Interpretacja indywidualna z dnia 17 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDWB.4010.155.2025.2.KKM
Podpis kierownika jednostki na sprawozdaniu finansowym jest integralnym warunkiem jego prawidłowego sporządzenia zgodnie z ustawą o rachunkowości, co warunkuje skuteczność wyboru CIT estońskiego; ponadto wydatki na wynagrodzenia muszą być ponoszone z aktywów podmiotu, by spełniać wymogi dla opodatkowania ryczałtem.
Interpretacja indywidualna - stanowisko jest nieprawidłowe
Szanowni Państwo, stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 października 2025 r. wpłynął Państwa wniosek z 26 września 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 19 listopada 2025 r. (wpływ 27 listopada 2025 r.)
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa w dniu 1 lipca 2022 r. rozpoczęła opodatkowanie ryczałtem - CIT estońskim. Zostało złożone zawiadomienie do właściwego urzędu skarbowego ZAW-RD o opodatkowaniu ryczałtem w okresie od 1 lipca 2022 r. do 30 czerwca 2026 r. W związku z wejściem w CIT estoński Spółka zamknęła księgi rachunkowe z dniem 30 czerwca 2022 r. i sporządziła za okres od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. śródroczne sprawozdanie finansowe oraz przesłała do urzędu skarbowego CIT-8 z załącznikiem CIT/KW. Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w pliku xml i podpisane przez uprawnione biuro rachunkowe 30 czerwca 2022 r.
W sierpniu 2023 r. sprawozdanie śródroczne sporządzone na dzień 30 czerwca 2022 r. zostało skorygowane w związku z błędnym numerem KRS wskazanym w wersji pierwotnej. Sprawozdanie pierwotne i korekta w pliku xml przez kierownika jednostki zostało podpisane w terminie późniejszym.
W okresie od 1 lipca 2022 r. do 3 października 2022 r. Spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat. Spółka spełniła warunek małego podatnika. W dniu 4 października 2022 r. dokonano w KRS wpisu o przekształceniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółki komandytowej w Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.
W związku z powyższym na dzień 3 października 2022 r. zamknięto księgi rachunkowe, Spółka sporządziła drugie śródroczne sprawozdanie finansowe za okres od 1 lipca 2022 r. do 3 października 2022 r. oraz przesłała do urzędu skarbowego CIT-8E z załącznikiem CIT/EZ.
Za okres od 4 października 2022 r. do 31 października 2022 r. sporządzono roczne sprawozdanie finansowe, które zostało zatwierdzone przez zarząd i wysłane do KRS. Spółka sporządziła i przesłała do urzędu skarbowego CIT-8E z załącznikiem CIT/EZ jako deklarację za drugi rok podatkowy na CIT estońskim.
W okresie od 4 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r. Spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat oraz trzy osoby na umowę zlecenie. Wynagrodzenia z tytułu umów zleceń naliczane były w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku ogłaszanej co miesiąc przez GUS. Umowy zlecenia zawarte były ze studentami i z tytułu wynagrodzeń nie były odprowadzane składki do ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy. Listy płac księgowane były w roku którego dotyczyły. Wynagrodzenia z tytułu umów zleceń wypłacane były z prywatnych środków członków zarządu a następnie Spółka raz na cztery miesiące dokonywała zwrotu środków na rachunek członka zarządu.
W roku 2023 struktura zatrudnienia była taka sama. Spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat, od wynagrodzenia odprowadzała do ZUS składki oraz zaliczkę na podatek dochodowy do US oraz zawarte były umowy zlecenia z trzema osobami, będącymi studentami. Wynagrodzenia z tytułu umów zleceń wypłacane były w ten sam sposób.
Struktura zatrudnienia nie uległa zmianie. Nadal zatrudniona jest jedna osoba na umowę o pracę na pełen etat, która obecnie od sierpnia 2025 r. przebywa na urlopie macierzyńskim. Spółka nadal zatrudnia trzech studentów na zlecenie i wypłaca wynagrodzenia z środków prywatnych członka zarządu lub wspólników, a następnie Spółka co kilka miesięcy dokonuje zwrotu środków, wypłacając gotówkę z rachunku bankowego.
