Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.496.2025.5.AP
Wydatki spółki na artykuły spożywcze, gastronomiczne i cateringowe, które przyczyniają się do poprawy komfortu pracy i efektywności procesu biznesowego, mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 PDOP, pod warunkiem, że nie są wydatkami na działalność socjalną oraz spełniają przesłanki określone przez ustawę PDOP.
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie rozpoznania kosztów uzyskania przychodów z tytułu poniesienia wydatków na nabycie artykułów spożywczych, usług cateringowych oraz usług gastronomicznych oraz VAT naliczonego związanego z tymi wydatkami. Uzupełnili go Państwo pismem z 25 listopada 2025 r. (wpływ 25 listopada 2025 r.) - w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Informacje ogólne
Spółka prowadzi działalność w branży animacji komputerowej. Efektami pracy Spółki są m.in. reklamy telewizyjne lub filmy uatrakcyjniające fabułę gier komputerowych albo efekty specjalne.
Spółka współpracuje z osobami na następujących podstawach:
- zatrudnia pracowników w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 1510 z późn. zm.; dalej: „Kodeks pracy”) w oparciu o umowę o pracę;
- w oparciu o umowy z osobami prowadzącymi jednoosobową działalność gospodarczą;
- w oparciu o umowy cywilnoprawne tj. umowy o dzieło i umowy zlecenia (w tej grupie np. aktorzy, specjaliści audio-video, scenarzyści i inni).
W dalszej części wniosku osoby zaangażowane przez Spółkę w sposób i na podstawach opisanych powyżej będą łącznie zwani „Personelem”.
W celu polepszenia konkurencyjności na rynku (zdobywanie kontraktów) oraz poprawy jakości oraz dostosowywania warunków pracy do panujących standardów, zwłaszcza biorąc pod uwagę wysoce konkurencyjny charakter rynku pracy w branży studiów tworzących animację i efekty specjalne, Spółka nabywa usługi gastronomiczne i nieodpłatnie udostępnia różnego rodzaju artykuły spożywcze (w tym np. pieczywo, sery, masło, warzywa, owoce, wędliny, migdały, orzechy, chipsy i napoje bezalkoholowe jak np. soki, herbata, kawa) oraz catering (w tym np. pizza, kanapki, dania gotowe i napoje bezalkoholowe).
Ww. usługi i produkty spożywcze są nabywane w związku z następującymi okolicznościami:
1.kolacje i spotkania z potencjalnymi klientami, których bezpośrednim celem jest omówienie spraw zw. z zawarciem ewentualnego kontraktu/zlecenia dla Spółki lub prezentację oferty. Spotkania zw. z nabyciem usług gastronomicznych;
2.spotkania z klientem w siedzibie Spółki lub na planie zdjęciowym poza Spółką lub w każdym innym miejscu świadczenia usługi (targi, festiwale, stadiony, teatry i inne), które mają na celu omówienie kwestii operacyjnych związanych z realizacją zlecenia lub prezentację możliwości technologicznych Spółki bezpośrednio w trakcie prac nad realizacją zlecenia. Spotkania zw. z nabyciem artykułów spożywczych, cateringu lub usług gastronomicznych;
3.spotkania wewnętrzne Personelu bez udziału klienta mające na celu omówienie realizacji zleceń lub wypracowanie nowych rozwiązań do oferowania klientom Spółki oraz optymalizację procesów technologicznych wewnątrz organizacji, które przyspieszają lub zmniejszają koszty realizacji projektów i kolaudacje (tj. odbiór prac w branży filmowej). Spotkania zw. z nabyciem artykułów spożywczych lub cateringu;
4.udostępnianie artykułów spożywczych i cateringu aktorom, kaskaderom, stage runnerom, operatorom urządzeń filmowych, dźwiękowych i innym uczestnikom sesji na planie zdjęciowym. Działania związane z nabyciem artykułów spożywczych, cateringu lub usług gastronomicznych;
5.udostępnianie Personelowi artykułów spożywczych i cateringu (w tym śniadań) w ogólnodostępnych pomieszczeniach w siedzibie Spółki.
