Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-1.4011.926.2025.1.MKA
Nieodpłatne przekazanie instalacji fotowoltaicznych po okresie trwałości projektu, jako finalny element usługi publicznej niegenerujący przysporzenia majątkowego, nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych ani obowiązkowi sporządzenia informacji PIT-11.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 listopada 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina (…) wraz (…) realizowała projekt pn. (…). Projekt ten był współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…). Każdy z partnerów projektu był odpowiedzialny za realizację zakresu prac na nieruchomościach swoich mieszkańców. Realizacja projektu nastąpiła na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie w formie zaliczki i refundacji Projektu pn. (…). W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2025 r. poz. 1153) gminy wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gmin należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów .
Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, sprawy ochrony środowiska i przyrody należą do zadań własnych gmin. Finansowanie ochrony środowiska w zakresie przedsięwzięć związanych z ochroną powietrza i wspomagania wykorzystania lokalnych źródeł energii odnawialnej oraz wprowadzania bardziej przyjaznych dla środowiska nośników energii jest zadaniem własnym gmin.
Głównym celem projektu było zwiększenie udziału produkcji i wykorzystania energii elektrycznej pochodzącej z odnawialnych źródeł energii (instalacji fotowoltaicznych) zamontowanych na terenie (…). Jego osiągnięciu służyły cele szczegółowe: montaż i uruchomienie instalacji fotowoltaicznych umożliwiających mieszkańcom uzyskanie oszczędności finansowych z tytułu korzystania z energii na potrzeby własnych budynków mieszkalnych, unowocześnienie procesu wytwarzania energii powodujące redukcję poziomu emisji szkodliwych gazów i pyłów do atmosfery oraz promowanie montażu odnawialnych źródeł energii w aspekcie korzyści ekonomiczno-społecznych mieszkańców, w szczególności obniżenie kosztów energii elektrycznej oraz zmniejszenie emisji substancji szkodliwych do atmosfery.
Zamontowane urządzenia oraz generowana za ich pomocą energia elektryczna są wykorzystane przez mieszkańców na potrzeby gospodarstw domowych.
Zakres projektu Gminy (…) został zrealizowany we wszystkich 8 miejscowościach gminy, tj. w (…).
Przedmiotem projektu było zaprojektowanie, dostawa oraz montaż na terenie Gminy (…) szt. instalacji fotowoltaicznych, o mocy 3 kW każda, do produkcji energii elektrycznej na prywatnych zabudowanych nieruchomościach mieszkańców gminy. Instalacje OZE zamontowano na budynkach mieszkalnych lub na konstrukcjach wolnostojących na gruncie w obrębie nieruchomości będących własnością mieszkańca
Źródłem finansowania inwestycji były środki pochodzące ze środków europejskich (nie więcej niż 85% kwoty całkowitych wydatków kwalifikowanych projektu) oraz wkład własny mieszkańców.
Wszystkie faktury dotyczące projektu pn. (…) były wystawione na Gminę (…) i przez nią opłacone. Gmina jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W celu ustalenia wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych związanych z dostawą, montażem i eksploatacją instalacji fotowoltaicznych OZE Gmina zawarła z mieszkańcami stosowne umowy. Zgodnie z zapisami tych umów, mieszkańcy wyrazili chęć uczestnictwa w projekcie i dobrowolnie zobowiązali się do partycypacji w kosztach jego realizacji, w wysokości co najmniej 15% kosztów kwalifikowanych, które obejmowały m.in. dostawę, montaż materiałów i urządzeń instalacji, odbiór techniczny i uruchomienie instalacji oraz 100% wszelkich kosztów niekwalifikowanych (w tym podatek VAT od całej wartości instalacji oraz koszty ubezpieczenia instalacji w okresie trwałości Projektu), które mogły wystąpić w trakcie montażu i później (np. koszty modernizacji instalacji elektrycznej lub też inne niestandardowe rozwiązania proponowane przez Mieszkańca do przedmiotowej inwestycji). Wkład własny mieszkańcy wpłacali na rachunek bankowy wskazany przez Gminę (…).
W przypadku uszkodzenia mikroinstalacji, nieobjętego gwarancją (np. celowego lub nieumyślnego uszkodzenia, uszkodzenia powstałego w wyniku niewłaściwej eksploatacji), właściciel nieruchomości zobowiązany został do pokrycia kosztów jej naprawy.
Zgodnie z umową zawartą z mieszkańcem, zadaniem Gminy (…) było zabezpieczenie realizacji celu projektu oraz prowadzenie spraw formalnych związanych z umową o dofinansowanie, tj.: wyłonienie wykonawców dostawy i montażu instalacji fotowoltaicznych OZE zgodnie z przepisami ustawy Prawo zamówień publicznych, zapewnienie nadzoru inwestorskiego nad realizacją zadania, zapewnienie realizacji zgodnie z dokumentacją i założonym harmonogramem, przeprowadzenie odbiorów końcowych oraz rozliczenie finansowe projektu.
