawniony do pobierania w opisanej sytuacji zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 1 – emerytura otrzymywana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczenia socjalnego, nie podlega w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Swoje stanowisko opiera Pan na postanowieniach umowy między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. ( Dz.U. z 2005 r. nr 12 poz. 90 ). Zgodnie z art. 18 ust. 2 wyżej wymienionej umowy świadczenia wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Ponadto jest Pan zobowiązany do rozliczenia się z dochodów w Niemczech (np. Pana praca do końca sierpnia 2025 r. w Niemczech). Równocześnie rozliczanie się z emerytury w Polsce przeczy w Pana ocenie ww. Umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Pana zdaniem – w zakresie pytania Nr 2 – skoro emerytura z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych przekazywana za pośrednictwem tego banku osobie zamieszkałej w Polsce nie podlega opodatkowaniu w Polsce, to bank za pośrednictwem którego przekazywana jest ta emerytura, nie jest uprawniony do pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie opodatkowania emerytury będącej płatnością z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Stosownie zaś do art. 4a ww. ustawy:
Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Z opisu zdarzenia wynika, że jest Pan obywatelem Niemiec. Tam Pan pracował do końca sierpnia 2025 r. Od września 2025 r. pobiera Pan wyłącznie emeryturę z Niemiec. Ponieważ jest Pan z zawodu Y, był Pan członkiem Y (...), a tym samym był Pan obowiązkowo ubezpieczony w funduszu emerytalnym tej Y. Podejmując pracę w różnych firmach musiał Pan za każdym razem uzyskać zwolnienie z ubezpieczenia w obowiązkowym systemie emertytalnym tzw. (...). Warunkiem zwolnienia był zakres wykonywanej pracy jako Y. Od września 2025 r. mieszka Pan na stałe w Polsce, gdzie posiada dom. Otrzymuje Pan wyłącznie emeryturę z Niemiec i jest Pan rozliczany z podatków przez niemiecki Urząd Skarbowy (...). Rozliczenie za 2025 r. jeszcze nie nastąpiło. Przy ostatnim przelewie emerytury na Pana konto bankowe został potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych.
W okresie którego dotyczy wniosek miał Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych wyłącznie w Polsce. Nie posiada Pan obywatelstwa polskiego. Potwierdził Pan, że w Niemczech od otrzymywanej emerytury jest pobierany podatek. Emerytura nie jest wypłacana przez i nie pochodzi z funduszy utworzonych przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny, z tytułu świadczenia usług na rzecz tego państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego lub z tytułu świadczonych usług pozostających w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez państwo niemieckie, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny.
Otrzymywana z Niemiec emerytura stanowi płatności z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.
W związku z tym, że posiada Pan miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce oraz – jak Pan wyjaśnił – otrzymuje emeryturę z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych od której w Niemczech jest pobierany podatek, w niniejszej sprawie zastosowanie znajdą postanowienia umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, podpisanej w Berlinie 14 maja 2003 r. (Dz. U. z 2005 r. Nr 12 poz. 90, dalej: umowa polsko-niemiecka).
W świetle art. 18 ust. 1 tej umowy:
Emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.
Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie emerytur i rent uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy świadczenie jest wypłacane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 2 tej umowy:
Bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.
Wobec powyższego świadczenia wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych na rzecz osoby mającej miejsce zamieszkania w Polsce – zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy – podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech, a w konsekwencji nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.
Przyjmując zatem za Panem, że otrzymuje Pan emeryturę z Niemiec, która - stanowi płatność z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych to zgodzić się należy, że powinna ona podlegać opodatkowaniu – zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy polsko-niemieckiej – tylko w Niemczech. Oznacza to, że emerytura otrzymywana przez Pana z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W sytuacji gdy Bank posiada dokumenty, z których wynika że świadczenie jest wypłacane z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych wówczas nie powinien od takiego świadczenia pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja została wydana przy założeniu, że otrzymywana przez Pana emerytura stanowi płatność z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Okoliczność ta stanowi element opisu zdarzenia. Dodać należy, że organ interpretacyjny nie ma uprawnień do przeprowadzania postępowania dowodowego, a informacje niezbędne do wydania interpretacji może przyjmować wyłącznie z przedstawionego przez Pana opisu zdarzenia. Jeżeli przedstawiony we wniosku opis zdarzenia różni się od stanu występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Pana w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia. Należy też zauważyć, że na podatniku spoczywa obowiązek udowodnienia w toku ewentualnego postępowania kontrolnego czy podatkowego okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. To podatnik ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
