Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.893.2025.4.JM
Wycofanie nieruchomości z majątku działalności gospodarczej do majątku prywatnego, przy kontynuacji ich wynajmu, nie powoduje obowiązku korekty podatku VAT, jeżeli nieruchomości te będą nadal wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
9 września 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku korekty podatku naliczonego w związku z wycofaniem z majątku przedsiębiorstwa do majątku prywatnego nieruchomości, które po wycofaniu będą przez Pana wynajmowane oraz podatku dochodowego od osób fizycznych. Uzupełnił go Pan pismem z 19 września 2025 r. (wpływ 22 września 2025 r.) oraz w odpowiedzi na wezwanie pismem z 14 października 2025 r. (wpływ 14 października 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Pan (dalej: Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą pod firmą od 1 stycznia 1996 roku. Jest to działalność jednoosobowa, zarejestrowana w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), z aktywnym statusem i bez przerw w wykonywaniu działalności od momentu jej rozpoczęcia. Główna siedziba firmy znajduje się w przy ul. Dodatkowe stałe miejsca wykonywania działalności to: - ul., - ul.,. Działalność Wnioskodawcy skupia się przede wszystkim na zarządzaniu i wynajmie nieruchomości własnych lub dzierżawionych (PKD 68.20.Z), co stanowi przeważający przedmiot działalności, oprócz tego działalność gospodarcza obejmuje również szereg innych kodów PKD, wskazujących na szeroki profil usług: - roboty budowlane i instalacyjne (43.21.Z, 43.29.Z, 43.39.Z, 41.20.Z), - działalność noclegową (55.20.Z), - usługi sprzątające (81.29.Z), - obróbkę metali (25.61.Z), - naprawę urządzeń elektronicznych (33.13.Z), - instalowanie maszyn przemysłowych (33.20.Z). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca działa samodzielnie, bez udziału w spółkach cywilnych, i nie figuruje w rejestrach upadłości czy postępowań restrukturyzacyjnych. Nie została też zawieszona, co potwierdza jej ciągłość operacyjną od blisko trzech dekad. Z uwagi na osiągnięty wiek oraz chęć stopniowego wycofania się z życia zawodowego, Wnioskodawca ograniczył w znaczącym stopniu prowadzenie działalności gospodarczej; z uwagi na powyższe podjął on decyzję o wycofaniu wszystkich środków trwałych, znajdujących się w ewidencji działalności gospodarczej, do majątku prywatnego. Poniższa interpretacja ma na celu upewnienie się, czy Wnioskodawca dobrze ocenił co do skutków podatkowych tej decyzji celem zachowania najwyższej możliwej staranności w tym zakresie. Obecnie w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy figurują m.in. grunty (zabudowane, niezabudowane), budynki produkcyjne, budynki administracyjne, garaże, wiaty, szamba, kanalizacje, hale magazynowe i produkcyjne, parkingi, wiaty stalowe, ogrodzenia, zbiorniki na wody opadowe, maszyny i urządzenia, samochody ciężarowe oraz osobowe, tablice reklamowe, domki jedno i dwuspadowe.
Poniżej odpowiedzi na zadane pytania:
Ad. 2 - zagadnienia VAT.
Doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od towarów i usług, tj. wskazał:
a)Ile nieruchomości i jakich zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa – proszę wskazać zamknięty katalog nieruchomości będących przedmiotem postawionych we wniosku pytań?
Poniżej Wnioskodawca prezentuje zamknięty katalog, dla jasności podzielony na zbiór a1 oraz zbiór a2: zbiór a1 - DOTYCZY NIERUCHOMOŚCI znajdujących się na terenie DZIAŁEK A/1 i A/4 (dawniej A/2)
Nieruchomości gruntowe obejmujące działki nr A/1 i B/2 obręb, położone przy ulicy.
Działki do dnia 28 kwietnia 2025 roku, stanowiły własność Skarbu Państwa, oddane w użytkowanie wieczyste na mocy umowy sprzedaży Rep. Nr z dnia 23.03.1999 r.