Uzupełnienie wniosku
Lata podatkowe Spółki kształtowały się w następujący sposób:
- pierwszy rok podatkowy od (…) 2022 r. do (…) 2022 r.,
- drugi rok podatkowy od (…) 2022 r. do (…) 2022 r.,
- trzeci rok podatkowy od (…) 2023 r. do (…) 2023 r.,
- czwarty rok podatkowy od (…) 2024 r. do (…) 2024 r.,
- piaty rok podatkowy od (…) 2025 r. do (…) 2025 r.
Studenci zatrudnieni w oparciu o umowy zlecenia oraz pracownik zatrudniony na umowę o pracę nie byli i nie są akcjonariuszami ani wspólnikami Spółki od początku zatrudnienia do dziś.
Od umów zleceń nie były odprowadzane składki ZUS ani zaliczki na podatek dochodowy PIT-4 w żadnym roku podatkowym.
Zleceniobiorcy posiadają status studentów do 26 roku życia i wynagrodzenia te zwolnione są z obowiązku odprowadzania zaliczki na podatek dochodowy do kwoty 85 528,00 zł a po przekroczeniu korzystają z kwoty wolnej do 30 000,00. Wynagrodzenia te korzystają również ze zwolnienia z naliczania składek ZUS.
W roku 2024 struktura zatrudnienia nie uległa zmianie. Spółka zatrudniała jedną osobę na pełen etat i trzy osoby w oparciu o umowy zlecenia o statusie studentów, które nie są akcjonariuszami ani wspólnikami Spółki.
Spółka we wszystkich latach podatkowych zatrudnia te same osoby, począwszy od roku 2022 do nadal.
Śródroczne sprawozdanie finansowe za okres od 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. (przed wejściem w CIT Estoński) wersja pierwotna i korekta zostały podpisane przez kierownika jednostki 6 października 2025 r.
Pytania
1. Czy Spółka weszła skutecznie z dniem 1 lipca 2022 r. w CIT Estoński w związku z brakiem podpisu kierownika jednostki pod sprawozdaniem śródrocznym sporządzonym na dzień 30 czerwca 2022 r. - dzień poprzedzający wejście w CIT Estoński? Sprawozdanie finansowe zostało sporządzone w pliku xml i podpisane przez uprawnione biuro rachunkowe 30 czerwca 2022 r. Sprawozdanie pierwotne i korekta w pliku xml przez kierownika jednostki zostało podpisane w późniejszym terminie.
2. Czy Spółka spełnia warunek zatrudnienia w latach od 4 października 2022 r. do 31 grudnia 2022 r., od 1 stycznia 2023 r. do chwili obecnej wypłacając miesięczne wynagrodzenia zatrudnionym studentom w formie gotówki ze środków prywatnych członka zarządu lub wspólników, które następnie, z częstotliwością co kilka miesięcy Spółka zwraca wypłacając je z rachunku bankowego?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Spółka uznaje że skutecznie weszła w CIT Estoński 1 lipca 2022 r. mimo że sprawozdanie śródroczne na dzień poprzedzający wejście w CIT Estoński nie zostało podpisane w terminie przez kierownika jednostki w związku z tym, że samo sprawozdanie zostało sporządzone w terminie a jest to jeden z warunków skutecznego wyboru ryczałtu od przychodu spółek. Spółka uznaje, że nie ma też znaczenia sporządzenie korekty, która koryguje tylko dane podmiotu a nie dane finansowe.
2. Spółka uznaje że spełnia warunek zatrudnienia wypłacając wynagrodzenia w formie gotówki z środków prywatnych członka zarządu w związku z tym, że zlecenia naliczane są co miesiąc w wysokości ustalanej na podstawie komunikatów GUS o wysokości przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku i księgowane są w kosztach Spółki. Spółka uznaje, że nie ma znaczenia dla spełnienia warunku zatrudnienia z jakich środków następuje wypłata wynagrodzenia i w jakim terminie środki zostaną zwrócone członkom zarządu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniami, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm., dalej: „ustawa o CIT”):
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie następujące warunki: złoży zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowany ryczałtem.
Natomiast, stosownie do art. 28j ust. 5 ustawy o CIT:
Podatnik może wybrać opodatkowanie ryczałtem również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Przepis ust. 1 pkt 7 stosuje się odpowiednio.
