Interpretacja indywidualna z dnia 16 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT1-3.4012.1029.2025.2.ALN
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
24 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 24 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży lodów gałkowanych ręcznie oraz lodów z automatu. Uzupełniła go Pani pismem z 21 listopada 2025 r. (wpływ 21 listopada 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą „A” wpisaną do CEIDG w dniu 6 marca 2025 r. Siedziba i miejsce wykonywania działalności znajduje się w B przy ul. (…). Jest Pani zarejestrowana jako czynny podatnik VAT.
W lokalu gastronomicznym prowadzi Pani sprzedaż wyłącznie przez stałe okienko, bez stolików i bez obsługi kelnerskiej. Nie udostępnia Pani klientom toalety ani innych pomieszczeń konsumpcyjnych.
Oferuje Pani:
·lody gałkowane ręcznie – wydawane do rąk klienta z pojemników,
·lody z automatu – wydawane do rąk klienta bezpośrednio z urządzenia.
Sprzedaż odbywa się w sezonie letnim od maja do września. Sprzedaż ewidencjonuje Pani w książce przychodów, bez użycia urządzenia fiskalnego.
Na pytania postawione w wezwaniu o treści:
a)Czy dokonuje Pani sprzedaży wyłącznie lodów gałkowanych ręcznie i lodów z automatu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?
b)Czy świadczy Pani też inną sprzedaż, w lokalu gastronomicznym jak i poza nim, towarów i/lub usług? Jeśli tak to jaką?
c)Czy świadczy Pani usługi w stacjonarnej placówce gastronomicznej?
d)Czy Pani wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych?
e)Czy kiedykolwiek była Pani zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej lub przestała Pani spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania? Jeżeli tak, to proszę opisać kiedy i z jakiego tytułu.
f)Czy wartość Pani świadczeń na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2025 r. przekroczy w proporcji do okresu sprzedaży kwotę 20 000 zł?
g)Czy dokonuje/będzie dokonywała Pani sprzedaży towarów i/lub usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2024 r. poz. 1902)? Jeśli tak, proszę wskazać konkretny punkt.
h)Proszę o wskazanie klasyfikacji statystycznej (pełny siedmiocyfrowy symbol) dla wszystkich świadczonych usług/dostawy towarów objętych wnioskiem o interpretację – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) 2015 (zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 ze zm.).
i)Czy świadczy Pani usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering)?
W uzupełnieniu wniosku ORD-IN wskazała Pani:
a) Zakres sprzedaży
Dokonuje Pani sprzedaży wyłącznie lodów gałkowanych ręcznie oraz lodów z automatu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
b) Inna sprzedaż – punkt mobilny
Poza sprzedażą w punkcie stacjonarnym opisanym we wniosku posiada Pani również punkt mobilny (foodtruck), w którym sprzedaje Pani lody, zapiekanki, frytki i napoje. Wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie punktu stacjonarnego. Punkt mobilny nie jest objęty niniejszym postępowaniem.
c) Usługi gastronomiczne
Nie świadczy Pani usług gastronomicznych. Sprzedaż odbywa się wyłącznie przez okienko, bez stolików, kelnera, toalety oraz bez pomieszczeń konsumpcyjnych.
d) Zakres wniosku
Wniosek dotyczy wyłącznie sprzedaży prowadzonej w punkcie stacjonarnym.
e) Obowiązek prowadzenia kasy
Nigdy nie była Pani zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej i nie utraciła prawa do zwolnienia.
f) Limit 20 000 zł
Próg 20 000 zł przekroczyła Pani w lipcu 2025 r.
g) § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia
Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów ani usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia.
h) Klasyfikacja PKWiU
10.52.10.0 – lody śmietankowe i pozostałe lody jadalne.
i) Catering
Nie świadczy Pani usług przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych.
Oświadcza Pani, że powyższe informacje są zgodne ze stanem faktycznym.
Pytanie
Czy prowadzona przez Panią sprzedaż należy do czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania?
Pani stanowisko
Przepisami § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. poz. 1902) wymienione są czynności (dostawy towarów i świadczenie usług), które nie mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
W Pani ocenie nie sprzedaje Pani towarów ani usług wymienionych tymi przepisami. W szczególności uważa Pani, że nie świadczy Pani usług związanych z wyżywieniem, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. i tego rozporządzenia.