W dniu 28 kwietnia 2025 r. Państwo prowadzący działalność gospodarczą pod firmą i prowadząca działalność pod firmą nabyli prawo własności tych działek, umowa sprzedaży Rep. Grunty w ewidencji gruntów oznaczone jako Bi- inne tereny zabudowane,
Działki objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działki B/2 i A/1 zabudowane są budynkami i budowlami o przeznaczeniu usługowo- produkcyjnym, oznaczonymi w ewidencji środków trwałych jako:
·Budynek produkcyjno-usługowy D (Lp.3), data nabycia/przyjęcia 31.05.1999 o wartości początkowej,
·Budynek portierni (Lp.4), data nabycia i przyjęcia 02.08.1999 o wartości początkowej,
·Budynek Administracyjno-produkcyjno-socjalny A (Lp.5), data nabycia/przyjęcia 02.08.1999 o wartości początkowej - wartość zaktualizowana - zakup usług budowlanych 30.12.2016 r. (FV),
·Budynek hala lakierni (Lp.7) , data nabycia/przyjęcia 01.02.2000 o wartości początkowej zł,
·Garaż wolnostojący (Lp.12), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Szambo pod wiatą (Lp.13), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Budynek gospodarczy (Lp.14), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Kanalizacja opadowa (Lp.15), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Szambo koło lakierni (Lp.16), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Zbiornik (Lp.21), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Place i drogi (Lp.6), data nabycia/przyjęcia 02.08.1999 o wartości początkowej,
·Oświetlenie zewnętrzne (Lp. 8), data nabycia/przyjęcia 01.07.2000 o wartości początkowej,
·Drogi, place, chodniki (Lp.17), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Ogrodzenie (Lp.18) , data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Kanalizacja sanitarna (Lp. 19), data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Studnia (Lp. 26), data nabycia/przyjęcia 30.06.2004 o wartości początkowej,
·Instalacja gazowa wewnętrzna (Lp. 27), data nabycia/przyjęcia 17.01.2005 o wartości początkowej,
·Parking (Lp.29) data nabycia/przyjęcia 01.11.2005 o wartości początkowej,
·Parking (Lp. 38), data nabycia/przyjęcia 01.06.2011 o wartości początkowej,
·Instalacja gazowa (Lp. 42), data nabycia/przyjęcia 01.10.2011 o wartości początkowej,
·Parking zielony (Lp.54) data nabycia/przyjęcia 30.12.2011 o wartości początkowej,
·Parking zielony eco kostka (Lp.58) data nabycia/przyjęcia 17.06.2013 o wartości początkowej,
·Parking (wzdłuż ogrodzenia) (Lp.76) data nabycia/przyjęcia 31.07.2018 o wartości początkowej,
·Ogrodzenie (Lp.77) data nabycia/przyjęcia 29.05.2019 o wartości początkowej,
·Zadaszenie (Lp. 22), data nabycia/przyjęcia 01.09.2001 o wartości początkowej,
·Budynek socjalny (Lp.23), data nabycia/przyjęcia 01.01.2004 o wartości początkowej,
·Wiata-garaż (Lp.24), data nabycia/przyjęcia 01.02.2004 o wartości początkowej,
·Budynek Hala produkcyjno-magazynowa (Lp.25), data nabycia/przyjęcia 01.06.2004 o wartości początkowej,
·Hala (Lp.49), data nabycia/przyjęcia 02.11.2011 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 12.10.2011 znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 05.03.2007 znak zmiana decyzja nr z dnia 24.03.2010 r. znak:),
·Hala (Lp.50), data nabycia/przyjęcia 02.11.2011 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 12.10.2011 znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 05.03.2007 znak zmiana decyzja nr z dnia 24.03.2010 r. znak:),
·Hala (Lp. 51) data nabycia/przyjęcia 02.11.2011 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 12.10.2011 znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 05.03.2007 znak zmiana decyzja nr z dnia 24.03.2010 r. znak:),
·Hala (Lp. 56) data nabycia/przyjęcia 30.07.2012 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 09.07.2012 znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 28.01.2009 r., znak: zmiana decyzją nr z dnia 15.02.2012 znak:),
·Hala (Lp.53) data nabycia/przyjęcia 30.12.2011 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 13.12.2011 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 28.01.2009 r. znak:),
·Skrzynka sterowania (Lp.9) data nabycia/przyjęcia 01.07.2020 o wartości początkowej,
·Zbiornik na wody opadowe (Lp.20) data nabycia/przyjęcia 07.03.2001 o wartości początkowej,
·Stacja (Lp. 28) data nabycia/przyjęcia 17.01.2005 o wartości początkowej,
·Maszty (Lp.10) data nabycia/przyjęcia 01.03.2001 o wartości początkowej,
·Tablica reklamowa (Lp. 11) data nabycia/przyjęcia 01.03.2001 o wartości początkowej,
·Ogrodzenie działek nr A/1 i A/2 (Lp.81) data nabycia/przyjęcia 31.12.2020 o wartości początkowej.
Zbiór a2 - DOTYCZY NIERUCHOMOŚCI znajdujących się na terenie DZIAŁEK A/4, C/4
Pod oznaczeniem mieszczą się nieruchomości gruntowe oznaczone jako działki nr A/4 i C/4 obręb.
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr A/4 (powstałą po podziale działki nr A/2) obręb, położona w przy ulicy.
