Interpretacja indywidualna z dnia 9 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP4-1.4012.544.2025.2.RMA
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od zrealizowanej inwestycji – budowy basenu. Uzupełnili go Państwo pismem z 3 listopada 2025 r. (wpływ 13 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Miasto (...) (dalej: „Miasto” „Wnioskodawca” „Gmina”) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Miasto dokonało centralizacji rozliczeń z tytułu podatku VAT od dnia 1 stycznia 2017 r. i od tego dnia prowadzi wspólne rozliczenie podatku VAT wraz ze wszystkimi swoimi jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej. Zarówno wydatki bieżące, jak i inwestycyjne ponoszone przez Miasto i jej jednostki organizacyjne są dokumentowane fakturami wystawianymi na Miasto. Obecnie Wnioskodawca składa deklaracje VAT-7 za miesięczne okresy rozliczeniowe.
W 2024 roku Gmina Miasto (...) podpisała umowę na realizację zadania pn. „(...)”. Obiekt, który powstał w ramach inwestycji (zwany dalej „Baseny”) został przekazany do zarządzania Spółce komunalnej - (...) (zwanej dalej „Spółką”), w której 100% kapitału zakładowego należy do Gminy Miasto (...). W konsekwencji, gdy w dalszej części wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego będzie mowa o Gminie, należy przyjąć, iż chodzi o działania realizowane przez Gminę za pomocą Spółki.
Według założeń Gmina będzie udostępniała Baseny odpłatnie, na zasadzie pobierania opłaty za wstęp. Opłaty pobierane będą w wysokości wynikającej z cennika - Uchwały Rady Miasta (...) z dnia 12 czerwca 2025 roku. Zgodnie z przyjętą uchwałą wstęp na Baseny jest odpłatny. Obiekt będzie pełnił wyłącznie funkcję komercyjną. Dzieci do lat 4 oraz osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności mają prawo do bezpłatnego wstępu, w praktyce korzystanie z basenu jest odpłatne, ponieważ wymagane jest, by przebywały pod opieką osoby dorosłej/opiekuna, która musi uiścić opłatę za swój bilet. Bez obecności opiekuna/osoby dorosłej, korzystanie z obiektu przez te osoby jest niemożliwe. Na terenie obiektu będą też powierzchnie, które w całości zostaną przeznaczone do wykorzystania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Gminy (np. najem miejsca pod punkt gastronomiczny). Gmina nie będzie wykorzystywać, udostępniać basenu na rzecz uczniów szkół w ramach zajęć szkolnych. Zgodnie z ww. cennikiem do biletów ulgowych uprawnieni są: dzieci w wieku od 4 lat do ukończenia szkoły ponadpodstawowej (za okazaniem legitymacji szkolnych oraz dokumentów potwierdzających wiek), studenci do ukończenia 26 roku życia (za okazaniem legitymacji studenckiej), emeryci i renciści (za okazaniem legitymacji emeryta lub rencisty), osoby posiadający (...) Kartę Mieszkańca (karta wydawana w Urzędzie Miasta (...) na wniosek po spełnieniu warunków do jej uzyskania - uprawnienia do zniżek).
Zaznaczyć należy, iż Gmina nie przewiduje wykorzystywania Basenów na inne cele niż komercyjne. Gmina sprzedając bilety wstępu na Baseny zawiera z korzystającymi umowy cywilnoprawne, które mają charakter odpłatny i na ich podstawie świadczy na rzecz korzystających określone usługi.
Wprowadzone przez Gminę zniżki w zakupie biletów wstępu (dla dzieci od 4 lat i młodzieży, studentów, emerytów, rencistów, posiadaczy (...) Karty Mieszkańca), stanowią realizację przepisów prawa lokalnego i mają charakter promocyjny, nakierowany na zwiększenie ilości osób korzystających z Basenów, co w konsekwencji pozwoli Gminie pozyskać przychody ze sprzedaży biletów wstępu.
Działania Gminy w kontekście komercyjnego udostępniania Basenów będących przedmiotem niniejszego wniosku są tożsame do działalności gospodarczej prowadzonej przez komercyjne podmioty, które oferują podobne usługi, w których również oferowane są zniżki dla klientów oraz bezpłatne wejścia na podobnych warunkach.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Przedmiotem wniosku dotyczącego prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)” są tylko i wyłącznie wydatki w zakresie budowy basenu wraz z zapleczem, z wyłączeniem wydatków związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej.
Powstały w wyniku zrealizowanej inwestycji pn. „(...)” obiekt jest własnością Gminy Miasta (...). Gmina Miasto (...) będzie udostępniać Basen na zasadzie pobierania opłaty za wstęp zgodnie z przyjętym cennikiem, jak również to Gmina będzie wynajmować odpłatnie miejsca, np. pod punkt gastronomiczny. W zakresie świadczenia wspomnianych usług to Gmina Miasto (...) będzie odprowadzała podatek VAT należny.