Powyższe wynika z tego, że w myśl art. 6 ust. 1 rozporządzenia nr 282/2011 (tj. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. Urz. UE L 77/1 z 23 marca 2011 r. z późn. zm.) usługi restauracyjne i cateringowe oznaczają usługi polegające na dostarczaniu gotowej lub niegotowej żywności lub napojów albo żywności i napojów, przeznaczonych do spożycia przez ludzi, wraz z odpowiednimi usługami wspomagającymi, pozwalającymi na ich natychmiastowe spożycie. Dostarczanie żywności lub napojów albo żywności i napojów stanowi jedynie element większej całości, w której muszą przeważać usługi. Usługi restauracyjne polegają na świadczeniu ich w lokalu należącym do usługodawcy, podczas gdy usługi cateringowe polegają na świadczeniu ich poza lokalem usługodawcy. Z kolei art. 6 ust. 2 rozporządzenia 282/2011 stanowi, że za usługi cateringowe i restauracyjne nie uznaje się dostawy gotowej lub niegotowej żywności lub napojów, albo dostawy gotowej lub niegotowej żywności i napojów, wraz z ich transportem lub bez niego, ale bez żadnych innych usług wspomagających.
Z uwagi na to wiele czynności potocznie (jak również na gruncie PKWiU) uznawanych za usługi gastronomiczne na podstawie przepisów VAT stanowi dostawę towarów. W szczególności dotyczy to dostaw świeżo przygotowanych dań i artykułów żywnościowych do spożycia na miejscu na stoiskach lub w pojazdach gastronomicznych oraz w foyer kin (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 marca 2011 r. w sprawie C-497/09). Do dostaw towarów (gotowych posiłków) dochodzi również w przypadku firm cateringowych, które ograniczają się jedynie do przygotowania i dostarczenia żywności do klientów (bez żadnych usług dodatkowych), jak również, jeżeli klient zdecyduje się nie korzystać z udostępnionych mu usług wspomagających (zob. wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 22 kwietnia 2021 r. w sprawie C-703/19).
Pani zdaniem, taki właśnie przypadek ma miejsce w Pani przypadku, gdyż prowadzi Pani sprzedaż wyłącznie przez stałe okienko, bez stolików i bez obsługi kelnerskiej. Nie udostępnia Pani również klientom toalety ani innych pomieszczeń konsumpcyjnych. Uważa Pani zatem, że z punktu widzenia przepisów V AT prowadzona przez Panią sprzedaż stanowi dokonywanie dostaw towarów, a nie świadczenie usług (niezależnie od tego jak Pani sprzedaż klasyfikowana jest na gruncie PKWiU).
Stanowisko to znajduje potwierdzenie w pismach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 11 stycznia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL1-2.4012.482.2022.2.PM), w której czytamy, że „sprzedaż przez Wnioskodawcę lodów z automatu i na gałki z okienka do ręki klienta poza lokalem bez obsługi kelnerskiej stanowi dostawę towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług”. Także za dostawy towarów sprzedaż lodów w lokalu Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał w wiążących informacjach stawkowych z dnia 14 sierpnia 2025 r. (sygn. 0112-KDSL2-2.440.286.2025.2.DS) oraz z dnia 1 września 2025 r. (sygn. 0111-KDSB1-1.440.270.2025.3.MCW).
W świetle powyższego uważa Pani, że prowadzona przez Panią sprzedaż nie należy do czynności, które nie mogą korzystać ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
W uzupełnieniu wniosku wskazała Pani, że:
Doprecyzowanie stanu faktycznego nie zmienia Pani stanowiska. Sprzedaż lodów przez okienko stanowi dostawę towarów i może korzystać ze zwolnienia z obowiązku stosowania kasy fiskalnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej ustawą.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy:
Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy:
Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.
Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Jeżeli nabywcą danej usługi jest inny podmiot, niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 111 ust. 8 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1902), zwane dalej rozporządzeniem.
Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.
Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, nie przekroczyła kwoty 20 000 zł.
Stosownie do § 3 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia:
Zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do prowadzenia ewidencji lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji.
Zatem, powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu, którego wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie przekroczyła limitu kwoty 20 000 zł.
Według § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:
W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość sprzedaży podatnika dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia:
Zwalnia się z obowiązku prowadzenia ewidencji w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia:
W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.