Działka stanowi własność Państwa, którzy nabyli prawo na mocy umowy sprzedaży Rep. z dnia 22 grudnia 2016 r.
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr C/4 (powstałą po podziale działki nr C/2) obręb, położona w przy ul.
Grunt w ewidencji gruntów oznaczone jako Ba- tereny przemysłowe.
Działka objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka A/4 zabudowana jest budynkami i budowlami o przeznaczeniu usługowo- produkcyjnym, oznaczonymi w ewidencji środków trwałych jako:
·Hala (Lp.88) data nabycia/przyjęcia 31.05.2020 r. o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 06.02.2020 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 10.06.2016 r. znak: zmiana decyzją nr z dnia 18.09.2019 r. znak:).
Wartość zaktualizowana - rozbudowa hali - decyzja pozwolenia na użytkowanie z dnia 10.09.2021 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 22.03.2021 r. znak:) - zakup usług budowlanych luty 2022 r.
Hala położona jest na działce nr A/4.
·Hala (Lp.89) data nabycia/przyjęcia 31.12.2020 o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie z dnia 25.11.2020 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 25.09.2013 r. znak: zmiana decyzją nr z dnia 16.07.2014 znak: zmiana decyzją nr z dnia 18.08.2014 r. znak:)
Hala położona jest na działkach A/1 (mała część), zdecydowana większa część na działce nr A/4.
Działka B/4 zabudowana jest budowlami:
·Wiata stalowa - budowla (Lp. 78), data nabycia/przyjęcia 01.10.2019 o wartości początkowej,
·Wiata stalowa - budowla (Lp. 79), data nabycia/przyjęcia 01.10.2019 o wartości początkowej,
·Wiata stalowa -budowla (Lp. 80), data nabycia/przyjęcia 01.10.2019 o wartości początkowej.
Na działkach znajdują się również budowle:
·Parking na działce A/2 (Lp.82), data nabycia/przyjęcia 31.12.2020 o wartości początkowej,
·Droga na działce A/2 (Lp. 83), data nabycia/przyjęcia 31.12.2020 o wartości początkowej,
·Place manewrowe na działce A/2 (Lp. 84), data nabycia/przyjęcia 31.12.2020 o wartości początkowej,
·Kanalizacja na wody opadowe (Lp. 85), data nabycia/przyjęcia 02.09.2021 o wartości początkowej.
b)Kiedy zamierza Pan dokonać wycofania nieruchomości, objętych zakresem wniosku?
Wnioskodawca zamierza dokonać wycofania tych nieruchomości do końca bieżącego roku.
c)Czy nieruchomości, które zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa są budynkami i/lub budowlami w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418 ze zm.)? Jeśli tak, to proszę wskazać:
-jakie konkretnie budynki i budowle zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa,
-numery ewidencyjne działek, na których znajdują się te budynki/budowle,
-kiedy ww. budynki/budowle zostały oddane do użytkowania?
Wszystkie, wymienione wyżej w pkt 2a (w podziale na zbiór a1 oraz a2) oraz dodatkowo niewspominany wyżej budynek szkoleniowy z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położony na działce D/4 i E/1 obręb - nabyty na mocy sprzedaży jako budowa budynku szkoleniowego w XII 2024 r. w cenie. Budowa na podstawie decyzji pozwolenia na budowę nr z dnia 14.04.2022 r. znak:, zmienionej decyzją nr z 31.01.2023 znak:, zmienionej decyzją nr z dnia 31.01.2023 znak:. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie - decyzja znak: z dnia 15 maja 2025 r.
UWAGA: Działka D/4 jest własnością (nie figuruje w środkach trwałych), nabyta na podstawie umowy sprzedaży Rep. z dnia 28.04.2016 r.
Działka B/1 jest własnością (nie figuruje w środkach trwałych), nabyta na podstawie umowy sprzedaży Rep. z dnia 18.04.2016r.
Jak również wskazano wyżej, w punkcie 2a oraz w pkt 2d są to:
-działki zabudowane A/1 i B/2 (oznaczone wyżej jako zbiór a1) oraz A/4, C/4 (oznaczone wyżej jako zbiór a2) (oraz D/4 i E/1 nie figurujące w środkach trwałych).
Dokładne daty znajdują się przy opisie każdej z nieruchomości wyżej.
d)Czy zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa działki niezabudowane? Jeśli, tak to proszę wskazać odrębnie dla każdej z działek:
-Numery ewidencyjne działek?
-Jakie jest przeznaczenie działek wynikające z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
-Jeśli działki nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, to proszę wskazać czy dla działek zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?
d1) Grunt niezabudowany F/2 (Lp. 42) data nabycia/przyjęcia 29.11.2019 o wartości początkowej:
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr F/2 obręb o powierzchni, położona przy.
