Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.932.2025.1.MM
Przychody z pośrednictwa w dystrybucji produktów finansowych, opodatkowane według PKWiU 74.90.20.0, podlegają stawce ryczałtu 8,5%, nie stanowiąc usług finansowych objętych wyższa stawką podatku (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, w zw. z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą indywidualną działalność gospodarczą pod firmą (…). Jako polski rezydent podatkowy Wnioskodawczyni posiada w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy. Korzysta ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług. W dniu 13.02.2023 złożyła oświadczenie o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest pośrednictwo w zakresie usług udzielania kredytów, które mieści się pod kodem PKD 66.19.Z – Pozostała działalność wspomagająca usługi finansowe, z wyłączeniem ubezpieczeń i funduszów emerytalnych. Oprócz tego do scharakteryzowania działalności Wnioskodawczyni posługuje się następującymi kodami PKD: 82.10.Z Działalność związana z administracyjną obsługą biura, włączając działalność wspomagającą, 74.99.Z Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej nieklasyfikowana, 63.92.Z Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji.
Wnioskodawczyni zdecydowała się na podjęcie współpracy z profesjonalnym podmiotem działającym na rynku kredytowym, jakim jest (…) (dalej: Spółka). Na podstawie umowy zawartej ze Spółką Wnioskodawczyni zobowiązuje się do wykonywania za wynagrodzeniem czynności szeroko rozumianego pośrednictwa w zakresie dystrybucji produktów finansowych. Czynności te zmierzają do zawarcia umowy kredytu pomiędzy klientem a partnerem biznesowym Spółki, a składają się na nie:
-aktywne poszukiwanie potencjalnych klientów oraz nawiązywanie z nimi kontaktu bezpośredniego lub za pośrednictwem środków komunikacji;
-przedstawianie klientom produktów finansowych poprzez spotkania, rozmowy,
-precyzyjne, jasne i zrozumiałe przekazywanie informacji o produktach finansowych, a także udostępnianie tych informacji na trwałych nośnikach danych,
-przestrzeganie obowiązków informacyjnych określonych przepisami prawa, w szczególności przez ustawę o kredycie konsumenckim oraz ustawę o kredycie hipotecznym;
-udzielanie klientom pomocy poprzez prace przygotowawcze lub inne działania administracyjne, w tym obsługę dokumentów związanych z umowami dotyczącymi produktów finansowych oferowanych przez Spółkę i jej partnerów;
-wprowadzanie do systemu Spółki informacji dotyczących produktów, klientów i związanych z nimi oświadczeń.
Wnioskodawczyni nie jest przy tym uprawniona do składania i przyjmowania oświadczeń woli w imieniu Spółki lub jej partnerów.
Spółka zobowiązuje się do m.in.:
-dostarczania Wnioskodawczyni aktualnych wzorów procedur, materiałów informacyjnych oraz wskazówek i instrukcji;
-organizowania szkoleń dla Wnioskodawczyni w zakresie produktów finansowych;
-udzielania Wnioskodawczyni dostępu do infrastruktury informatycznej niezbędnej do realizacji umowy.
Działalność polegająca na pośrednictwie w zakresie dystrybucji produktów finansowych stanowiąca przedmiot wniosku sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.) – pod symbolem PKWiU 74.90.20.0.
Działalność opisana we wniosku nie stanowi, w ocenie Wnioskodawczyni, żadnej z czynności wprost wskazanych w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.), stąd należy ją traktować jako szeroko pojętą działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Zakres czynności, wykonywany na rzecz Spółki będącej profesjonalnym pośrednikiem finansowym, nie jest charakterystyczny dla usług finansowych i ubezpieczeniowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ww. ustawy. Pozyskiwanie oraz obsługa klientów to usługi, które mogą być świadczone także dla podmiotów działających w zupełnie innych branżach. Na podstawie wstępnej analizy sytuacji ekonomiczno-finansowej klientów Wnioskodawczyni przedstawia klientom ofertę produktów kredytowych. Ostateczna decyzja o udzieleniu kredytu zależy wyłącznie od kredytodawcy. W ramach realizacji umowy Wnioskodawczyni nie będzie udzielać porad, opinii czy wyjaśnień charakterystycznych dla usług doradczych i prezentuje oferty w taki sposób, aby czynność ta nie stanowiła osobistej rekomendacji, a przez to nie miała znamion usługi doradczej w rozumieniu art. 25 ustawy z dnia 23 marca 2017 r. o kredycie hipotecznym oraz o nadzorze nad pośrednikami kredytu hipotecznego i agentami.