W każdym z przytoczonych powyżej okoliczności Spółka nie pobiera opłat i finansuje zakupy ze środków własnych, które nie są w żaden sposób zwracane.
Cele Spółki w odniesieniu do poszczególnych działań są następujące:
ad 1
Cel Spółki polega na omówieniu w swobodnej atmosferze szczegółów potencjalnego zlecenia i ew. przedstawieniu wstępnej oferty lub prezentacja Spółki. Celem zakupu usługi gastronomicznej jest stworzenie atmosfery sprzyjającej zawarciu kontraktu. W szczególności chodzi o możliwość spotkania z osobami reprezentującymi klienta, których dostępność operacyjna bywa utrudniona z uwagi na specyfikę obowiązków. Zaproszenie klienta do restauracji lub bistro optymalizuje cele Spółki związane z omówieniem oferty lub finalizacją kontraktu przy jednoczesnym elastycznym dopasowaniu się do kalendarza dnia klienta. Spółka doprowadza zatem (o ile rozmowy zakończą się sukcesem) do szybszego zawarcia kontraktu lub do zawarcia kontraktu, który w przeciwnym razie zostałby zlecony innej firmie z lepszym dostępem do osób decyzyjnych po stronie klienta.
ad 2
Cel Spółki polega na omówieniu spraw bieżących dot. realizacji zlecenia bezpośrednio z klientem i podczas wizji lokalnej klienta w miejscu realizacji zlecenia. Zakup usług cateringowych lub artykułów spożywczych ma na celu zapewnienie możliwości nieprzerwanej pracy z klientem przez dość długi czas w ciągu dnia. W przeciwnym wypadku praca musiałaby zostać przerwana w celu nabycia posiłków lub napojów przez klienta co spowolniłoby wspólną pracę/narady. Dodatkowo daje to klientowi możliwość zapoznania się z pracą w studio filmowym i szansę na wprowadzenie modyfikacji zamówienia jeszcze na etapie produkcji, a nie po jej zakończeniu, co jest optymalizacją kosztów po stronie spółki.
ad 3
Spółka realizuje dwa cele. Po pierwsze Spółka zachęca Personel do osobistego udziału w spotkaniach w siedzibie. Branża, w której działa Spółka charakteryzuje się dużym udziałem pracy zdalnej/hybrydowej. Zdaniem Spółki taka metoda pracy (dopuszczalna w Spółce z uwagi na presję rynku pracy) jest mniej efektywna niż osobisty udział w spotkaniach. Zdaniem Spółki artykuły spożywcze i usługi cateringowe zachęcają Personel do osobistego udziału w spotkaniach. Dodatkowo, zapewnienie drobnych przekąsek, posiłków lub napojów umożliwia prowadzenie dłuższych spotkań bez konieczności organizowania przerw regeneracyjnych na spożycie posiłku lub picie płynów. Tym samym Spółka szybciej otrzymuje efekt pracy Personelu (tj. wymiana doświadczeń w ramach i między działami firmy uzgodnienia lub nowe pomysły optymalizacyjne albo inne efekty spotkania).
ad 4
Celem Spółki jest realizacja zleceń złożonych przez klientów. Zapewnienie posiłków na planie zdjęciowym jest standardem branżowym. Bez dostarczenia cateringu i artykułów spożywczych Spółka nie miałaby możliwości zaangażowania aktorów (odróżniałaby się od rynku in minus) lub byłaby zmuszona podnosić gaże w stopniu przewyższającym wydatki na usługi cateringowe lub artykuły spożywcze.
ad 5
Celem Spółki jest zwiększenie osobistej frekwencji w siedzibie Spółki. Z doświadczenia Spółki wynika, że osobista obecność w biurze powoduje, że tempo pracy Personelu jest lepsze a także, że stopień zaangażowania Personelu jest większy. Udostępnianie śniadań ma natomiast na celu sprowadzenie Personelu do siedziby Spółki o tej samej określonej porze. Spółka zwraca uwagę, że musi posługiwać się instrumentami miękkimi gdyż nie ma możliwości wydawania wiążących poleceń co do miejsca i czasu pracy tej części Personelu, która związana jest ze Spółką umowami innymi niż umowa o pracę.