Prawo własności działki nabyte zostało na mocy umowy sprzedaży w dniu 17.06.2019 r. Rep.
Działka w ewidencji gruntów oznaczona jest jako Tereny przemysłowe, tereny rolne.
Działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka jest niezabudowana.
d2) Grunt niezabudowany G/7 (Lp.43) data nabycia/przyjęcia 29.11.2019 o wartości początkowej,
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr G/7 obręb o powierzchni, położona przy ul.
Prawo własności działki nabyte zostało na mocy umowy sprzedaży w dniu 17.06.2019 r. Rep.
Działka w ewidencji gruntów oznaczona jest jako tereny rolne.
Działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka jest niezabudowana.
d3) Grunt niezabudowany H/2 (Lp.44) data nabycia/przyjęcia 29.11.2019 o wartości początkowej:
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr H/2 obręb o powierzchni, położona przy ul.
Prawo własności działki nabyte zostało na mocy umowy sprzedaży w dniu 17.06.2019 r. Rep.
Działka w ewidencji gruntów oznaczona jest jako tereny przemysłowe, tereny rolne.
Działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka jest niezabudowana.
d4) Grunt niezabudowany I/1 (Lp.45) data nabycia/przyjęcia 29.11.2019 o wartości początkowej:
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr I/1 obręb o powierzchni, położona przy ul.
Prawo własności działki nabyte zostało na mocy umowy sprzedaży w dniu 17.06.2019 r. Rep.
Działka w ewidencji gruntów oznaczona jest jako tereny przemysłowe.
Działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka jest niezabudowana.
d5) Grunt niezabudowany I/2 (Lp.46) data nabycia/przyjęcia 30.01.2020 o wartości początkowej:
Nieruchomość gruntowa obejmująca działkę nr I/2 obręb o powierzchni, położona przy ul.
Prawo własności działki nabyte zostało na mocy umowy sprzedaży w dniu 17.06.2019 r. Rep.
Działka w ewidencji gruntów oznaczona jest jako tereny przemysłowe.
Działka objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego obszaru - część, jako tereny oznaczone P/U.1 - tereny o przeznaczeniu przemysłowo- usługowym.
Działka jest niezabudowana.
e)Czy w związku z nabyciem/wytworzeniem nieruchomości przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Proszę wskazać odrębnie dla każdej nieruchomości, którą zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa czy przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT, a jeśli takie prawo nie przysługiwało to proszę wskazać dlaczego.
Do wszystkich, wymienionych wyżej nieruchomości Wnioskodawcy przysługiwało takie prawo, za wyjątkiem nabycia gruntów niezabudowanych (zamknięty katalog w pkt 2d).
f)Do jakich czynności wykorzystywał/wykorzystuje/będzie wykorzystywał Pan nieruchomości (budynki/budowle/grunty), objęte zakresem postawionych we wniosku pytań, tj. czy do czynności:
a.opodatkowanych podatkiem od towarów i usług,
b.zwolnionych od podatku od towarów i usług,
c.niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
g)Czy wykorzystywał/wykorzystuje Pan przedmiotowe nieruchomości: budynki/budowle/grunty wyłącznie do działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeśli tak, to które i jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są wykorzystywane ww. budynki/budowle/grunty Pan wykonywał/wykonuje – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Jak wskazano wyżej, w punkcie f, ww. nieruchomości Wnioskodawca wykorzystywał/wykorzystuje wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co za tym idzie, brak jest takich nieruchomości których to Wnioskodawca by wykorzystywał/wykorzystuje do działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.
h)Proszę wskazać odrębnie dla każdej z nieruchomości w jaki sposób, do jakich celów będzie Pan wykorzystywał nieruchomości po wycofaniu z Pana przedsiębiorstwa?
Katalog nieruchomości, które będą wynajmowane:
1.budynek szkoleniowy z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położony na działce D/4 i E/1 obręb - nabyty na mocy sprzedaży jako budowa budynku szkoleniowego w XII 2024 r. w cenie. Budowa na podstawie decyzji pozwolenia na budowę nr z dnia 14.04.2022 r. znak:, zmienionej decyzją nr z 31.01.2023 znak:, zmienionej decyzją nr z dnia 31.01.2023 znak:. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie - decyzja znak: z dnia 15 maja 2025 r.
UWAGA: Działka D/4 jest własnością (nie figuruje w środkach trwałych), nabyta na podstawie umowy sprzedaży Rep. z dnia 28.04.2016 r.
Działka E/1 jest własnością (nie figuruje w środkach trwałych), nabyta na podstawie umowy sprzedaży Rep. z dnia 18.04.2016 r.
