Nowe zasady składania podań elektronicznych do organów podatkowych i KAS od 2026 r.
Od 1 stycznia 2026 r. korespondencja składana do organów podatkowych i KAS za pośrednictwem ePUAP przez osoby fizyczne oraz podmioty niebędące podmiotami publicznymi przestanie być uznawana za skutecznie doręczoną. Skuteczne złożenie pisma w formie elektronicznej będzie możliwe wyłącznie poprzez adres do doręczeń elektronicznych organu lub za pośrednictwem jego systemu teleinformatycznego. Wyjątkiem pozostaną jedynie sytuacje, w których przepisy szczególne dopuszczają lub nakazują korzystanie z ePUAP.

Od 1 stycznia 2026 roku e-Doręczenia zastąpią korespondencję realizowaną do tej pory za pomocą skrzynek ePUAP. Korespondencja elektroniczna przez ePUAP od 1 stycznia 2026 roku będzie skuteczna jedynie w przypadkach, gdy wskazują na to przepisy szczególne. W innych sytuacjach korespondencja do urzędu tym kanałem może zostać uznana za nieskuteczną.
Resort finansów wyjaśnia, że zakończenie okresu przejściowego e-Doręczeń oznacza, że od 1 stycznia 2026 roku pisma:
- składane za pośrednictwem platformy ePUAP do organów podatkowych i organów KAS przez osoby fizyczne lub podmioty niebędące podmiotami publicznymi, a także
- pisma doręczane przez ePUAP przez organy podatkowe i organy KAS do osób fizycznych lub podmiotów niebędących podmiotami publicznymi,
nie będą uznane za skutecznie wniesione lub doręczone.
Nie dotyczy to wyjątków, gdy Platforma ePUAP lub działająca w jej ramach Elektroniczna Skrzynka Podawcza (ESP) są wskazane w przepisach szczególnych jako dopuszczalny albo obowiązkowy środek wnoszenia lub doręczania pism drogą elektroniczną.
Jak od 1 stycznia 2026 r. będzie można skutecznie złożyć podanie elektroniczne
Od 1 stycznia 2026 roku - zgodnie z art. 168 § 1 Ordynacji podatkowej - prawnie skuteczne złożenie podania utrwalonego w postaci elektronicznej przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym będzie możliwe wyłącznie:
- na adres do doręczeń elektronicznych organu podatkowego lub
- za pośrednictwem konta w systemie teleinformatycznym organu podatkowego (w przypadku organów KAS są to konta w systemach e-Urząd Skarbowy oraz na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych PUESC, o których mowa w art. 35a i 35b ustawy o KAS).
W razie wniesienia – od 1 stycznia 2026 roku – podania przez ESP na platformie ePUAP do organu podatkowego lub organu KAS, przez osobę fizyczną lub podmiot niebędący podmiotem publicznym, organ ten nie rozpatrzy przesłanego w ten sposób podania (art. 169 § 1b Ordynacji podatkowej). Przepisy nie nakładają na organ podatkowy obowiązku zawiadamiania wnoszącego o pozostawieniu podania bez rozpatrzenia. Ministerstwo Finansów rekomenduje jednak, aby organy niezwłocznie przekazywały na jego ESP informacje o prawnej nieskuteczności podania oraz o dostępnych kanałach prawidłowego złożenia pisma.
Powyższa informacja nie dotyczy składania deklaracji podatkowych oraz informacji, na podatki lokalne z wykorzystaniem ePUAP.
Informacje i deklaracje na podatki lokalne
W przypadku podatku od nieruchomości sposób przesyłania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości reguluje § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 czerwca 2019 r. w sprawie sposobu przesyłania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Informacje i deklaracje na podatki lokalne mogą być przesyłane z wykorzystaniem:
- elektronicznej platformy usług administracji publicznej (ePUAP),
- innego systemu teleinformatycznego udostępnionego na stronie Biuletynu Informacji Publicznej właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego,
- adresu do doręczeń elektronicznych.
Wskazane rozporządzenie, wydane na podstawie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zawiera przepis szczególny przewidujący możliwość składania informacji i deklaracji z wykorzystaniem ePUAP. Analogiczne rozwiązania obowiązują w przypadku informacji i deklaracji na podatek rolny i leśny oraz deklaracji na podatek od środków transportowych.
Pisma i wnioski w formie papierowej
Jednocześnie - jak informuje MF - od 1 stycznia 2026 nadal będzie możliwe składanie przez strony i ich pełnomocników podań (pism, wniosków) do organów podatkowych w postaci papierowej za pośrednictwem operatora pocztowego lub osobiście w siedzibie organu. Wyjątki od tej zasady, przewidujące obowiązek składania pism wyłącznie za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, wynikają z konkretnego przepisu np. art. 42g ust 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym pisma w sprawie Wiążących Informacji Stawkowych składa się i doręcza wyłącznie za pośrednictwem konta w e-Urzędzie Skarbowym.
Na podstawie komunikatu MF z dnia 19 grudnia 2025 r. "Zmiany w zasadach składania podań utrwalonych w postaci elektronicznej do organów podatkowych i organów KAS"
Oprac. Katarzyna Bogucka
