Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL1-1.4012.749.2025.2.EK
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 6 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług w ramach realizacji projektu pn. „(…)”. Uzupełnili go Państwo pismem z 7 listopada 2025 r. (wpływ 7 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Miasto A (dalej także jako: Miasto) otrzymało dofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację projektu pn. „(…)”. Celem projektu jest zwiększenie dostępności do wysokiej jakości usług społecznych dla mieszkańców miasta A, gminy B oraz gminy A, w szczególności osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin i opiekunów faktycznych poprzez modernizację i dostosowanie budynku Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS). Projekt obejmuje remont pomieszczeń na pierwszym piętrze budynku, dotychczas niezagospodarowanych, oraz wykonanie robót budowlanych i zakup wyposażenia zapewniających pełną dostępność obiektu dla osób o szczególnych potrzebach.
Zakres rzeczowy projektu obejmuje:
1)remont i adaptację pomieszczeń na potrzeby realizacji usług społecznych;
2)remont i dostosowanie klatki schodowej oraz korytarza do potrzeb osób o szczególnych potrzebach;
3)budowę podjazdu oraz montaż windy (parter piętro);
4)zakup niezbędnego wyposażenia;
5)szkolenie kadry (cross-financing).
Projekt jest komplementarny z projektem pn. „(…)” z lipca 2025 r.
Zmodernizowana infrastruktura będzie służyła realizacji usług społecznych planowanych w ramach ww. projektu, dotychczas realizowanych w sposób niewystarczający. Nowo zaadaptowane pomieszczenia posłużą do świadczenia usług społecznych w ramach ww. projektu. Obejmą one:
·indywidualne poradnictwo specjalistyczne w zakresie adaptacji i poprawy funkcjonowania w środowisku lokalnym;
·grupowe zajęcia terapeutyczne;
·wypożyczalnię sprzętu rehabilitacyjnego.
Inwestycja wpisuje się w cele FERS, zwiększając dostępność i integrację społeczną. Zakres projektu obejmuje wszystkie niezbędne prace do uruchomienia usług. W ramach projektu zostanie przeprowadzone szkolenie (radzenie sobie ze stresem i wypaleniem, aspekty prawne i socjalne opieki) dla kadry (cross-financing).
Powierzchnia całego budynku wynosi (…) m2. MOPS zajmuje pomieszczenia o powierzchni (…) m2, powierzchnia pod usługi społeczne – (…) m2, pozostałe (…) m2 to powierzchnie wspólne. Ośrodek znajduje się w atrakcyjnej, dobrze skomunikowanej lokalizacji, w sąsiedztwie innych instytucji wspierających osoby wymagające pomocy, z przestronnym parkingiem i dogodnym dojazdem.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu sprawy
1.Miasto jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.
2.Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest podległą jednostką budżetową Miasta.
3.Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest podmiotem, który podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z Miastem.
4.Budynek jest własnością Miasta, w trwałym zarządzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
5.Na pytanie: Czy projekt pn. „(…)”, o którym mowa we wniosku, jest realizowany w ramach Państwa zadań własnych wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153)? Jeśli tak, to jakich konkretnie?
odpowiedzieli Państwo:
Projekt jest realizowany w ramach zadań własnych w związku z art. 7 ust. 1 pkt 6.
6.Na pytanie: Czy efekty realizacji ww. projektu pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań własnych jako organu władzy publicznej?
odpowiedzieli Państwo:
Tak, efekty realizacji projektu pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Miasto zadań własnych jako organ władzy publicznej w związku z art. 7 ust. 1 pkt 15.
7.Na pytanie: Czy celem realizacji ww. projektu będzie wyłącznie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty, czyli realizacja celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT?
odpowiedzieli Państwo:
Tak, celem realizacji projektu będzie wyłącznie zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty.
8.Na pytanie: Czy wydatki poniesione przez Państwa na zakup materiałów i usług związanych z realizacją ww. projektu będą wykorzystywane przez Państwa do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej? Jeśli tak, to do jakiej konkretnie działalności odpłatnej – proszę opisać.
odpowiedzieli Państwo:
Nie, wydatki poniesione przez Miasto na zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej.
9.Na pytanie: Czy zakup materiałów i usług w ramach ww. projektu zostanie udokumentowany fakturą (fakturami) z wykazaną kwotą podatku? Jeśli tak, to kto konkretnie będzie wskazany na tej fakturze (fakturach) jako nabywca?
odpowiedzieli Państwo:
Tak, zakup materiałów i usług w ramach projektu zostanie udokumentowany fakturą. Nabywcą faktur będzie Miasto.
10.Na pytanie: Do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali efekty realizowanego projektu, tj. czy do czynności:
a)opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (jakich konkretnie?),
b)zwolnionych od podatku od towarów i usług (jakich konkretnie?),
c)niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Proszę wskazać uwzględniając fakt, czy ich wykorzystanie przekłada się na obszar działalności opodatkowanej podatkiem VAT oraz/lub działalności zwolnionej od podatku VAT, oraz/lub działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.
odpowiedzieli Państwo:
Efekty realizowanego projektu wykorzystywane będą do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy Miasto, będące zarejestrowanym podatnikiem VAT, ma możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług wynikającego z zapłaty za faktury dotyczące projektu?
Państwa stanowisko w sprawie
Państwa zdaniem, Miasto będące zarejestrowanym podatnikiem VAT nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług wynikającego z zapłaty za faktury dotyczące projektu.
MOPS jest jednostką podległą Miasta, które jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT w ograniczonym zakresie i nie ma możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu realizacji ww. projektu.