2.wszystkie budynki/budowle znajdujące się na terenie działek A/1 i B/2 (oznaczone wyżej jako zbiór a 1) oraz A/4, C/4 (oznaczone wyżej jako zbiór a2)
i)Czy zamierza Pan wycofać nieruchomości z Pana przedsiębiorstwa na Pana cele osobiste? Jeśli tak, to proszę wskazać które nieruchomości i jakie cele osobiste będzie Pan realizował.
Wnioskodawca zamierza wycofać wszystkie, wymienione w pkt 2a budynki, budowle, jak i wymienione w pkt 2d grunty niezabudowane do majątku prywatnego, jednakże wymienione wyżej w pkt 2h nieruchomości wycofuje z zamiarem ich najmu/dzierżawy, pozostałe zaś - na cele osobiste (dotyczy: działki niezabudowane - D/2, G/7, F/2, H/1, H/2, H/4) w celach rekreacyjnych.
j)Czy zamierza Pan wycofać nieruchomości z Pana przedsiębiorstwa na rzecz innego podmiotu na podstawie umowy darowizny lub innej nieodpłatnej umowy – jeśli tak, to jakiej i które nieruchomości?
Wnioskodawca na ten moment nie ma takich planów.
k)Czy do dnia wycofania budynków/budowli z Pana przedsiębiorstwa nastąpiło/nastąpi pierwsze zasiedlenie ww. budynków/budowli w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o podatku od towarów i usług”? Jeśli tak, to których.
Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o pierwszym zasiedleniu – rozumie się przez to oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:
a) wybudowaniu lub
b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.
Pierwsze zasiedlenie dotyczyło wszystkich wymienionych w pkt 2a budynków oraz budowli oraz, dodatkowo: budynek szkoleniowy z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położony na działce D/4 i E/1 obręb - nabyty na mocy sprzedaży jako budowa budynku szkoleniowego w XII 2024 r. w cenie. Budowa na podstawie decyzji pozwolenia na budowę nr z dnia 14.04.2022 r. znak:, zmienionej decyzją nr z 31.01.2023 znak:, zmienionej decyzją nr z dnia 31.01.2023 znak:. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie - decyzja znak: z dnia 15 maja 2025.
l)Czy od dnia pierwszego zasiedlenia budynków/budowli do czasu ich wycofania z ewidencji środków trwałych upłynie okres dłuższy niż 2 lata? Jeśli tak, to których.
Dotyczy wszystkich wyżej wymienionych, za jednym wyjątkiem: budynek szkoleniowy z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położony na działce D/4 i E/1 obręb - nabyty na mocy sprzedaży jako budowa budynku szkoleniowego w XII 2024 r. w cenie. Budowa na podstawie decyzji pozwolenia na budowę nr z dnia 14.04.2022 r. znak:, zmienionej decyzją nr z 31.01.2023 znak:, zmienionej decyzją nr z dnia 31.01.2023 znak:. Budynek uzyskał pozwolenie na użytkowanie - decyzja znak: z dnia 15 maja 2025 r.
m)Czy ponosił/ponosi Pan nakłady na ulepszenie budynków/budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym? Jeśli tak, to proszę wskazać odrębnie dla każdego budynku/budowli:
-W jakim okresie były/są ponoszone te wydatki?
-Kiedy oddał Pan do użytkowania ulepszone budynki/budowle (proszę wskazać dokładne daty)?
-Czy wydatki poniesione na ulepszenie budynków/budowli przekroczyły wartość?
-Czy wydatki poniesione na ulepszenie budynków/budowli przekroczyły wysokość 30% wartości początkowej ww. budynków/budowli?
-Czy w stosunku do tych wydatków przysługiwało Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
-W jaki sposób budynki/budowle były użytkowane po dokonaniu ulepszeń?
-Do jakich czynności były/są wykorzystywane ulepszone budynki/budowle, które zamierza wycofać Pan z działalności gospodarczej tj. czy do czynności:
§opodatkowanych podatkiem VAT,
§czynności zwolnionych od podatku VAT,
§czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
-Czy ulepszone budynki/budowle były/są wykorzystywane przez Pana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT? Jeśli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której były/są wykorzystywane ww. budynki/budowle, Pan wykonywał/wykonuje – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
Były wynajmowane/dzierżawione
Dotyczy to dwóch nieruchomości:
·Budynek Administracyjno-produkcyjno-socjalny A (Lp.5), data nabycia/przyjęcia 02.08.1999 o wartości początkowej - wartość zaktualizowana - zakup usług budowlanych 30.12.2016 r. (FV),
·Hala 12 (Lp.88) data nabycia/przyjęcia 31.05.2020 r. o wartości początkowej - decyzja pozwolenia na użytkowanie nr z dnia 06.02.2020 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 10.06.2016 r. znak: zmiana decyzją nr z dnia 18.09.2019 r. znak:).