Również Spółka podkreśla, że nie zajmuje się czynnościami rozumianymi jako doradztwo kredytowe w powyższym tego słowa znaczeniu. Przy wykonywaniu przedmiotu umowy Wnioskodawczyni nie podejmuje w imieniu klientów działań mających wpływ na treść zawieranych umów kredytowych. W celu realizacji umowy Wnioskodawczyni nie podejmuje również jakichkolwiek innych czynności niewskazanych w opisie stanu faktycznego, które zmierzałyby do zawarcia umowy kredytu pomiędzy klientem a Spółką i jej partnerami biznesowymi.
Związane z tym przychody Wnioskodawczyni otrzymywać będzie wyłącznie od Spółki za czynności wykonywane we własnym imieniu i na własny rachunek. Będzie to wynagrodzenie prowizyjne należne w zamian za każdorazowe doprowadzenie do skutecznego zawarcia umowy kredytu pomiędzy klientami a Spółką i jej partnerami biznesowymi. Sednem współpracy jest zatem podjęcie przez Wnioskodawczynię działań zmierzających do znalezienia potencjalnych kredytobiorców oraz przeprowadzenie ich przez proces zawarcia umowy do momentu udzielenia decyzji przez kredytodawcę.
Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami. Usługi świadczone, zgodnie z zawartą umową, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego. Wnioskodawczyni ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi Wnioskodawczyni.
Zgodnie z postanowieniami przedmiotowej umowy współpracy Spółka zastrzega sobie prawo potrącania z wynagrodzenia Wnioskodawczyni wszelkich kosztów poniesionych przez Spółkę z przyczyn leżących po stronie Wnioskodawczyni oraz kar nałożonych przez Spółkę na Wnioskodawczynię w związku z ewentualnymi kosztami lub karami nałożonymi przez Instytucje finansowe lub podmioty współpracujące na rzecz Spółki z powodu niewłaściwej realizacji umowy przez Wnioskodawczynię.
Wnioskodawczyni oświadcza, że spełnia również wszystkie pozostałe kryteria uprawniające do skorzystania z formy opodatkowania, jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.), i nie miały/nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm.) oraz oświadcza, że nie mają zastosowania powyższe wyłączenia, tj. w roku podatkowym, którego dotyczy wniosek zachowane zostały/zostają warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku.
Pytanie
Czy przychód z tytułu realizacji umowy współpracy opisanej w stanie faktycznym podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawczyni – przychody uzyskiwane w ramach realizacji umowy współpracy opisanej w stanie faktycznym są, zdaniem Wnioskodawczyni, rezultatem świadczenia usług mieszczących się pod kodem PKWiU 74.90.20.0, dlatego powinny podlegać opodatkowaniu według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o podatku zryczałtowanym.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Powołany przepis odnosi się zatem do zysków z wykonywania wszelkiej działalności usługowej, która spełnia warunki opodatkowania ryczałtem i nie została wprost wyszczególniona w innych przepisach art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Biorąc pod uwagę czynności, jakie Wnioskodawczyni wykonuje w ramach realizacji umowy opisanej w stanie faktycznym, nie sposób jest je przypisać do któregokolwiek z innych źródeł przychodów, które wskazał ustawodawca.