Spółka nie prowadzi ewidencji osób korzystających z artykułów spożywczych, cateringu lub konsumujących w ramach usług gastronomicznych nabywanych przez Spółkę. Artykuły spożywcze/catering są udostępniane/wystawione w siedzibie Spółki do chwili ich spożycia lub zepsucia. Organizacja cateringu, zakup artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych jest dokumentowany fakturami VAT, które są ewidencjonowane w księgach Spółki. Personel ani przedstawiciele klientów nie płacą za udostępnione im artykuły spożywcze lub catering albo usługę gastronomiczną.
Podstawowe produkty spożywcze w szczególności takie jak woda, kawa, herbata, mleko, cukier są udostępniane z przeznaczeniem do przygotowania zimnych i gorących napojów w godzinach pracy zgodnie z § 112 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Artykuły spożywcze, które Spółka udostępnia pracownikom nie są posiłkami i napojami profilaktycznymi, o których mowa w art. 232 Kodeksu pracy.
Dodatkowo Spółka wyjaśnia, że artykuły spożywcze lub usługi cateringowe albo usługi gastronomiczne nabywane przez Spółkę nie są wystawne, okazałe czy luksusowe. Standardem na rynku jest udostępnianie tego rodzaju benefitów swoim kontrahentom, pracownikom czy współpracownikom, a Spółka stara się od niego nie odbiegać. Możliwość spożycia w ciągu dnia pracy artykułów spożywczych wpływa pozytywnie na atmosferę w biurach, a tym samym ma realny wpływ na poprawę efektywności Personelu, obniża jego „rotację oraz poprawia komunikację podczas mniej formalnych spotkań”.
Uzupełnienie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT w Polsce.
Wnioskodawca wykonuje czynności opodatkowane podatkiem VAT i nie prowadzi działalności zwolnionej z podatku VAT. Spółka dokonuje wprawdzie refakturowania pakietów medycznych na rzecz swoich kontrahentów, które - zgodnie z przepisami - korzystają ze zwolnienia z VAT, ale czynności te mają charakter marginalny, pomocniczy oraz pozostają bez wpływu na zakres prawa Wnioskodawcy do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Wnioskodawca wykorzystuje towary i usługi objęte wnioskiem wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do działalności podstawowej Spółki podlegającej opodatkowaniu właściwymi stawkami VAT.
Nabywane przez Spółkę towary i usług objęte wnioskiem są nabywane w związku z następującymi okolicznościami:
1.kolacje i spotkania z potencjalnymi klientami, których bezpośrednim celem jest omówienie spraw związanych z zawarciem ewentualnego kontraktu/zlecenia dla Spółki lub prezentację oferty (spotkania związane z nabyciem usług gastronomicznych);
2.spotkania z klientem w siedzibie Spółki lub na planie zdjęciowym poza Spółką lub w każdym innym miejscu świadczenia usługi (targi, festiwale, stadiony, teatry i inne), które mają na celu omówienie kwestii operacyjnych związanych z realizacją zlecenia lub prezentację możliwości technologicznych Spółki bezpośrednio w trakcie prac nad realizacją zlecenia (spotkania związane z nabyciem artykułów spożywczych, cateringu lub usług gastronomicznych);
3.spotkania wewnętrzne Personelu bez udziału klienta mające na celu omówienie realizacji zleceń lub wypracowanie nowych rozwiązań do oferowania klientom Spółki oraz optymalizację procesów technologicznych wewnątrz organizacji, które przyspieszają lub zmniejszają koszty realizacji projektów i kolaudacje (spotkania związane z nabyciem artykułów spożywczych lub cateringu);
4.udostępnianie artykułów spożywczych i cateringu aktorom, kaskaderom, stage runnerom, operatorom urządzeń filmowych, dźwiękowych i innym uczestnikom sesji na planie zdjęciowym (działania związane z nabyciem artykułów spożywczych, cateringu lub usług gastronomicznych);
5.udostępnianie Personelowi artykułów spożywczych i cateringu (w tym śniadań) w ogólnodostępnych pomieszczeniach w siedzibie Spółki.