Wartość zaktualizowana - rozbudowa hali 12 - decyzja pozwolenia na użytkowanie z dnia 10.09.2021 r. znak: (decyzja pozwolenia na budowę nr z dnia 22.03.2021 r. znak:) - zakup usług budowlanych luty 2022 r. Hala położona jest na działce nr A/4.
Wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Nie, jak wyżej, wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
n)Czy wartość początkowa nieruchomości, które zamierza Pan wycofać z Pana przedsiębiorstwa przekracza kwotę 15.000 zł?
Tak, w większości przypadków.
o)Do jakich czynności będzie Pan wykorzystywał nieruchomości po ich wycofaniu z Pana przedsiębiorstwa, które będzie Pan wynajmował:
-opodatkowanych podatkiem od towarów i usług;
-zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług;
-niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wyłącznie do opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Pytanie
Czy w stosunku do wycofanych z majątku jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomości opisanych w pkt 2a (w podziale na a1 i a2) oraz, w stosunku do: budynek szkoleniowy z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położony na działce D/4 i E/1 obręb, które będą nadal wynajmowane - powstanie obowiązek korekty kwoty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy VAT?
Pana stanowisko w sprawie
Wycofanie tych środków trwałych z majątku firmowego jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nie spowoduje obowiązku korekty kwoty podatku na podstawie art. 91 ustawy VAT biorąc pod uwagę fakt, iż środki trwałe te będą nadal wynajmowane a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
Najem nieruchomości jest w świetle przepisów prawa cywilnego czynnością ciągłą i dokonywaną za wynagrodzeniem, a więc czynnością odpłatną. Umowę najmu na leży zestawić z definicją działalności gospodarczej zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy VAT. Zgodnie z tym przepisem działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
W świetle powołanych wyżej przepisów najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Najem nieruchomości niemieszkalnych stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Jedynie w przypadku najmu nieruchomości mieszkalnych na długoterminowe cele mieszkaniowe istnieje możliwość zastosowania przedmiotowego zwolnienia od podatku określonego w art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy VAT.
Najem nieruchomości - również ten prowadzony w ramach majątku prywatnego - kwalifikuje się na gruncie podatku VAT jako odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu tymże podatkiem.
Wycofanie nieruchomości w celu dalszego wynajmu nie generuje więc obowiązku zapłaty podatku VAT naliczonego przy ich zakupie.
W świetle przedstawionych wyjaśnień możemy zatem wskazać, że w sytuacji gdy nieruchomość jest wycofana z majątku firmowego jednakże w celu prowadzenia wynajmu w ramach majątku prywatnego to na gruncie podatku VAT mamy zachowaną ciągłość prowadzenia działalności gospodarczej. Taka nieruchomość będzie bowiem dalej wykorzystywana w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
To z kolei oznacza, że w odniesieniu do czynności wycofania nieruchomości z prowadzonej działalności, która po wycofaniu będzie wynajmowana, nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, bowiem nie nastąpi tutaj dostawa towaru na cele osobiste podatnika. Co za tym idzie czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Takie też stanowisko zaprezentował Dyrektor KIS w interpretacji z dnia 29.04.2022 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.77.2022.2.OS oraz w interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2022 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.5.2022.3.KT, wyjaśnił, że w odniesieniu do nieruchomości użytkowej, którą podatnik ma zamiar dalej wynajmować w najmie prywatnym, nie będzie miał zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, bowiem nie nastąpi tutaj dostawa towaru na cele osobiste podatnika.
W rezultacie jeżeli podatnik wycofuje z majątku firmowego nieruchomość (np. wykreśla ją z ewidencji środków trwałych) i przekazuje do majątku prywatnego celem prowadzenia dalszego wynajmu to takie wycofanie jest na gruncie podatku VAT neutralne podatkowo i nie obliguje konieczności zapłaty podatku od towarów i usług. Oczywiście trzeba pamiętać, że najem prywatny jest formą działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy VAT, a zatem należy w tym zakresie dokonać stosowanych rozliczeń z fiskusem w ramach odpłatnego świadczenia usług.
Reasumując: wycofanie tych środków trwałych z majątku firmowego jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nie spowoduje obowiązku korekty kwoty podatku na podstawie art. 91 ustawy VAT biorąc pod uwagę fakt, iż środki trwałe te będą nadal wynajmowane a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Innymi słowy środki trwałe będą nadal służyć działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach – rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
W świetle art. 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).