Ponadto, zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia nie stosuje się w przypadku dostawy towarów i świadczenia usług, które zostały wymienione w § 4.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia, o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 powołanego rozporządzenia:
Zwolnień, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku:
1)dostawy:
a)gazu płynnego,
b)części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),
c)silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),
d)nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),
e)przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00), kontenerów (CN 8609 00),
f)części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),
g)części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708, 9401 99 20 i 9401 99 80), to jest do:
-ciągników,
-pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą,
-samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi,
-pojazdów silnikowych do transportu towarów,
-pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych
-z wyłączeniem motocykli,
h)komputerów stacjonarnych i przenośnych, w tym laptopów i tabletów, oraz urządzeń peryferyjnych do nich, konsol do gier, części do komputerów i konsol,
i)wyrobów elektronicznych, w tym odbiorników telewizyjnych i radiowych, gramofonów, głośników, telefonów, w tym smartfonów, smartwatchów, anten, wyświetlaczy, monitorów, aparatów do zapisu lub odtwarzania obrazu i dźwięku, nawigacji, urządzeń pamięci trwałej, taśm, dysków, urządzeń alarmowych,
j)wyrobów optycznych, w tym lornetek, lunet, rzutników,
k)silników elektrycznych, prądnic i transformatorów,
l)sprzętu fotograficznego, w tym cyfrowych i konwencjonalnych aparatów fotograficznych, soczewek, obiektywów, kamer, projektorów filmowych,
m)wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej „ustawą”,
n)zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,
o)wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na kod CN,
p)wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
q)napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
r)perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
s)wyrobów klasyfikowanych do CN 2404 i 8543 40 00, przeznaczonych do palenia lub do wdychania bez spalania, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,
t)wyrobów zawierających w swym składzie alkohol etylowy o objętościowej mocy powyżej 50% objętości, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, w tym rozpuszczalników, płynów odkażających, rozcieńczalników farb, płynów do odmrażania,
u)węgla, brykietów i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu, przeznaczonych do celów opałowych,
w)towarów przy użyciu urządzeń obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej) i wydają towar;
2)świadczenia usług:
a)przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia,
b)taksówek (PKWiU 49.32.11.0), z wyłączeniem wynajmu samochodów osobowych z kierowcą,
c)naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania,
d)w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
e)w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
f)w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
g)prawniczych, z wyłączeniem usług wymienionych w poz. 31 załącznika do rozporządzenia,
h)doradztwa podatkowego,
i)związanych z wyżywieniem (PKWiU ex 56.10, 56.21, ex 56.29, ex 56.30), wyłącznie:
-świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz
-usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
j)fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych,
k)kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
l)związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,
m)mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług (PKWiU 45.20.30.0),
n)parkingu samochodów i innych pojazdów,
o)przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie, banknotach lub innej formie (bezgotówkowej).
Z opisu sprawy wynika że, prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 6 marca 2025 r. Dokonuje Pani sprzedaży wyłącznie lodów gałkowanych ręcznie oraz lodów z automatu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Nie świadczy Pani usług gastronomicznych. Wskazała Pani klasyfikację PKWiU dla lodów śmietankowych i pozostałych lodów jadalnych 10.52.10.0. Nie dokonuje Pani sprzedaży towarów ani usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia. Nie świadczy Pani usług przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych.
Wskazała Pani również, że nigdy nie była Pani zobowiązana do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej i nie utraciła prawa do zwolnienia. Jednocześnie wskazała Pani, że próg 20 000 zł przekroczyła Pani w lipcu 2025 r.
Ponadto poza sprzedażą w punkcie stacjonarnym opisanym we wniosku posiada Pani również punkt mobilny (foodtruck), w którym sprzedaje Pani lody, zapiekanki, frytki i napoje.
We wniosku wskazała Pani, że świadczy Pani dostawę lodów o PKWiU 10.52.10.0. Sprzedaż towarów o PKWiU 10.52.10.0 nie została wymieniona w § 4 ust. 1 pkt 1 lub 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jednakże nie można się z Panią zgodzić, że nie utraciła Pani prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencji na kasie rejestrującej, ponieważ przekroczyła Pani kwotę 20.000 zł w lipcu 2025 r.
Zatem w związku ze świadczeniem na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, tj. sprzedażą lodów gałkowanych ręcznie oraz lodów z automatu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, nie może Pani korzystać ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2024 r., ponieważ osiągnięta przez Panią wielkość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Jest Pani zobowiązana - stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia - ewidencjonować na kasie rejestrującej sprzedaż lodów gałkowanych ręcznie oraz lodów z automatu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym wartość Pani sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł.
Pomimo Pani wskazania, że wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie punktu stacjonarnego a punkt mobilny nie jest objęty wnioskiem należy wskazać, że w związku z tym, że osiągnięta przez Panią wielkość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych przekroczyła kwotę 20 000 zł, jest Pani zobowiązana ewidencjonować na kasie rejestrującej sprzedaż towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w każdym punkcie.
Tym samym, Pani stanowisko uznałem za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.
Zaznaczam także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jestem ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Ponosi Pani ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis stanu faktycznego będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