Wnioskodawca nie wykorzystuje tych towarów i usług do czynności zwolnionych z podatku VAT ani do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Refakturowanie pakietów medycznych na rzecz kontrahentów - jako czynności zwolnione - nie pozostaje w jakimkolwiek związku funkcjonalnym lub gospodarczym z wydatkami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku i nie wpływa na zakres prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.
Wnioskodawca wskazuje, że nabywane towary i usługi objęte wnioskiem są wykorzystywane wyłącznie w związku z prowadzeniem działalności opodatkowanej VAT. W konsekwencji nie występuje sytuacja, w której wydatki te służą jednocześnie czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT, zwolnionym z podatku VAT lub niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym nie zachodzi potrzeba stosowania jakiegokolwiek klucza alokacji, a wydatki mogą być jednoznacznie przyporządkowane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Wnioskodawca jest w stanie przyporządkować nabywane artykuły spożywcze oraz usługi cateringu do poszczególnych rodzajów działań, zgodnie z ich faktycznym wykorzystaniem. Dotyczy to również artykułów spożywczych i usług cateringowych udostępnianych Personelowi w ogólnodostępnych pomieszczeniach w siedzibie Spółki - Spółka jest w stanie precyzyjne wskazać, które zakupy są przeznaczane na ten cel.
Spółka ewidencjonuje omawiane wydatki w sposób umożliwiający określenie, do jakiego celu zostały użyte, w szczególności:
- podczas spotkań z klientami - zarówno w siedzibie Spółki, jak i na planach zdjęciowych oraz w innych miejscach świadczenia usług (m.in. targi, festiwale, stadiony, teatry),
- podczas spotkań wewnętrznych Personelu, odbywających się bez udziału klienta,
- w ramach zapewnienia artykułów spożywczych lub cateringu aktorom, kaskaderom, stage runnerom, operatorom urządzeń filmowych i dźwiękowych oraz innym uczestnikom sesji realizowanych na planie zdjęciowym.
Faktury dokumentujące poszczególne zakupy są przyporządkowywane do konkretnych przedsięwzięć lub działań zgodnie z rzeczywistym zużyciem.
Nabywane przez Wnioskodawcę artykuły spożywcze oraz usługi gastronomiczne i cateringowe pozostają w bezpośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, w tym z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT. W szczególności:
- Realizacja usług produkcyjnych wymaga zapewnienia warunków pracy zgodnych ze standardem rynkowym
W branży produkcji filmowej i reklamowej powszechnym standardem jest zapewnienie posiłków i napojów członkom ekipy oraz osobom zaangażowanym w realizację projektu (aktorom, operatorom, kaskaderom, technikom). Wynika to z charakteru pracy na planie - wiele sesji trwa w godzinach późnowieczornych lub porannych, często w lokalizacjach pozbawionych infrastruktury gastronomicznej. Zapewnienie wyżywienia umożliwia sprawną realizację usług, wpływa na tempo pracy i ma znaczenie organizacyjne.
- Wpływ na prawidłowe i terminowe wykonanie usług opodatkowanych
Zapewnienie podstawowych świadczeń organizacyjnych (napoje, catering) jest elementem sprawnego przebiegu planu zdjęciowego oraz spotkań roboczych, co bezpośrednio wpływa na jakość i terminowość usług świadczonych klientom.
- Dbałość o komfort Personelu i jego efektywność
Udostępnianie artykułów spożywczych w ogólnodostępnych pomieszczeniach biurowych wspiera bieżące funkcjonowanie zespołu, ułatwia organizację pracy oraz wpływa na efektywność realizacji projektów, które są działalnością opodatkowaną.
- Zachowanie profesjonalnego standardu obsługi klientów i partnerów biznesowych
Podczas spotkań z klientami - zarówno w siedzibie Spółki, jak i na planach zdjęciowych lub wydarzeniach branżowych - zapewnienie drobnego poczęstunku jest standardem powszechnie stosowanym w branży kreatywnej i produkcyjnej. Brak takiego poczęstunku jest odbierany jako odbiegający od standardu rynkowego i często spotyka się z krytyką na portalach branżowych, a co za tym idzie, może mieć negatywne przełożenie na relacje handlowe i możliwość świadczenia usług opodatkowanych.