Z powyższych przepisów wynika, że w sytuacji, gdy przedmiotem dostawy są towary w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z dostawą tych towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z treści powołanego wyżej przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy jednoznacznie wynika, że dostawa towarów i świadczenie usług, co do zasady podlegają opodatkowaniu VAT jedynie wówczas, gdy czynności te są wykonywane odpłatnie (za wynagrodzeniem). Jednocześnie ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów i świadczenia usług wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów i odpłatnym świadczeniem usług, a więc z czynnościami, które podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Jak stanowi art. 7 ust. 2 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
2) wszelkie inne darowizny
- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.
Z przytoczonego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega generalnie każde nieodpłatne przekazanie towaru należącego do przedsiębiorstwa, z którym wiąże się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o ile podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów, ich imporcie lub wytworzeniu tych towarów lub ich części składowych. Z kolei zużycie towarów podlega opodatkowaniu tylko wówczas, gdy dokonywane jest na rzecz podmiotów i na cele wymienione w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, pod warunkiem, że przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Jeżeli natomiast podatnik nie miał prawa do odliczenia kwoty podatku naliczonego, to wszelkie przekazanie lub zużycie towarów bez wynagrodzenia (nieodpłatne przekazanie), pozostaje neutralne podatkowo (podatnik nie musi dokonać ich opodatkowania), bez względu na cel, na który zostały one przekazane (darowane).
Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.
Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na podstawie art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071 ze zm.):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Jak wynika z art. 659 § 2 ustawy Kodeks cywilny:
Czynsz może być oznaczony w pieniądzach lub w świadczeniach innego rodzaju.
Najem jest więc umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Zatem oddanie w ramach umowy najmu osobie trzeciej środków trwałych skutkuje uzyskiwaniem korzyści majątkowej po stronie podmiotu dokonującego wynajmu.
Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że najem wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej, jeżeli wykonywany jest w sposób ciągły dla celów zarobkowych (zawierane umowy najmu mają zazwyczaj długotrwały charakter, a uzyskiwane korzyści z tego tytułu są w zasadzie stałe), bez względu na to, czy najem jest prowadzony w ramach działalności gospodarczej, czy jako odrębne źródło przychodu w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zatem, najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na mocy przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą. Jest Pan czynnym podatnikiem podatku VAT. Podjął Pan decyzję o wycofaniu wszystkich środków trwałych, znajdujących się w ewidencji działalności gospodarczej, do majątku prywatnego.
Pana wątpliwości dotyczą obowiązku korekty podatku naliczonego w związku z wycofaniem z majątku działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomości opisanych w pkt 2a (w podziale na a1 i a2) oraz w stosunku do: budynku szkoleniowego z zapleczem gastronomicznym i noclegowym położonego na działce D/4 i E/1, które po wycofaniu będą nadal przez Pana wynajmowane.
Jak wynika z okoliczności sprawy nieruchomości, które zamierza Pan wycofać z majątku jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego i które będą przez Pana wynajmowane to nieruchomości, w stosunku do których przysługiwało Panu prawo do odliczenia podatku VAT i które były przez Pana wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zatem, skoro objęte zakresem wniosku nieruchomości po wycofaniu będą przez Pana wynajmowane, to będą one wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. nadal będą wykorzystywane przez Pana w sposób ciągły dla celów zarobkowych do wykonywania czynności opodatkowanych.
Zatem, oddając nieruchomości w najem nie utraci Pan statusu podatnika podatku VAT w tym zakresie. Wynika to z faktu, że oddanie nieruchomości w najem prowadzone będzie w ramach działalności gospodarczej, rozumianej zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy. Będzie to zatem czynność podlegająca opodatkowaniu (najem za wynagrodzeniem w postaci czynszu), określona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
W rezultacie – w odniesieniu do czynności wycofania nieruchomości z Pana działalności gospodarczej, które po ich wycofaniu będzie Pan wynajmował – nie będzie mieć zastosowania art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy, bowiem nie nastąpi tutaj dostawa towaru na Pana cele osobiste. Nieruchomości będą bowiem nadal wykorzystywane do czynności opodatkowanych, polegających na świadczeniu usług najmu. W związku z tym, czynność wycofania z majątku działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomości, które po wycofaniu będą przez Pana wynajmowane, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Odnosząc się do kwestii korekty podatku naliczonego VAT, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego zostały określone w art. 91 ustawy.
Na mocy art. 91 ust. 1 ustawy:
Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10a lub 10c-10g, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6, 10, 10a lub 10c-10g lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.
Stosownie do treści art. 91 ust. 2 ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.
W świetle art. 91 ust. 3 ustawy:
Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy.
Na podstawie z art. 91 ust. 4 ustawy:
W przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.
Natomiast, w myśl art. 91 ust. 5 ustawy:
W przypadku, o którym mowa w ust. 4, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.
W świetle art. 91 ust. 6 ustawy:
W przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:
1) opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;
2) zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.