Mieszkaniec, w celu realizacji ww. inwestycji, nieodpłatnie użyczył Gminie (…) (lub osobom przez nią wskazanym) nieruchomość w celu przeprowadzenia kontroli, weryfikacji, przeglądów, serwisu, napraw, monitoringu oraz wszelkich niezbędnych prac związanych z realizacją inwestycji. Dodatkowo mieszkaniec oświadczył, że jest świadomy, iż efekty realizowanego projektu w jego budynku, nie mogą być wykorzystywane w działalności gospodarczej, rolniczej i agroturystyce.
Po zakończeniu prac montażowych, sprzęt i urządzenia wchodzące w skład zestawu OZE, zamontowanego w budynku mieszkańca, pozostały własnością Gminy (…) przez cały okres trwania umowy. Począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych w budynku, Gmina użyczyła nieodpłatnie mieszkańcowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład instalacji fotowoltaicznych OZE, do korzystania zgodnie z jego przeznaczeniem, do zakończenia okresu trwania umowy, tj. do 18 listopada 2025 r. Zgodnie z zawartą umową z mieszkańcem, po upływie okresu jej trwania, całość instalacji fotowoltaicznych OZE zostanie przekazana nieodpłatnie na własność mieszkańca. Sposób przeniesienia prawa własności zostanie ustalony odrębnym dokumentem. Zasady korzystania z zamontowanych instalacji fotowoltaicznych wykorzystujących odnawialne źródła energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych zamontowanych instalacji fotowoltaicznych OZE po upływie okresu trwałości projektu dla wszystkich mieszkańców Gminy (…) są takie same.
Pytanie
Czy nieodpłatne przekazanie na własność mieszkańcom instalacji fotowoltaicznych w ramach OZE po upływie okresu trwałości projektu, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i w ślad za tym należy wystawić mieszkańcom PIT-11?
Państwa stanowisko w sprawie
W Państwa ocenie, zamontowanie zestawów OZE na nieruchomościach mieszkańców oraz przekazanie nieodpłatne prawa własności zamontowanych zestawów OZE na rzecz mieszkańców Gminy (…) po upływie okresu trwałości projektu, bez dodatkowego wynagrodzenia, zgodnie z zawartymi umowami, nie stanowi odrębnej czynności, lecz końcowy element wykonania usługi świadczonej przez gminę na rzecz mieszkańców.
Opisane czynności nie będą stanowiły przysporzenia majątkowego dla mieszkańca w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a gmina nie będzie zobligowana do sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 lub innej deklaracji w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że zasady korzystania z zamontowanych zestawów OZE wykorzystujących odnawialne źródła energii w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych zamontowanych zestawów OZE po upływie okresu trwałości projektu dla wszystkich mieszkańców Gminy (…) są takie same. Zatem, nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku, gdyby konkretny, zindywidualizowany mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z realizacją projektu po stronie mieszkańca Gminy (…) nie powstanie przychód, w rozumieniu art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zarówno z tytułu korzystania z zamontowanych zestawów OZE przez okres trwałości projektu, jak i z tytułu przekazania mu nieodpłatnie zamontowanych zestawów OZE po upływie tego okresu. W konsekwencji Gmina (…) nie będzie miała obowiązku sporządzenia tym osobom informacji PIT-11
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy:
Przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Dla celów podatkowych przyjmuje się – co znajduje potwierdzenie w orzecznictwie – że pojęcie nieodpłatnego świadczenia ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono bowiem wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.
Również zgodnie z utrwalonym orzecznictwem przysporzeniem majątkowym i przychodem w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych są nie tylko aktywa, które ulegają zwiększeniu u podatnika, ale także zmniejszenie jego pasywów.
W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 „inne źródła”.
Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy:
Za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.
Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.
W świetle powyższego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega dochód uzyskiwany w wyniku określonych czynności faktycznych i prawnych, w następstwie których mamy do czynienia z przyrostem mienia. Tak więc podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być tylko takie czynności, w wyniku których następuje po stronie osoby fizycznej przysporzenie majątkowe.
Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.
Skoro jednak zarówno zasady korzystania z instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE) w okresie trwałości projektu, jak i zasady nabywania tych instalacji po upływie tego okresu, są adresowane do mieszkańców Gminy, którzy z kolei mają prawo dobrowolnie zdecydować się na skorzystanie z nich, a tym samym zasady te są dla wszystkich Państwa mieszkańców takie same, to nie mają one charakteru indywidualnego. Nie można w związku z tym mówić o powstaniu przysporzenia majątkowego dla konkretnego mieszkańca. Tylko w przypadku gdyby konkretny Państwa mieszkaniec korzystał z instalacji lub nabył instalację na preferencyjnych zasadach w stosunku do innych mieszkańców, powstałby u niego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego, po stronie Państwa mieszkańców nie powstanie przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, na gruncie opisanego zdarzenia nie będzie ciążył na Państwu obowiązek sporządzenia tym osobom informacji, o której mowa w art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT-11), ani obowiązek płatnika.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji
