Interpretacja indywidualna z dnia 5 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP1-1.4012.830.2025.2.IZ
Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje od kompleksowej usługi organizacji konferencji, obejmującej usługi noclegowe i gastronomiczne, gdy usługa ta stanowi jedną, zintegrowaną całość gospodarczą, gdzie usługi te mają charakter pomocniczy wobec głównej usługi konferencyjnej, niezależnie od art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia, czy będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji konferencji, w skład której wchodzą m.in. usługi noclegowe i gastronomiczne.
Uzupełnili go Państwo pismem, które wpłynęło 8 listopada 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A. Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, która podlega na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych od całości osiąganych dochodów, bez względu na źródło ich osiągania. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka zajmuje się świadczeniem usług i dostarczaniem rozwiązań informatycznych dla sektora edukacji, w szczególności w zakresie systemów do zarządzania pracą szkół i placówek oświatowych, elektronicznych dzienników, aplikacji wspierających komunikację pomiędzy nauczycielami, uczniami i rodzicami, usług szkoleniowych i doradczych dla kadry pedagogicznej oraz jednostek samorządu terytorialnego, a także organizacją konferencji skierowanych do dyrektorów szkół oraz przedstawicieli środowiska oświatowego (dalej: „Klienci” lub „Uczestnicy”).
Organizacja konferencji stanowi jeden z istotnych obszarów działalności gospodarczej Spółki. Spółka osiąga przychody ze sprzedaży usług uczestnictwa w konferencji i opodatkowuje te przychody z zastosowaniem 23% stawki VAT. Spółka uzyskuje również przychody ze sprzedaży pakietów sponsorskich na rzecz podmiotów, które np. mogą prezentować swoją ofertę w trakcie wydarzenia/konferencji.
Z perspektywy Uczestników (Klientów Spółki), wydarzenia te stanowią unikalną okazję do poszerzenia wiedzy i kompetencji poprzez udział w specjalistycznych wykładach oraz inspirujących seminariach prowadzonych przez doświadczonych ekspertów i autorytety świata nauki. Konferencje umożliwiają również zapoznanie się z ofertą starannie dobranych wystawców, co pozwala uczestnikom poznać nowe rozwiązania i dobre praktyki, przydatne w pracy zawodowej. Wydarzenia organizowane przez Spółkę pełnią ponadto rolę platformy wymiany doświadczeń i dobrych praktyk pomiędzy dyrektorami szkół oraz przedstawicielami środowiska oświatowego. Uczestnicy zyskują możliwość nawiązywania i rozwijania relacji zawodowych, a także omawiania aktualnych wyzwań i kierunków rozwoju edukacji, co wzmacnia praktyczny wymiar uczestnictwa w konferencji.
Spółka, na potrzeby organizacji konferencji, współpracuje z zewnętrznymi podmiotami prowadzącymi działalność hotelarską, które zajmują się kompleksową organizacją wydarzeń/konferencji. W ramach świadczonych usług organizacji konferencji hotel zapewnia m.in. wynajem sali konferencyjnej, noclegi dla uczestników i prelegentów, obsługę gastronomiczną, wynajem wyposażenia technicznego niezbędnego do przeprowadzenia konferencji (takiego jak nagłośnienie, mikrofony, flipcharty), dostęp do infrastruktury hotelu, dostęp do parkingu oraz usługi audiowizualne.
Należy wskazać, iż nabywając przedmiotową usługę od hotelu, istotna dla Spółki jest jej kompleksowość. Spółka jest zainteresowana wyłącznie pozyskaniem jednej kompleksowej usługi organizacji konferencji, z którą związane są określone świadczenia pomocnicze składające się na jej funkcjonalną całość i które służą realizacji nadrzędnego celu, jakim jest organizacja danego wydarzenia. Wnioskodawca wskazuje, że:
1) zgodnie z umową zawartą z hotelem, przedmiotem usługi jest kompleksowa organizacja konferencji;
2) umowa wskazuje jedną cenę za usługi, bez wskazywania cen poszczególnych świadczeń (bez specyfikacji wartości poszczególnych rodzajów usług);
Załącznikiem do umowy może być specyfikacja poszczególnych usług wchodzących w skład świadczenia kompleksowego oraz ich ceny jednostkowe. Załącznik nie zawiera jednak stawek VAT przyporządkowanych do poszczególnych usług wchodzących w skład usługi kompleksowej, lecz wskazuje jedną kwotę netto, VAT naliczony przez hotel według stawki 23% oraz kwotę brutto;
3) usługi wykonywane przez hotel są dokumentowane za pomocą faktur VAT, zawierających kwotę podatku (według stawki 23%). Faktury otrzymane od hotelu wskazują jedną pozycję, opisaną jako np. „kompleksowa organizacja konferencji” lub „organizacja konferencji” lub „pakiet konferencyjny”.
Wnioskodawca podkreśla, że wszystkie usługi nabywane od hotelu, wchodzące w skład kompleksowej usługi, są związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Udział w organizowanych przez Spółkę konferencjach jest odpłatny. Osoby zainteresowane uczestnictwem dokonują rejestracji i uiszczają opłatę, dokumentowaną fakturą VAT wystawioną przez Spółkę.
Spółka świadczy na rzecz uczestników jedną kompleksową usługę uczestnictwa w konferencji, opodatkowaną 23% VAT.
Poza usługami nabywanymi od hotelu, Wnioskodawca może ponosić pewne dodatkowe wydatki związane za organizacją konferencji, nabywane od innych podmiotów np. koszty wynagrodzenia prelegentów, oprawy artystycznej, dodatkowej ochrony, transportu uczestników itp.).
Usługi świadczone przez hotel nie stanowią celu samego w sobie, lecz są istotnym czynnikiem konkurencyjności oferty Spółki – podnoszą atrakcyjność wydarzenia, wpływają na pozytywne doświadczenia i odpowiadają na oczekiwania Klientów. Równocześnie, ze względów logistycznych, są one niezbędne, gdyż organizowane przez Spółkę konferencje mają charakter kilkudniowy, a uczestnicy przybywają z różnych części kraju, co wymaga zapewnienia im kompleksowego zaplecza organizacyjnego. Koszty ponoszone na tego rodzaju usługi pomocnicze mają zatem charakter konieczny z punktu widzenia Klientów i są niezbędne, aby oferta Spółki była wybierana zamiast ofert konkurencyjnych. Należy zatem uznać, iż organizacja konferencji pozbawiona którychkolwiek z usług świadczonych przez hotel byłaby sztuczna i nie odpowiadałaby realnym potrzebom rynkowym. Świadczenia te są ściśle ze sobą powiązane i niezbędne do realizacji nabywanej usługi, tworząc jedną całość gospodarczą, której rozdzielenie miałoby charakter sztuczny i nie odzwierciedlałoby rzeczywistego sensu ekonomicznego transakcji.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
W nadesłanym uzupełnieniu do wniosku w odpowiedzi na pytania Organu wskazali Państwo:
1. Czy pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład nabywanej przez Państwa kompleksowej usługi organizacji konferencji występuje zależność powodująca, że czynności te nie mogą być wykonywane odrębnie? Jeżeli tak, to proszę szczegółowo i precyzyjnie opisać tę zależność.
Odp.: Tak, pomiędzy poszczególnymi czynnościami wchodzącymi w skład nabywanej kompleksowej usługi organizacji konferencji występuje ścisła zależność funkcjonalna, miejscowa i czasowa, która powoduje, że czynności te nie mogą być wykonywane odrębnie.
W ramach organizacji konferencji świadczenia takie jak udostępnienie sali konferencyjnej, zapewnienie noclegów, wyżywienia, przerw kawowych, a także wyposażenia technicznego i obsługi, tworzą obiektywnie jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze. Uczestnik wydarzenia jest zainteresowany otrzymaniem całokształtu świadczeń, które łącznie umożliwiają udział w konferencji zgodnie z jej harmonogramem i celem. Otrzymanie jedynie części usług np. samego noclegu lub samego wynajmu sali, nie realizowałoby celu gospodarczego ani organizacyjnego wydarzenia i nie stanowiłoby dla uczestnika wartości samej w sobie.
Zależność pomiędzy elementami usługi ma charakter zarówno funkcjonalny, jak i organizacyjny -wszystkie czynności składają się na jedną, spójną usługę, której zasadniczym celem jest przeprowadzenie konferencji w sposób zapewniający jej uczestnikom komfort oraz ciągłość programu. Usługi te są ze sobą powiązane w czasie i przestrzeni (ta sama lokalizacja, te same terminy realizacji) oraz wzajemnie od siebie zależne - realizacja jednej z nich bez pozostałych nie miałaby sensu gospodarczego.
W konsekwencji nabywanie poszczególnych elementów odrębnie byłoby sprzeczne z celem gospodarczym całego przedsięwzięcia i miałoby charakter sztuczny, nieodpowiadający rzeczywistym potrzebom ani organizacyjnym uwarunkowaniom tego rodzaju wydarzeń.
2. Czy czynności wchodzące w skład nabywanej przez Państwa kompleksowej usługi organizacji konferencji mogłyby być wykonane przez różne podmioty?
Odp.: Nie, w przedmiotowym stanie faktycznym czynności wchodzące w skład nabywanej kompleksowej usługi organizacji konferencji nie mogłyby być w praktyce wykonane przez różne podmioty.
Pomimo, że teoretycznie możliwe byłoby powierzenie poszczególnych elementów usługi odrębnym wykonawcom, jednak takie działanie byłoby sztuczne i pozbawione sensu gospodarczego. Celem Spółki jest nabycie jednego, kompleksowego świadczenia, które zapewnia pełną obsługę konferencji w ramach jednego podmiotu odpowiedzialnego za całość realizacji.
Rozdzielenie poszczególnych czynności pomiędzy wielu usługodawców wiązałoby się z koniecznością ich koordynacji, nadzoru nad terminowością i jakością wykonywanych usług, a także ryzykiem braku spójności w przebiegu konferencji. Dodatkowo hotel, na terenie którego odbywają się konferencje, mógłby odmówić świadczenia usług w sytuacji, gdy Spółka zdecydowałaby się zatrudnić zewnętrznych usługodawców (np. w zakresie cateringu lub obsługi technicznej), lub mógłby uzależnić zgodę na takie działania od poniesienia dodatkowych, znacznych kosztów.
Z punktu widzenia gospodarczego i organizacyjnego nabycie kompleksowej usługi od jednego podmiotu jest zatem jedynym racjonalnym i efektywnym rozwiązaniem, zapewniającym spójność organizacyjną wydarzenia, ciągłość harmonogramu oraz jednoznaczną odpowiedzialność usługodawcy za wykonanie całości świadczenia. Rozdzielanie czynności pomiędzy różnych usługodawców byłoby sztuczne, nieuzasadnione ekonomicznie i sprzeczne z rzeczywistym celem nabywanej usługi konferencyjnej.
3. Czy nabywane przez Państwa, w ramach kompleksowej usługi organizacji konferencji, usługi gastronomiczne obejmują wydatki na alkohol?
Odp.: Nie, nabywane przez Spółkę w ramach kompleksowej usługi organizacji konferencji usługi gastronomiczne nie obejmują wydatków na alkohol.
Pytanie
Czy Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji konferencji, w skład której wchodzą m.in. usługi noclegowe oraz gastronomiczne?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca jest i będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji konferencji, w skład której wchodzą m.in. usługi noclegowe oraz gastronomiczne.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy
Klasyfikacja usług jako świadczenia kompleksowego
Co do zasady, system podatku od wartości dodanej opiera się na zasadzie, że każde świadczenie jest traktowane odrębnie i niezależnie na potrzeby opodatkowania tym podatkiem.
Zarówno dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), jak również przepisy krajowe nie zawierają definicji świadczenia złożonego czy usługi kompleksowej. Brak jest również szczególnych uregulowań dotyczących przesłanek uznawania danego świadczenia za świadczenie złożone.
Ocena, w jakich okolicznościach świadczenia powiązane należy traktować jako świadczenia złożone kształtowana jest na bazie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
W szczególności wskazać należy wyrok Trybunału z 6 lipca 2006 r. w sprawie C-251/05 Talacre Beach Caravan Sales Ltd, w którym Trybunał stwierdził, że:
„należy dać prymat ochronie zasady, nierozszerzania zwolnienia podatkowego nad traktowaniem kilku dostaw jako świadczenia złożonego, opodatkowanego wedle zasad dotyczących świadczenia głównego. Każde odstępstwo od zasadniczej stawki podatku od towarów i usług winno być zatem interpretowane ściśle i ta ogólna zasada musi być brana bezwzględnie pod uwagę przy ocenie okoliczności konkretnej sprawy”.
W pewnych jednak okolicznościach formalnie odrębne świadczenia, które mogą być wykonywane oddzielnie, a zatem, odpowiednio, prowadzić do opodatkowania lub zwolnienia, należy uważać za jednolitą czynność, gdy nie są one niezależne (por. np. wyrok TSUE z 2 grudnia 2010 r. w sprawie C-276/09 Everything Everywhere Ltd, z 27 września 2012 r. w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse LLP, z 17 stycznia 2013 r. w sprawie C-224/11 BGŻ Leasing sp. z o.o.).
Orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej zawiera wskazówki dotyczące warunków jakie muszą być spełnione, żeby uznać określony zespół świadczeń za świadczenie złożone. Jedna transakcja występuje wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd; ww. wyrok C-392/11; ww. wyrok TSUE C-224/11; lub też wyrok TSUE z 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Tumkey Solutions Poland sp. z o.o.).
Ponadto jedno lub więcej świadczeń stanowi świadczenie główne, natomiast pozostałe świadczenie lub świadczenia stanowią świadczenie lub świadczenia dodatkowe/pomocnicze, traktowane z punktu widzenia podatkowego tak jak świadczenie główne, tj. dzielące los prawny świadczenia głównego. W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe/pomocnicze w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego, tj. stanowi środek do korzystania na jak najlepszych warunkach z tego świadczenia (por. ww. wyrok TSUE C-349/96, C-392/11, C-224/11 lub też C-155/12).
Poza tym w wyroku z 21 lutego 2008 r. w sprawie C-425/06 Part Service Srl Trybunał wskazał, że:
„aby stwierdzić, czy mamy do czynienia z tzw. usługą kompleksową, należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie”.
W orzeczeniu tym Trybunał wskazał na konieczność dokonania analizy charakteru transakcji także z punktu widzenia nabywcy, z uwagi na fakt, że to właśnie perspektywa nabywcy powinna być podstawą do ustalenia, jaki był rzeczywisty charakter świadczenia. Tak również TSUE orzekł w wyroku z 10 marca 2011 r. w sprawach połączonych C-497/09, C-499/09, C-501/09 i C-502/09:
„W szczególności świadczenie należy uznać za dodatkowe w stosunku do świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi ono dla klienta celu samo w sobie, lecz służy skorzystaniu w jak najlepszy sposób ze świadczenia głównego”.
Natomiast w wyroku z 27 października 2005 r. w sprawie 041/04 Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV, Trybunał wskazał, że art. 2 (1) VI Dyrektywy:
„należy interpretować w ten sposób, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej”.
Powyższe oznacza, że dla oceny, czy w danej sytuacji są spełnione przesłanki dla uznania danego zespołu świadczeń za jedno świadczenie kompleksowe jest ocena, czy w przypadku wydzielenia poszczególnych świadczeń, dla nabywcy będą one miały istotną wartość. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej, praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie wyklucza zastosowania do poszczególnych jego elementów odrębnych cen. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu czynności kompleksowej. W celu ustalenia czy świadczenia stanowią kilka niezależnych świadczeń czy jedno świadczenie, należy poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji (por. ww. wyrok TSUE C-392/11 lub C-224/11).
Nie ma jednak bezwzględnej zasady dotyczącej ustalania zakresu danego świadczenia z punktu widzenia podatku VAT, a co za tym idzie, w celu ustalenia zakresu danego świadczenia należy wziąć pod uwagę ogół okoliczności, w jakich ma miejsce dana transakcja.
W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy podkreślić, że w analizowanej sytuacji usługa główna to organizacja i zapewnienie kompleksowego przeprowadzenia konferencji, skierowanej do Klientów Wnioskodawcy.
Wszystkie elementy świadczonej przez hotel usługi, takie jak zakwaterowanie, udostępnienie sali konferencyjnej, obsługa gastronomiczna, wynajem sprzętu technicznego, dostęp do parkingu i infrastruktury hotelowej czy usługi audiowizualne, pełnią jedynie rolę usług pomocniczych, bez których uczestnicy nie mogliby skorzystać z usługi głównej w należyty sposób. Nie stanowią one celu samoistnego dla uczestnika, lecz są środkiem do korzystania na jak najlepszych warunkach z usługi głównej, jaką jest konferencja. Jednocześnie pełnią one istotną funkcję logistyczną - organizowane przez Spółkę konferencje trwają kilka dni, a uczestnicy przyjeżdżają z różnych części kraju, co wymaga zapewnienia im pełnego zaplecza organizacyjnego. Z tego względu usługi te nie stanowią odrębnego celu dla uczestników, lecz pozostają środkiem do właściwego skorzystania z zasadniczej usługi, jaką jest udział w konferencji.
Nie da się bowiem oddzielić merytorycznego rdzenia wydarzenia, czyli wykładów, seminariów i spotkań eksperckich, od dodatkowych świadczeń organizacyjnych, bez doprowadzenia do uszczerbku dla wartości całego przedsięwzięcia (usługi). Samoistna organizacja takich elementów, jak np. noclegi czy posiłki, nie miałaby dla uczestników żadnej ekonomicznej wartości, gdyby nie była powiązana z częścią merytoryczną. Trudno byłoby sobie wyobrazić sytuację, w której Klienci Wnioskodawcy (główni odbiorcy wydarzenia), korzystaliby wyłącznie z usług noclegowych czy gastronomicznych, bez zasadniczej części konferencyjnej. Tylko w połączeniu z usługą główną mogą one spełniać swoją funkcję i przynieść realną wartość gospodarczą z perspektywy nabywcy.
W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz orzecznictwo TSUE, należy uznać, że nabywane przez Spółkę od hotelu świadczenia tworzą jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze - kompleksową usługę organizacji konferencji. Jej rozdzielenie na poszczególne elementy miałoby sztuczny charakter i nie oddawałoby rzeczywistego sensu gospodarczego transakcji.
Odliczenie VAT od nabywanej usługi
W odniesieniu natomiast do możliwości odliczenia podatku naliczonego, podstawowe zasady zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.
W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:
1) odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
2) towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),
3) faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.
Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.
Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem:
a) (uchylona)
b) nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób,
c) usług noclegowych nabywanych w celu ich odprzedaży, opodatkowanych u tego podatnika na podstawie art. 8 ust. 2a.
Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Jak wskazano powyżej, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione - w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Jak wynika z przedstawionego opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nabywa jedną, kompleksową usługę organizacji konferencji, w ramach której zapewniane są określone świadczenia pomocnicze takie jak noclegi, usługi gastronomiczne, udostępnienie sali konferencyjnej, wynajem wyposażenia technicznego itp. Elementy te, choć różnorodne, nie stanowią dla Wnioskodawcy celu samoistnego, lecz służą realizacji nadrzędnego świadczenia, jakim jest zapewnienie uczestnictwa w konferencji Klientom Wnioskodawcy. Ich rozdzielenie miałoby charakter sztuczny i nie oddawałoby ekonomicznego sensu transakcji.
W konsekwencji należy przyjąć, że nabywana przez Spółkę od hotelu usługa organizacji konferencji obiektywnie tworzy, w aspekcie gospodarczym, jedną całość i stanowi usługę kompleksową, w której usługa główna (organizacja konferencji) determinuje charakter podatkowy całości świadczenia, a wszystkie pozostałe elementy mają charakter pomocniczy.
Odnosząc się do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabytej usługi należy wskazać, że w omawianej sytuacji spełnione są przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT:
1) Spółka jest czynnym podatnikiem VAT;
2) Nabyta usługa organizacji konferencji służy wykonywaniu czynności opodatkowanych – sprzedaży usługi uczestnictwa w konferencji na rzecz Klientów Wnioskodawcy;
3) Wykonanie usługi zostanie udokumentowane fakturą zawierającą kwotę podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, bez znaczenia pozostaje fakt, że wśród usług pomocniczych, które nie stanowią celu samego w sobie, lecz jedynie wspierają realizację usługi głównej (organizacji konferencji), znajdują się również usługi gastronomiczne i noclegowe.
Co do zasady, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, nie mogą one stanowić podstawy do odliczenia podatku naliczonego. Należy jednak podkreślić, że sposób opodatkowania świadczenia złożonego odnosi się do jego części zasadniczej (usługi głównej).