Jak wynika z art. 91 ust. 7 ustawy:
Przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.
Na podstawie art. 91 ust. 7a ustawy:
W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 7, dokonuje się na zasadach określonych w ust. 2 zdanie pierwsze i drugie oraz ust. 3. Korekty tej dokonuje się przy każdej kolejnej zmianie prawa do odliczeń, jeżeli zmiana ta następuje w okresie korekty.
Z powyższych przepisów wynika, że korekta, o której mowa w art. 91 ustawy, odnosi się do takich towarów i usług, które stanowią u podatnika środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji, a także grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Ponadto, z powyższych przepisów wynika, że podatnik jest zobowiązany do rozpoznania prawa do odliczenia podatku naliczonego w momencie nabycia towarów i usług oraz dokonania ewentualnej korekty tego odliczonego bądź nieodliczonego podatku w przypadku późniejszej zmiany przeznaczenia nabytych towarów i usług lub zmiany sposobu wykorzystania.
Przepisy art. 91 ustawy wprowadzają konstrukcję korekty podatku naliczonego dokonywaną z uwagi na zmianę struktury sprzedaży albo na zmianę pierwotnego przeznaczenia towaru lub usługi (z którą związany jest podatek naliczony). Wprowadzenie procedury korekty związane jest z faktem, że we wspólnym systemie VAT obowiązuje zasada odliczenia niezwłocznego, tzn. w momencie nabycia. W tym momencie czasowym związek towaru z danym rodzajem czynności (opodatkowane, zwolnione, mieszane) ma zazwyczaj charakter planowany.
Do czasu faktycznego wykorzystania nabytego towaru lub usługi faktyczny związek z danym rodzajem czynności może się zmienić, przekreślając prawo do odliczenia albo uzasadniając dokonanie odliczenia. Jednocześnie przepisy wprowadzają szczególny tryb korekty do wybranych składników majątku. Z uwagi na zazwyczaj wieloletni okres wykorzystania składników majątku zaliczanych do środków trwałych oraz nieruchomości ustawa przyjmuje zasadę dokonywania cząstkowej i równomiernej korekty w dłuższym czasie (dla nieruchomości przez 10 lat, a dla pozostałych składników majątku przez 5 lat). Regulacje te mają na celu urealnienie odliczenia podatku naliczonego. Ustawa zakłada bowiem, że środki trwałe (jako dobra o charakterze trwałym) zużywają się w określonym czasie, a nie jednorazowo. W tym też czasie stopniowo konsumowane jest prawo do odliczenia i należy je oceniać w dłuższej perspektywie czasu, a nie jednorazowo.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów stwierdzić należy, że podatnik jest zobowiązany, co do zasady, dokonać korekty podatku naliczonego w sytuacji, gdy zmienia się przeznaczenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy lub podatnik dokonał odliczenia podatku naliczonego w wyższej lub niższej wartości niż wyliczona za dany rok.
W świetle przedstawionego opisu sprawy oraz powołanych przepisów prawa, odnosząc się do kwestii wycofania nieruchomości z przeznaczeniem na dalszy najem, należy wskazać że w stosunku do tych nieruchomości sposób ich wykorzystania nie ulegnie zmianie, gdyż będą one nadal wykorzystywane przez Pana do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, bowiem będą one wynajmowane.
Zatem, skoro:
·wycofanie nieruchomości do Pana majątku prywatnego, w celu ich wynajmu, nie będzie stanowiło zmiany w sposobie ich wykorzystania, w szczególności nie będzie stanowiło wykonywania czynności zwolnionej od podatku;
·przedmiotowe nieruchomości nadal będą wykorzystywane przez Pana do działalności gospodarczej, do czynności opodatkowanych, tj. wynajmu
-nie nastąpi więc w tym przypadku zmiana przeznaczenia nieruchomości, będących przedmiotem wniosku.
W konsekwencji, wycofanie z majątku przedsiębiorstwa nieruchomości, objętych zakresem postawionego pytania, które po wycofaniu będą przez Pana wynajmowane, nie spowoduje obowiązku korekty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91 ustawy.
Tym samym, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana wniosku (zapytania), tj. kwestii obowiązku korekty podatku naliczonego w związku z wycofaniem z majątku jednoosobowej działalności gospodarczej do majątku prywatnego nieruchomości, które po wycofaniu będą przez Pana wynajmowane. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, w szczególności dotyczące nieruchomości, które nie będą wynajmowane, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej:
Składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Jestem ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pan ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. Zatem, wydając przedmiotową interpretację oparłem się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Ponadto, w sytuacji zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Odnośnie powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych, zauważam, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Tą interpretacją został załatwiony wniosek w zakresie podatku od towarów i usług. Natomiast, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