Pytanie
Czy Gminie Miastu (...) przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”?
Państwa stanowisko w sprawie
Miasto Gmina (...) ma prawo odliczenia podatku VAT w całości z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
W ocenie Gminy Miasta (...), Miasto ma prawo do odliczenia podatku VAT w całości z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”. Zgodnie z zasadami dotyczącymi odliczania podatku naliczonego określonymi w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Powołując się na art. 86 ust. 1 Miasto będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT w całości. Ustawa wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu. Zaś zakupy dokonane w związku z realizacją przedmiotowego projektu mają związek tylko i wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną. Tak więc w świetle brzmienia art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Miastu (...) przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących przedmiotowe wydatki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy:
Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a)nabycia towarów i usług,
b)dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje gdy:
- podatek odlicza podatnik podatku od towarów i usług,
- towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
Warunkiem, który daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług, których nie będzie wykorzystywał do wykonywania czynności opodatkowanych (czyli czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi).
Art. 88 ustawy zawiera listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Stosownie do ww. przepisów na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.
Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności:
- inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań, oraz
- mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153):
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy (…).
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h tej ustawy.
Art. 86 ust. 2a ustawy:
W przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Art. 86 ust. 22 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.
Na podstawie art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 999), zwane dalej „rozporządzeniem”.
§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia:
Rozporządzenie:
1)określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji”;
2)wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji.
W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.
§ 2 pkt 8 rozporządzenia:
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego – rozumie się przez to:
a)urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,
b)jednostkę budżetową,
c)zakład budżetowy.
Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.
Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania VAT. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu VAT, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą.
Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w przypadkach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).
Państwa wątpliwości dotyczą prawa odliczenia całości podatku VAT z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „Budowa basenu odkrytego wraz z zapleczem i niezbędną infrastrukturą drogową”.
Z opisu sprawy wynika, że przedmiotem wniosku dotyczącego prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)” są tylko i wyłącznie wydatki w zakresie budowy basenu wraz z zapleczem, z wyłączeniem wydatków związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej.
Aby zatem rozstrzygnąć ww. problem w pierwszej kolejności należy ustalić, do jakich czynności będą Państwo wykorzystywali obiekt (basen z zapleczem), który powstał w ramach inwestycji.
We wniosku wskazali Państwo, że powstały w wyniku zrealizowanej inwestycji obiekt jest Państwa własnością (Gminy Miasta (...)). Państwo będą udostępniać Basen na zasadzie pobierania opłaty za wstęp zgodnie z przyjętym cennikiem, jak również to Państwo będą wynajmować odpłatnie miejsca, np. pod punkt gastronomiczny. W zakresie świadczenia wspomnianych usług to Państwo będą odprowadzać podatek VAT należny.
Zaznaczają Państwo, że nie przewidują wykorzystywania Basenów na inne cele niż komercyjne. Sprzedając bilety wstępu na Baseny zawierają Państwo z korzystającymi umowy cywilnoprawne, które mają charakter odpłatny i na ich podstawie świadczą na rzecz korzystających określone usługi.
Wykonywane przez Państwa czynności w zakresie odpłatnego udostępniania Basenów na zasadzie pobierania opłaty za wstęp stanowią niewątpliwie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Z wniosku wynika również, że dzieci do lat 4 oraz osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności mają prawo do bezpłatnego wstępu. W praktyce korzystanie z basenu jest odpłatne, ponieważ wymagane jest, by ww. osoby przebywały pod opieką osoby dorosłej/opiekuna, która musi uiścić opłatę za swój bilet. Bez obecności opiekuna/osoby dorosłej korzystanie z obiektu przez te osoby jest niemożliwe. Ponadto zgodnie z cennikiem do biletów ulgowych uprawnieni są: dzieci w wieku od 4 lat do ukończenia szkoły ponadpodstawowej (za okazaniem legitymacji szkolnych oraz dokumentów potwierdzających wiek), studenci do ukończenia 26 roku życia (za okazaniem legitymacji studenckiej), emeryci i renciści (za okazaniem legitymacji emeryta lub rencisty), osoby posiadający (...) Kartę Mieszkańca.
Należy zauważyć, że w pewnych ściśle określonych przypadkach również nieodpłatne przekazanie towarów i nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Art. 8 ust. 2 ustawy:
Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:
1)użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
2)nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
W celu dokonania oceny czynności nieodpłatnych pod względem skutków, jakie mogą wywoływać w świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, punktem wyjścia powinna być ocena, czy czynności te należy uznać za odrębny, obok działalności gospodarczej, przedmiot działalności podatnika, czy też czynności te „towarzyszą” działalności gospodarczej.
