Wzmocnienie kompetencji samorządów – pakiet deregulacyjny
Trwają prace nad kolejnym pakietem zmian deregulacyjnych. Wiele nowości będzie dotyczyło kompetencji organów JST oraz ich funkcjonowania. Projektowane zmiany zaproponowano w uzgodnieniu ze stroną samorządową.

MSWiA pracuje nad nowelizacją przepisów zawartych w 12 ustawach w ramach pakietu likwidującego bariery utrudniające działanie jednostek samorządu terytorialnego. W sumie zaproponowano ponad 70 regulacji dotyczących 36 obszarów legislacyjnych. Zmiany stanowią np., że gmina może samodzielnie określić zadanie publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej lub sposób jego realizacji i finansowania. O samodzielnie określonych zadaniach i sposobach ich realizacji będzie decydowała rada gminy w drodze uchwały. Zaproponowano zniesienie liczby zastępców wójta (burmistrza, prezydenta miasta), która dotychczas była uzależniona od liczby mieszkańców gminy. Nowy art. 90a u.s.g. wprowadza alternatywny środek nadzoru: wezwanie do usunięcia nieprawidłowości. Organ nadzoru (wojewoda, RIO) zamiast od razu stwierdzać nieważność uchwały lub zarządzenia, może wskazać nieprawidłowości i wyznaczyć termin (do 2 miesięcy) na ich usunięcie. Gmina zyskuje więc możliwość skorygowania aktu bez daleko idących konsekwencji prawnych.
Pakiet deregulacyjny w zakresie dotyczącym jednostek samorządu szeroko omawiamy w bieżącym numerze GSiA na stronie 11.
oprac. red. GSiA