Jak wynika z art. 28e ustawy o CIT:
1. Rokiem podatkowym podatnika opodatkowanego ryczałtem jest rok obrotowy w rozumieniu przepisów o rachunkowości.
2. Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, za pierwszy rok podatkowy opodatkowania ryczałtem uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do końca miesiąca przyjętego przez podatnika roku obrotowego.
Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 6a ustawy o CIT:
Jeżeli podatnik dokonał wyboru opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek przed upływem przyjętego roku podatkowego, zgodnie z art. 28j ust. 5, miesiąc poprzedzający pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem jest ostatnim miesiącem roku podatkowego tego podatnika.
Opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek jest opcją podatkową (ma charakter fakultatywny). Aby z niej skorzystać Spółka spełniając ustawowe warunki powinna złożyć zawiadomienie o wyborze opodatkowania ryczałtem, według ustalonego wzoru na druku ZAW-RD, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym ma być opodatkowana ryczałtem.
Zawiadomienie to może zostać złożone również przed upływem przyjętego przez Spółkę roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem Spółka zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. W tym przypadku, księgi rachunkowe otwiera się na pierwszy dzień miesiąca opodatkowania ryczałtem. Zamknięcie ksiąg rachunkowych oznacza w tym przypadku również obowiązek rozliczenia się z podatku CIT klasycznego i złożenia zeznania CIT-8.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie odnoszą się do kwestii sporządzania sprawozdania finansowego, a przepisami, które regulują tą kwestie jest ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: „uor”).
Zgodnie z art. 45 ust. 1 i 1f uor:
1. Sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych, o którym mowa w art. 12 ust. 2, oraz na inny dzień bilansowy, stosując odpowiednio, z zastrzeżeniem ust. 1a-1ba, zasady wyceny aktywów i pasywów oraz ustalania wyniku finansowego, określone w rozdziale 4.
1f. Sprawozdanie finansowe sporządza się w postaci elektronicznej oraz opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.
Z kolei stosownie do art. 52 ust. 1, 2, 2a oraz 3 uor:
1. Kierownik jednostki zapewnia sporządzenie rocznego sprawozdania finansowego nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego i przedstawia je właściwym organom, zgodnie z obowiązującymi jednostkę przepisami prawa, postanowieniami statutu lub umowy.
2. Sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy - wszyscy członkowie tego organu albo co najmniej jedna osoba wchodząca w skład tego organu w sposób, o którym mowa w ust. 2b. Odmowa podpisu sprawozdania finansowego wymaga sporządzenia pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
2a. Podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
3. Przepisy ust. 1-2e stosuje się odpowiednio również do:
1) sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 lub na inny dzień bilansowy;
2) sprawozdania z działalności jednostki określonego w art. 49, z tym że nie podpisuje go osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych.
Państwa wątpliwości w pierwszej kolejności dotyczą ustalenia, czy Spółka weszła skutecznie z dniem 1 lipca 2022 r. w CIT Estoński w związku z brakiem podpisu kierownika jednostki pod sprawozdaniem śródrocznym sporządzonym na dzień 30 czerwca 2022 r.
Z opisu sprawy wynika, że w związku z wejściem w CIT estoński Spółka zamknęła księgi rachunkowe z dniem 30 czerwca 2022 r. i sporządziła za okres 1 stycznia 2022 r. do 30 czerwca 2022 r. śródroczne sprawozdanie finansowe. Sprawozdanie finansowe zostało podpisane przez uprawnione biuro rachunkowe 30 czerwca 2022 r. Wersja pierwotna i korekta śródrocznego sprawozdania finansowego zostały podpisane przez kierownika jednostki 6 października 2025 r.
Odnosząc się do powyższych wątpliwości, wskazać należy, że art. 28j ust. 5 ustawy o CIT wskazuje na obowiązek sporządzenia sprawozdania finansowego zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Natomiast przepisy ustawy o rachunkowości wskazują na właściwe podmioty, które mają podpisać sprawozdanie finansowe i tym samym potwierdzić, że spełnia ono wymagania przewidziane ustawą o rachunkowości. Zatem uznać należy, że podpisanie sprawozdania finansowego jest integralną częścią sporządzenia sprawozdania finansowego, a samo sporządzenie sprawozdania finansowego bez opatrzenia go podpisem nie stanowi o sporządzeniu sprawozdania zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości.