W szczególności Wnioskodawczyni pragnie podkreślić, że w omawianej sprawie nie uzyskuje przychodów z tytułu usług, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W ramach zawartej umowy współpracy Wnioskodawczyni odpłatnie świadczy usługi polegające na wspieraniu Spółki w sprzedaży produktów finansowych, jakimi są kredyty konsumenckie i hipoteczne, co przejawia się w aktywnych działaniach polegających w szczególności na poszukiwaniu klientów, przeprowadzaniu z nimi spotkań i rozmów prezentujących oferty poszczególnych partnerów oraz czynnym wspomaganiu klientów w procesie zawierania umowy kredytowej, jak również precyzyjne, jasne i zrozumiałe przekazywanie informacji o produktach finansowych, a także udostępnianie tych informacji na trwałych nośnikach danych. Nie dochodzi tu do świadczenia usług, które miałyby charakter doradztwa kredytowego mieszczących się w dziale 64. PKWiU w sekcji „K”. Umowa współpracy wprost zastrzega możliwość przedstawiania ofert kredytów hipotecznych w taki sposób, aby czynność ta nie stanowiła osobistej rekomendacji Wnioskodawczyni, a przez to nie stanowiła usługi doradczej w rozumieniu art. 25 Ustawy o kredycie hipotecznym.
Wnioskodawczyni nie jest instytucją świadczącą usługi doradztwa kredytowego. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego PWN „doradztwo” określa się jako udzielanie fachowych porad. Niewątpliwie wiązać się z tym musi rekomendacja osoby doradzającej wsparta jej subiektywną opinią, co w przypadku realizacji umowy przez Wnioskodawczynię nie będzie miało miejsca, ponieważ wykonywane czynności zmierzają jedynie do informacyjno-przeglądowego przedstawienia oferty Spółki i jej partnerów biznesowych.
Zdaniem Wnioskodawczyni będące przedmiotem zapytania usługi zawierają się pod kodem PKWiU 74.90.20.0 jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Będzie to w szczególności aktywne poszukiwanie klientów na rzecz Spółki, obiektywne i rzeczowe przedstawienie oferty produktów finansowych w oparciu o wstępną analizę ekonomiczno-finansową, w sposób nienoszący cech doradztwa lub osobistej rekomendacji oraz pomoc w dochowaniu przez klientów formalności związanych z podpisaniem umowy kredytu, jednak bez ingerencji w treść zawieranych umów lub negocjacji warunków w imieniu klientów.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne, wskazać należy, że uzyskiwane przychody z tytułu usług wskazanych w stanie faktycznym, które wykonuje Wnioskodawczyni w ramach klasyfikacji PKWiU 74.90.19.0, podlegają opodatkowaniu wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.
Podsumowując, czynności świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach umowy współpracy zawartej ze Spółką, jako mieszczące się pod kodem PKWiU 74.90.20.0, powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym, stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zwracam też uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy podatkowej.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku
dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) uchylona,
e) uchylona,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych
przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności
wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego
lub każdego z małżonków,
samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
6) (uchylony).
W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani oświadczyła – w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie będą występowały negatywne przesłanki wynikające z tej regulacji.
Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Natomiast stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że świadczy Pani usługi na rzecz polskiej spółki akcyjnej. Świadczone przez Panią usługi polegają na pośrednictwie w zakresie dystrybucji produktów finansowych. Są one sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.20 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Wskazała Pani też, jakie konkretnie czynności Pani świadczy w ramach tych usług. Podkreśliła Pani, że sednem tych czynności jest podjęcie przez Panią działań zmierzających do znalezienia potencjalnych kredytobiorców oraz przeprowadzenie ich przez proces zawarcia umowy do momentu udzielenia decyzji przez kredytodawcę. Zakres czynności, wykonywany przez Panią na rzecz polskiej spółki akcyjnej (będącej profesjonalnym pośrednikiem finansowym) nie jest charakterystyczny dla usług finansowych i ubezpieczeniowych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Na podstawie opisu sprawy oraz powołanych przepisów wskazuję, że Pani przychody z tytułu działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: uzyskiwane przez Panią przychody z tytułu świadczenia usług w związku z realizacją umowy współpracy, sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji. Przyporządkowanie do wskazanej klasyfikacji zostało podane jako element opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
