Siedem ogólnopolskich organizacji może wyznaczać przedstawicieli do Komisji Wspólnej
Za ogólnopolskie organizacje jednostek samorządu terytorialnego, uprawnione do wyznaczania przedstawicieli do Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, uznano: Unię Metropolii Polskich, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Miast Polskich, Związek Województw Rzeczypospolitej Polskiej, Unię Miasteczek Polskich, Ogólnopolskie Porozumienie Organizacji Samorządowych oraz Związek Powiatów Polskich.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego (nazywana dalej „Komisją Wspólną”), stanowi forum wypracowywania wspólnego stanowiska rządu i samorządu terytorialnego. Zajmuje się ona problemami związanymi z funkcjonowaniem samorządu terytorialnego i z polityką państwa wobec niego. Ponadto rozpatruje sprawy dotyczące samorządu terytorialnego znajdujące się w zakresie działania Unii Europejskiej i organizacji międzynarodowych, do których należy Polska. Tak wynika z przepisów ustawy o Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego oraz o przedstawicielach Rzeczypospolitej Polskiej w Komitecie Regionów Unii Europejskiej.