W konsekwencji samo sporządzenie sprawozdania finansowego (bez jego podpisania) nie jest wystarczające dla skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek, bowiem zgodnie z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a potwierdzeniem że spełnia ono wymagania przewidziane tą ustawą jest złożenie podpisów uprawnionych podmiotów pod sporządzonym sprawozdaniem finansowym.
Jak wskazano powyżej sprawozdanie finansowe wymaga podpisu, natomiast podpis pod sprawozdaniem powinien zostać złożony najpóźniej ostatniego dnia w którym upływa termin na jego sporządzenie.
Jak wynika z art. 45 uor, sprawozdanie finansowe sporządza się na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (tzw. dzień bilansowy) i ma zostać ono sporządzone nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego (art. 52 uor). Tym samym również podpis pod sprawozdaniem finansowym należy złożyć nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia bilansowego.
Ponadto art. 52 ust. 2 uor wskazuje, że sprawozdanie finansowe podpisują - podając zarazem datę podpisu - osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki.
Przepis ten stosuje się odpowiednio również do sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień określony w art. 12 ust. 2 uor lub na inny dzień bilansowy (art. 52 ust. 3 uor). Jednocześnie należy zwrócić uwagę na redakcję przepisu art. 52 uor, który reguluje zarówno obowiązki formalne kierownika jednostki co do sporządzenia sprawozdania finansowego jak i sposób jego podpisania. Intencją ustawodawcy jest więc uznanie podpisania sprawozdania finansowego za integralną część sporządzenia sprawozdania finansowego. W szczególności art. 52 ust. 2a uor (który zgodnie z ust. 3 stosuje się odpowiednio do sprawozdania finansowego sporządzonego w każdym przypadku zamknięcia ksiąg rachunkowych) - wyraźnie precyzuje, że podpisanie sprawozdania finansowego stanowi potwierdzenie, że spełnia ono wymagania przewidziane w ustawie.
W przypadku przejścia na ryczałt od dochodów spółek w trakcie roku podatkowego sprawozdanie finansowe sporządza się na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem, a tym samym czynności związane ze sporządzeniem sprawozdania finansowego, w tym również jego podpisanie, należy dokonać w ciągu 3 miesięcy.
Podsumowując dla skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek należy podpisać sprawozdanie finansowe najpóźniej w dniu upływu ostatniego dnia wynikającego z przepisów na jego sporządzenie.
Jak wynika z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, sprawozdanie finansowe ma być sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości, a złożenie podpisu pod sprawozdaniem finansowym przez uprawnione do tego osoby potwierdza prawidłowość (zgodność z przepisami ustawy o rachunkowości) sporządzenia sprawozdania finansowego. Tym samym należy przyjąć, że sprawozdanie finansowe uważa się za sporządzone w dacie jego podpisania.
Zatem za datę faktycznego sporządzenia sprawozdania finansowego pod kątem formalnoprawnym należy uznać datę złożenia pod nim wymaganych przepisami ustawy o rachunkowości podpisów. Podpis pod sprawozdaniem stanowi o zakończeniu prac nad jego opracowywaniem i świadczy o ostatecznym sporządzeniu sprawozdania finansowego.
W niniejszej sprawie, sprawozdanie finansowe (jak wskazują Państwo w opisie sprawy) zostało podpisane przez kierownika jednostki po upływie trzech miesięcy od dnia bilansowego, zatem nie można zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że Spółka spełniła warunek z art. 28j ust. 5 ustawy o CIT i skutecznie wybrała opodatkowanie ryczałtem przed upływem przyjętego przez Spółkę roku podatkowego.
Późniejsze podpisanie sprawozdania finansowego oznacza, że nie zostało ono sporządzone w terminie i tym samym nie zostało sporządzone zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości, co narusza dyspozycję przepisu art. 28j ust. 5 ustawy o CIT, a w konsekwencji oznacza to, że nie doszło do skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek.