W analizowanej sprawie przedmiotem nabycia jest usługa organizacji konferencji, która nie została wymieniona w katalogu ograniczeń z art. 88 ustawy. Sam fakt, że w ramach tej usługi realizowane są także elementy noclegowe i gastronomiczne, nie zmienia jej charakteru jako świadczenia kompleksowego i nie wyłącza prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Ograniczenie wynikające z art. 88 ust. 1 pkt 4 nie ma tu zastosowania, ponieważ Spółka nie nabywa od hotelu usług noclegowych czy gastronomicznych jako odrębnych świadczeń, lecz całościową usługę organizacji konferencji, której elementy mają wyłącznie charakter pomocniczy wobec świadczenia głównego.
Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w praktyce interpretacyjnej organów podatkowych oraz w orzecznictwie sądów administracyjnych:
- interpretacja indywidualna wydana dnia 17 kwietnia 2025 r. Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDIL1-3.4012.94.2025.2.AKS], w której organ stwierdził, że: „Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że będą Państwo nabywać kompleksowe usługi hotelowe/kompleksowe usługi organizacji konferencji. Na nabywaną przez Państwa kompleksową usługę hotelową/organizacji konferencji składają się usługi nierozerwalnie ze sobą związane, które są świadczeniami niezbędnymi do realizacji usługi hotelowej/organizacji konferencji, tj.: usługi noclegowe, śniadanie po noclegu, lunch, zestaw kawowy, wynajęcie sali konferencyjnej, usługi audiowizualne, wynajęcie parkingu, sprzątanie pomieszczeń. Zatem, skoro nabywana przez Państwa kompleksowa usługa hotelowa/kompleksowa usługa organizacji konferencji obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym – jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, będzie przysługiwało Państwu prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących ich nabycie. W niniejszej sprawie zachodzi bowiem związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy ww. wydatkami, a Państwa działalnością opodatkowaną. Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady – nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w analizowanej sytuacji, gdyż przedmiotem zakupu przez Państwa jest kompleksowa usługa, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi noclegowe i gastronomiczne.
Tym samym, Państwa stanowisko w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od usług noclegowych i gastronomicznych będących elementem usługi kompleksowej nabywanej przez Spółkę od Usługodawcy oraz usług noclegowych nabywanych w celu odsprzedaży jest prawidłowe.”
- interpretacja indywidualna wydana dnia 18 stycznia 2024 r. Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDIL1-2.4012.473.2023.2.AS], w której organ stwierdził, że: „Na podstawie przywołanych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych we wniosku, stwierdzić należy, że nabywany przez Państwa pakiet konferencyjny, służący do organizacji konferencji biznesowych, stanowi świadczenie kompleksowe. Jak Państwo wskazują, są Państwo zainteresowani nabyciem kompleksowej usługi konferencyjnej, z którą związane są określone świadczenia pomocnicze składające się na jej funkcjonalną całość i które służą organizacji Wydarzenia. Z treści wniosku wynika, że istotą pakietu konferencyjnego jest udostępnienie pomieszczeń i usług, stanowiących bazę rzeczową dla organizacji Wydarzenia. Ponadto w ramach ww. usługi konferencyjnej nabywają Państwo m.in. catering, noclegi, a także zapewniają obsługę techniczną i organizacyjną oraz udostępniają infrastrukturę np. parking - jako elementy składowe, które nie są istotą zakupionego świadczenia, a mają charakter pomocniczy i z pozostałymi usługami składowymi tworzą całość. Tym samym, nabywana przez Państwa usługa konferencyjna obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość i jej rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Odnosząc się zatem do prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupionych od hotelu świadczeń wskazać należy, że w stosunku do nabytego pakietu konferencyjnego zostają spełnione przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy, gdyż są Państwo czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz - jak Państwo wskazali – przedmiotowy pakiet konferencyjny będzie wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady – nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w analizowanej sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa (tj. usługa konferencyjna), czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi noclegowe.
Mając powyższe na uwadze, będzie przysługiwało Państwu prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowego pakietu konferencyjnego, służącego organizacji Wydarzenia. Podsumowując, będą Państwo mogli odliczyć w pełnej wysokości podatek od towarów i usług naliczony od wartości kompleksowej usługi konferencyjnej, nabywanej w celu zrealizowania Wydarzenia.”