Wszystkie wskazane wyżej okoliczności powodują, że omawiane wydatki pozostają w bezpośrednim lub co najmniej pośrednim, lecz funkcjonalnym związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, a ich ponoszenie wynika z rynkowych standardów obowiązujących w branży.
Nabywane przez Wnioskodawcę usługi gastronomiczne, usługi cateringowe oraz artykuły spożywcze pozostają w bezpośrednim lub co najmniej pośrednim związku z prowadzoną działalnością gospodarczą i służą zarówno uzyskaniu przychodów, jak i zachowaniu i/lub zabezpieczeniu źródła przychodów Spółki. W szczególności:
- Realizacja usług filmowych i reklamowych wymaga zapewnienia posiłków oraz napojów osobom zaangażowanym w projekty
Produkcja filmowa i reklamowa odbywa się często w godzinach odbiegających od standardowych godzin pracy (późne godziny wieczorne, wczesne poranne) oraz w lokalizacjach, w których brak jest dostępu do infrastruktury gastronomicznej.
Brak zapewnienia posiłków generowałby konieczność samodzielnego organizowania zaplecza przez klientów lub wykonawców, co:
- podwyższałoby koszt projektu,
- wydłużałoby czas realizacji,
- mogłoby prowadzić do utraty przewagi konkurencyjnej Spółki na rynku, uniemożliwić wykonanie usługi w terminie, a w skrajnych przypadkach wręcz uniemożliwić realizację usługi.
Tym samym ponoszenie tych wydatków zabezpiecza źródło przychodów oraz wpływa na możliwość nieprzerwanego wykonywania usług.
- Standard branżowy i oczekiwania klientów
Zapewnienie minimum organizacyjnego - w tym posiłków i napojów - jest elementem profesjonalnej obsługi klientów oraz ekip produkcyjnych. Ma to bezpośredni wpływ na możliwość realizacji zleceń, pozyskiwanie nowych kontraktów oraz utrzymanie relacji handlowych.
- Funkcjonowanie Spółki oraz efektywność Personelu
Udostępnianie artykułów spożywczych w biurze wspiera codzienną pracę Personelu, który realizuje projekty będące źródłem przychodów Wnioskodawcy. Działanie to wpływa na efektywność pracy oraz organizację procesów produkcyjnych.
Podsumowując, wydatki na zakup usług gastronomicznych, usług cateringowych oraz artykułów spożywczych są ponoszone w celu osiągania przychodów, zachowania oraz zabezpieczenia źródła przychodów Spółki, pozostając w funkcjonalnym związku z działalnością opodatkowaną.
Wnioskodawca ponosi wydatki na nabywanie usług gastronomicznych, usług cateringowych oraz artykułów spożywczych ze środków własnych Spółki (środków obrotowych). Wydatki te nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.
Wnioskodawca finansuje wydatki na nabywanie usług gastronomicznych, usług cateringowych oraz artykułów spożywczych ze środków własnych Spółki, tj. ze środków obrotowych.
Pytania
1.Czy Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących zakup, artykułów spożywczych i usług cateringowych w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, w szczególności gdy:
a)artykuły spożywcze lub usługi cateringowe są nabywane w związku ze spotkaniami z klientem w siedzibie Spółki lub na planach zdjęciowych, targach, eventach, festiwalach lub innych miejscach świadczenia usług, które mają na celu omówienie kwestii operacyjnych związanych z realizacją zlecenia lub prezentację możliwości technologicznych Spółki bezpośrednio w czasie realizacji projektu?
b)artykuły spożywcze lub usługi cateringowe są nabywane w związku ze spotkaniami wewnętrznymi Personelu bez udziału klienta mającymi na celu omówienie realizacji zleceń lub wypracowanie nowych rozwiązań?
c)artykuły spożywcze i usługi cateringowe są udostępniane aktorom, kaskaderom, stage runnerom, operatorom urządzeń filmowych, dźwiękowych i innym uczestnikom sesji na planach zdjęciowych, targach, eventach, festiwalach lub innych miejscach świadczenia usług?
d)artykuły spożywcze i usługi cateringowe (w tym śniadania) są udostępniane Personelowi w ogólnodostępnych pomieszczeniach w siedzibie Spółki?