Usługi, w których zasadniczą korzyść odnoszą osoby korzystające z danej usługi, należałoby uznać za świadczone na ich osobiste cele, a w konsekwencji usługi te będą podlegały opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy. Z drugiej jednak strony, jeżeli usługa taka nie jest świadczona przez podatnika w ramach prowadzonej przez niego działalności lub ma z nią nikły związek, to można mówić o świadczeniu usługi nie tyle na cele osobiste, lecz przede wszystkim w ramach innej działalności. W tym przypadku również czynność ta objęta jest opodatkowaniem zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy.
W przedmiotowej sprawie Państwa działania w zakresie przyznania prawa do bezpłatnego wstępu dzieciom do lat 4 oraz osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności należy uznać za świadczenie prowadzone w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. W tym przypadku brak jest podstaw, by dzielić Państwa aktywność w zakresie pobierania opłaty za wstęp na Baseny na opodatkowane usługi świadczone w sferze działalności gospodarczej oraz w zakresie przyznania prawa do bezpłatnego wstępu dla określonych grup osób jako usługi spoza systemu VAT. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, w praktyce korzystanie z Basenów w ww. przypadkach jest odpłatne, ponieważ wymagane jest, aby ww. osoby przebywały pod opieką osoby dorosłej/opiekuna, która musi uiścić opłatę za swój bilet. Bez obecności opiekuna/osoby dorosłej korzystanie z obiektu przez te osoby jest niemożliwe. Tym samym przyjęcie, że usługa wstępu i korzystania z Basenów dla tych osób odbywa się poza Państwa działalnością gospodarczą w ramach władztwa publicznoprawnego nie znajduje uzasadnienia.
Wobec tego należy uznać, że w przedstawionych przez Państwa okolicznościach Basen jest/będzie przez Państwa wykorzystywany wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na charakter tego wykorzystywania (tj. w ramach działalności gospodarczej) nie wpływa bowiem brak poboru przez Państwa opłat od dzieci do lat 4 oraz od osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności. Ponadto Basen nie jest/nie będzie udostępniany na rzecz uczniów szkół podstawowych w ramach zajęć szkolnych, tj. nie będą Państwo go wykorzystywać nieodpłatnie na cele publiczne w ramach realizacji Państwa zadań własnych.
Jednocześnie w opisie sprawy wskazali Państwo, że na terenie obiektu będą też powierzchnie, które w całości zostaną przeznaczone do wykorzystania w ramach prowadzonej przez Państwa działalności gospodarczej (np. najem miejsca pod punkt gastronomiczny – odpłatny).
Art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1071):
Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.
Umowa najmu jest umową dwustronnie zobowiązującą i wzajemną. Odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu. Umowa najmu jest umową cywilnoprawną, która nakłada na strony – zarówno wynajmującego, jak i najemcę – określone przepisami obowiązki. Umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej rzeczy i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie przedmiotu najmu przez najemcę.
W odniesieniu do tej czynności nie działają Państwo jako organ władzy publicznej i nie mogą skorzystać z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy.
Wykonując cywilnoprawną umowę najmu, występują Państwo w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Czynność odpłatnego najmu miejsca pod punkt gastronomiczny stanowi usługę, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy.
Ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia od podatku dla usługi polegającej na odpłatnym najmie ww. majątku na rzecz zewnętrznych podmiotów, w związku z czym usługa ta nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.
Zatem odpłatny najem miejsca pod punkt gastronomiczny stanowi/będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niekorzystającą ze zwolnienia z VAT.
W konsekwencji w analizowanej sprawie są/będą spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.
Zatem przysługuje/będzie Państwu przysługiwało prawo do odliczenia całości podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pn. „(...)”, gdzie jak Państwo wskazali przedmiotem wniosku są tylko i wyłącznie wydatki w zakresie budowy basenu wraz z zapleczem, z wyłączeniem wydatków związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej.
Przy czym prawo to przysługuje/będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.
Państwa stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Należy zaznaczyć, że interpretację wydano na podstawie przedstawionego we wniosku opisu okoliczności sprawy, w szczególności oparto się na Państwa wskazaniu, że „(...) Gmina będzie wynajmować odpłatnie miejsca, np. pod punkt gastronomiczny” oraz że „W zakresie świadczenia wspomnianych usług to Gmina Miasto (...) będzie odprowadzała podatek VAT należny”. Zatem w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Przedmiotem rozstrzygnięcia dotyczącego prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania pn. „(...)” są tylko i wyłącznie wydatki w zakresie budowy basenu wraz z zapleczem, z wyłączeniem wydatków związanych z wykonaniem infrastruktury drogowej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