- interpretacja indywidualna wydana dnia 26 marca 2024 r. Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0114-KDIP1-1.4012.242.2019.11.S.IZ], w której organ stwierdził że: „Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku nabyciem usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości, należy jeszcze raz podkreślić, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia podatku jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni. Wskazali Państwo, że nabywana kompleksowa usługa organizacji Wydarzenia w postaci Meetingu oraz Uroczystości ma pośredni związek z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Organizacja Wydarzenia wpłynie bowiem na pozytywny Państwa wizerunek nie tylko jako pracodawcy, ale także na postrzeganie Państwa jako wiarygodnego partnera biznesowego oraz podmiotu posiadającego duży potencjał rozwojowy, otwartego na nowatorskie rozwiązania i nowe technologie. Wydatki poniesione na organizację Meetingu oraz Uroczystości, których celem jest zaprezentowanie państwa oferty kierowanej nie tylko do zaproszonych gości, ale również do szerokiego grona potencjalnych klientów, gdyż w Uroczystości udział wezmą przedstawiciele mediów, którzy podzielą się tym doświadczeniem poprzez zamieszczenie wzmianek w prasie i na portalach społecznościowych. celem zorganizowania Uroczystości jest zwiększenie sprzedaży Państwa produktów, zarówno wśród obecnych, jak i nowych kontrahentów, oraz zwiększenie efektywności i wydajności pracy pracowników, do czego ma się przyczynić ich lepsza integracja między sobą i integracja z kadrą zarządzającą. Podczas Wydarzenia będą prezentowane produkty oferowane przez Spółkę oraz aplikacje na modelach maszyn lub na panelach ruchomych. Zatem, skoro nabyte przez Państwa od Agencji usługi organizacji Meetingu oraz Uroczystości obiektywnie tworzą - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, usługi ta będą udokumentowane fakturami i usługi ta mają związek pośredni z wykonywanymi przez Państwa czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, to spełnione są przesłanki, od których ustawodawca uzależnia możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z otrzymanych od Agencji faktur. Co prawda w świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sprawie, gdyż jak wcześniej wskazałem, usługi te stanowią element kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia. Zatem, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy przysługiwać Państwu będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z tytułu nabycia od Agencji kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Meetingu, oraz nabycia kompleksowej usługi polegającej na zorganizowaniu Uroczystości, (za wyjątkiem usług związanych z zapewnieniem napojów alkoholowych i obsługi barmańskiej). Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.”
- Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 kwietnia 2023 r. (sygn. I FSK 251/20) - Wybrane i przedstawione powyżej kryteria służące prawidłowej kwalifikacji świadczeń akcesoryjnych mają kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sporu w niniejszej sprawie. Dokonując bowiem klasyfikacji prawnopodatkowej opisanych we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wydarzeń, na które składają się – w zależności od charakteru i zakresu konkretnego wydarzenia – m.in.: wynajęcie sali konferencyjnej lub innego miejsca właściwego do przeprowadzenia wydarzenia, zapewnienie odpowiedniego wyposażenia (np. urządzenia multimedialne) i materiałów szkoleniowych, zapewnienie wyżywienia lub obsługi cateringowej, zapewnienie noclegu dla uczestników wydarzenia, zapewnienie transportu uczestników wydarzenia, prezentowanych pojazdów, zapewnienie ubezpieczenia uczestników wydarzenia, zapewnienie brandingu (gadżety, oznaczenie logotypem przestrzeni etc.), zapewnienie osób prowadzących wydarzenie (wykładowców, ekspertów, trenerów), przy czym w zależności od charakteru danego wydarzenia może się zdarzyć, że to skarżąca samodzielnie opracuje program merytoryczny i we własnym zakresie zapewni osoby, której będą go realizowały oraz zorganizowanie dodatkowych atrakcji dla uczestników (np. występy zespołów artystycznych, zajęcia sportowointegracyjne, bilety wstępu na inne imprezy), nie sposób nie podzielić oceny Sądu pierwszej instancji, że nie da się oddzielić merytorycznego rdzenia Wydarzenia (spotkania\marketingowego/konferencji/szkolenia) od dodatkowych atrakcji bez doprowadzenia do uszczerbku dla tych, wyodrębnionych elementów. Samoistna organizacja dodatkowych atrakcji nie miałaby bowiem dla skarżącej żadnej ekonomicznej wartości.
Podsumowując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowej usługi organizacji konferencji, w skład której wchodzą m.in. usługi noclegowe oraz gastronomiczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie wskazuję, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywać się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