Zapłacony podatek VAT od zakupu usług w projekcie pn. „(…)” będzie kosztem kwalifikowalnym. Zapłacony podatek VAT może być uznany za wydatek kwalifikowalny wyłącznie wówczas, gdy beneficjentowi ani żadnemu innemu podmiotowi, który uczestniczy lub jest zaangażowany w projekt oraz wykorzystującemu do działalności opodatkowanej produkty będące efektem realizacji projektu, zarówno w fazie realizacyjnej, jak i operacyjnej, zgodnie z przepisami podatkowymi, ale także w oparciu o orzeczenia sądów administracyjnych, wyroki Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz stanowiska Komisji Europejskiej, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub ubiegania się o zwrot VAT.
Zakupione usługi oraz materiały wykorzystane w ramach projektu takie jak dostosowanie klatki schodowej oraz korytarza dla osób o szczególnych potrzebach, budowę podjazdu oraz montaż windy, zakup niezbędnego wyposażenia, szkolenie kadry nie wygenerują przychodu dla Miasta.
Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępności do dobrej jakości usług społecznych oferowanych przez MOPS w celu poprawy sytuacji bytowej mieszkańców oraz zapewni poczucie ich bezpieczeństwa i komfortu podczas wizyty w budynku.
W ww. projekcie nie wystąpią przychody z tytułu sprzedaży opodatkowanej.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa rozporządzania towarem jak właściciel.
Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towaru w rozumieniu art. 7 ustawy.
Należy podkreślić, że zarówno odpłatna dostawa towarów jak i świadczonych usług podlegają opodatkowaniu, jeżeli są wykonywane przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku VAT.
Stosownie do art. 15 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Miasto, stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1465, 1572, 1907, 1940), posiada osobowość prawną wykonując zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty w różnych dziedzinach.
Nowo zaadaptowane pomieszczenia posłużą do świadczenia usług społecznych, a więc działalność ta nie stanowi działalności gospodarczej, a dokonywane przez gminę wydatki na utworzenie, obsługę i dostęp do ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, a z wykonywaniem zadań ustawowych. Nie jest więc możliwe skorzystanie z prawa odliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, a tym samym zwrotu podatku VAT.
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W przypadku realizacji tego projektu nie będą zawierane umowy cywilnoprawne, a więc Miasto nie osiągnie przychodu z tytułu najmu, dzierżawy budynku MOPS po realizacji projektu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z przywołanych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym:
Nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wskazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Ponadto jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy:
Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Treść powyższych przepisów znajduje odzwierciedlenie w art. 9 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. s. 1 ze zm.), zwanej dalej: Dyrektywą 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:
·podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
·podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Natomiast w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:
·Są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
·Otrzymali Państwodofinansowanie z Unii Europejskiej na realizację projektu pn. „(…)”. Celem projektu jest zwiększenie dostępności do wysokiej jakości usług społecznych dla mieszkańców miasta A, gminy B oraz gminy A, w szczególności osób z niepełnosprawnościami, ich rodzin i opiekunów faktycznych poprzez modernizację i dostosowanie budynku Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS).
·Projekt obejmuje remont pomieszczeń na pierwszym piętrze budynku, dotychczas niezagospodarowanych, oraz wykonanie robót budowlanych i zakup wyposażenia zapewniających pełną dostępność obiektu dla osób o szczególnych potrzebach. W ramach projektu zostanie też przeprowadzone szkolenie (radzenie sobie ze stresem i wypaleniem, aspekty prawne i socjalne opieki) dla kadry (cross-financing).
·Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej jest podległą jednostką budżetową Miasta i podlega centralizacji rozliczeń podatku VAT z Miastem.
·Budynek jest własnością Miasta, w trwałym zarządzie Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej.
·Projekt jest realizowany w ramach Państwa zadań własnych, a efekty realizacji tego projektu pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań własnych jako organu władzy publicznej.
·Wydatki poniesione przez Państwa na zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej.
·Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
·Zakup materiałów i usług w ramach projektu zostanie udokumentowany fakturą. Nabywcą faktur będzie Miasto.
Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia, czy jako zarejestrowany podatnik VAT mają Państwo możliwość odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług, wynikającego z zapłaty za faktury dotyczące ww. projektu.
Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
Jak wskazano wyżej obniżenie kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.
Analiza treści wniosku w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że w przedstawionej przez Państwa sytuacji nie zostaną spełnione – określone w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego. Z wniosku wynika bowiem jednoznacznie, że wydatki poniesione przez Państwa na zakup materiałów i usług związanych z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania jakiejkolwiek działalności odpłatnej. Efekty realizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Jak Państwo wskazali efekty realizacji projektu pozostają w bezpośrednim związku z wykonywaniem przez Państwa zadań własnych jako organ władzy publicznej.
Podsumowując stwierdzam, że Miasto, będące zarejestrowanym podatnikiem VAT, nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług, wynikającego z zapłaty za faktury w ramach realizacji projektu pn. „(…)”.
Tym samym Państwa stanowisko oceniłem jako prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Ta interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Jednocześnie zaznaczam, że zakres złożonego wniosku wyznacza zadane przez Państwa pytanie. Wskazuję tym samym, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Państwa wniosku (zapytania). Stąd wydana interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii braku prawa do odliczenia podatku VAT od zakupu materiałów i wykonanych usług, wynikającego z zapłaty za faktury, w ramach realizacji projektu pn. „(…)”. W wydanej interpretacji nie dokonałem natomiast oceny, czy mają Państwo prawo do skorzystania ze zwrotu podatku VAT.
Ponadto informuję, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu tej interpretacji mogą być jedynie pomocne dla Państwa przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