2.Czy nieodpłatne udostępnianie artykułów spożywczych i usług cateringowych - w okolicznościach wskazanych w opisie stanu faktycznego - podlega opodatkowaniu VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i/lub art. 8 ust. 2 ustawy o VAT?
3.Czy w przypadku braku możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego, których Spółka nie może odliczyć od podatku należnego z tytułu zakupu usług gastronomicznych, artykułów spożywczych i usług cateringowych w okolicznościach opisanych powyżej, kwoty podatku VAT naliczonego mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na gruncie ustawy o PDOP?
4.Czy w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP wydatki na nabycie artykułów spożywczych i usług cateringowych w części ich wartości netto (tj. wartości nieobejmującej kwoty podatku VAT) a w przypadku wydatków na usługi gastronomiczne czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP kwotę brutto?
5.Czy w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym Spółka jest zobowiązana do pełnienia obowiązków płatnika PDOF w związku z udostępnianiem usług gastronomicznych, artykułów spożywczych i usług cateringowych pracownikom, współpracownikom lub innym osobom fizycznym?
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie nr 3 i 4). Na pytania dotyczące podatku od towarów i usług (pytania nr 1 i 2) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (pytanie nr 5) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.
Państwa stanowisko w sprawie
3.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku braku możliwości odliczenia kwot podatku VAT naliczonego, których Spółka nie może odliczyć od podatku należnego z tytułu zakupu usług gastronomicznych, artykułów spożywczych i usług cateringowych w okolicznościach opisanych powyżej, kwoty tego podatku VAT mogą zostać zaliczone przez Spółkę do kosztów uzyskania przychodów na podstawie ustawy o PDOP, ponieważ wydatki te mają związek z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą i służą osiągnięciu przez Spółkę przychodów.
4.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów ustawy o PDOP wydatki na nabycie artykułów spożywczych i usług cateringowych w części ich wartości netto (tj. wartości nieobejmującej kwoty podatku VAT) a w przypadku usług gastronomicznych w kwocie brutto.
ad 3 i 4
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o PDOP”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów albo w celu zachowania bądź zabezpieczenia ich źródła, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP.
Aby dany wydatek mógł zostać uznany za koszt uzyskania przychodów musi on m.in.: (i) zostać definitywnie poniesiony przez podatnika; (ii) pozostawać w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą; (iii) być poniesiony w celu osiągnięcia, zachowania lub zabezpieczenia przychodów; (iv) nie podlegać wyłączeniu z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP; oraz (v) zostać należycie udokumentowany.
W przypadku wydatków ponoszonych przez Spółkę na zakup artykułów spożywczych oraz usług gastronomicznych i cateringowych, które następnie są udostępniane klientom i Personelowi w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, wskazane warunki są spełnione.
Wydatki te służą zapewnieniu właściwych warunków pracy, w tym poprzez pozytywny wpływ na komfort, samopoczucie i zdrowie zatrudnionych osób. Personel, mając możliwość korzystania z posiłków oraz napojów, jest bardziej zmotywowany, efektywny oraz mniej narażony na dezorganizację pracy wynikającą z konieczności opuszczania siedziby celem zaspokojenia podstawowych potrzeb. Ponadto wspólna konsumpcja sprzyja integracji, budowaniu relacji i zespołowości, co przekłada się na efektywność realizowanych projektów i lepszą komunikację w organizacji, wymianę doświadczeń, bieżące omawianie prowadzonych prac, przekazywanie sobie poszczególnych etapów prac, konstruktywną wymianę poglądów sprzyjające rozwoju kreatywności. Wszystkie te elementy mają realny wpływ na zachowanie oraz rozwój źródła przychodów.
Wskazać również należy, że art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o PDOP nie znajduje tu zastosowania. Przedmiotowe świadczenia nie są finansowane z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, lecz ze środków obrotowych Spółki, a zatem nie są to wydatki na działalność socjalną, wyłączone z kosztów uzyskania przychodu.
Jednocześnie uznać należy, że Spółka organizując spotkania z klientami zewnętrznymi w siedzibie Spółki, w trakcie których zapewniany jest poczęstunek lub catering, ponosi racjonalny i gospodarczo uzasadniony wydatek, gdyż Spółka realizuje działania wspierające budowanie relacji handlowych, rozwój kontaktów biznesowych i sprawną współpracę z klientami. Działania te, skierowane do klientów, mają charakter stricte biznesowy i są ukierunkowane na zabezpieczenie oraz zwiększenie przychodów.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że wydatki ponoszone przez Spółkę na artykuły spożywcze i usługi cateringowe nie zostały także wskazane w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o PDOP. W szczególności nie stanowią kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 tej ustawy o PDOP. Celem zakupu artykułów spożywczych oraz usług cateringowych nie jest bowiem wykreowanie wizerunku Spółki wobec osób trzecich, lecz zapewnienie odpowiednich warunków dla własnego Personelu oraz obsługi klientów - co jednoznacznie wyklucza ich kwalifikację jako kosztów reprezentacji.
Mając powyższe na uwadze, Spółka stoi na stanowisku, że wartość netto wydatków poniesionych na zakup artykułów spożywczych oraz usług cateringowych, udostępnianych Personelowi oraz klientom w okolicznościach opisanych w stanie faktycznym, podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatki pośrednio związane z działalnością gospodarczą, służące zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów.
Powyższe konkluzje Wnioskodawcy znajdują potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK).
Jednocześnie, w przypadku gdyby tut. Organ uznał stanowisko w zakresie pytania nr 1 w całości lub części za nieprawidłowe, to Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nieodliczona kwota podatku VAT z faktur dokumentujących zakup artykułów spożywczych i usług cateringowych - w zakresie, w jakim Spółce nie przysługuje prawo do jego odliczenia na podstawie ustawy o VAT - stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o PDOP, o czym szerzej poniżej.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy o PDOP, co do zasady, podatek VAT nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, ponieważ z istoty tego podatku wynika jego neutralność dla podatnika - tj. podatnik powinien mieć możliwość jego odliczenia lub odzyskania. Zasada ta doznaje jednak istotnych wyjątków.
W szczególności, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o PDOP, kosztem uzyskania przychodów jest nieodliczony podatek VAT naliczony, w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o VAT podatnikowi nie przysługuje prawo do jego odliczenia - o ile nie powiększa on wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Podkreślić należy, że warunkiem dopuszczalności zaliczenia nieodliczonego VAT do kosztów uzyskania przychodów jest brak możliwości skorzystania z prawa do odliczenia - nie zaś sama decyzja podatnika o jego nieuwzględnieniu.
Przenosząc powyższe na grunt analizowanej sprawy uznać należy, że jeżeli tut. Organ uzna, że stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania nr 1 jest w całości lub w części za nieprawidłowe, to dla Spółki nieodliczony VAT naliczony przy zakupie artykułów spożywczych i usług cateringowych - w zakresie, w jakim Spółce nie przysługuje prawo do jego odliczenia zgodnie z ustawą o VAT - stanowi koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tiret drugie ustawy o PDOP. Dzieje się tak dlatego, że cel ponoszonych wydatków na artykuły spożywcze i usługi cateringowe jest związany z prowadzeniem działalności gospodarczej, wpływa pozytywnie na organizację pracy, efektywność zespołu, lojalność zatrudnionych oraz relacje z klientami. Wydatki te są więc ponoszone w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów i spełniają pozytywne przesłanki z art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP.
Powyższe znajduje przykładowo potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 4 marca 2022 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.8.2022.1.MZA), która wprawdzie dotyczyła usług gastronomicznych, w stosunku do których prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego zostało wyłączone na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, ale która - z uwzględnieniem konkluzji płynących z powołanej już wcześniej interpretacji indywidualnej 20 lutego 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.724.2023.1.DK) - powinna zdaniem Wnioskodawcy znaleźć zastosowanie również do artykułów spożywczych i usług cateringowych nabywanych przez Spółkę.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności, będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.