Zatem Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 należy uznać za nieprawidłowe.
Odnosząc się z kolei do Państwa wątpliwości dotyczących ustalenia czy Spółka spełnia warunek zatrudnienia, wypłacając miesięczne wynagrodzenia zatrudnionym studentom w formie gotówki ze środków prywatnych członka zarządu lub wspólników, które następnie Spółka zwraca wypłacając je z rachunku bankowego, zauważyć należy, że zgodnie z art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT:
Opodatkowaniu ryczałtem może podlegać podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli spełnia łącznie m.in. następujące warunki:
3) podatnik:
a) zatrudnia na podstawie umowy o pracę co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, niebędące udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, przez okres co najmniej 300 dni w roku podatkowym, a w przypadku gdy rokiem podatkowym nie jest okres kolejnych dwunastu miesięcy kalendarzowych - przez co najmniej 82% dni przypadających w roku podatkowym, lub
b) ponosi miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika, jeżeli w związku z wypłatą tych wynagrodzeń podatnik jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych lub płatnikiem składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych lub ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
Należy dodatkowo wyjaśnić, że w zakresie obowiązku dotyczącego opodatkowania wypłaty podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz jej oskładkowania przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT stanowi, iż na Spółce ma ciążyć obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Warunek ten będzie spełniony, gdy Spółka występuje jako płatnik tych należności. Jeżeli zatem wystąpi obowiązek płatnika ale przepis szczególny pozwoli na zwolnienie z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub oskładkowania to warunek ten również zostanie spełniony (np. w przypadku osób korzystających z tzw. ulgi dla młodych do ukończenia 26 roku życia - zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z Przewodnikiem z dnia 23 grudnia 2021 r. do ryczałtu od dochodów spółek (s. 19-20), warunek o którym mowa w art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT będzie spełniony również w sytuacji, gdy na mocy przepisów szczególnych, pomimo istnienia obowiązku opodatkowania oraz oskładkowania wypłaty wynagrodzenia z danego tytułu prawnego, świadczenie nie zostało opodatkowane lub oskładkowane.
Zgodnie z przedstawionym przez Państwo stanem faktycznym począwszy od 4 października 2022 r. Spółka zatrudnia jedną osobę na umowę o pracę oraz trzy osoby na umowę zlecenie. Wynagrodzenia z tytułu umów zleceń naliczane były w kwocie stanowiącej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku ogłaszanej co miesiąc przez GUS. Umowy zlecenia były zawarte z osobami posiadającymi status studenta do 26 roku życia i z tytułu wynagrodzeń nie były odprowadzane składki do ZUS oraz zaliczki na podatek dochodowy. Wynagrodzenia z tytułu umów zleceń wypłacane były z prywatnych środków członków zarządu, a następnie Spółka raz na cztery miesiące dokonywała zwrotu środków na rachunek członka zarządu.
Przepis art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT przewiduje, że wymogi w nim zawarte muszą być spełnione łącznie. Zatem należy uznać, że w każdym miesiącu roku podatkowego Spółka musi zatrudniać na podstawie umowy innej niż umowa o pracę (np. umowa zlecenie), co najmniej 3 osoby fizyczne (niebędące wspólnikami tego podatnika) i ponosić miesięcznie wydatki w kwocie stanowiącej co najmniej trzykrotność przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw z tytułu wypłaty wynagrodzeń na rzecz zatrudnionych na podstawie umowy innej niż umowa o pracę co najmniej 3 osób fizycznych, niebędących udziałowcami, akcjonariuszami ani wspólnikami tego podatnika.
Ponadto należy wskazać, iż pod pojęciem ponoszonych wydatków miesięcznych wspomnianych powyżej należy rozumieć wydatki faktycznie wypłacone w danym miesiącu, na co wskazuje literalne brzmienie przepisu.
Wobec powyższego, nie można się zgodzić, że nie ma znaczenia dla spełnienia warunku zatrudnienia z jakich środków następuje wypłata wynagrodzenia i w jakim terminie środki zostaną zwrócone członkom zarządu. Gdyż to Spółka (jako podatnik) musi ponosić wydatki z tytułu wynagrodzeń w każdym miesiącu równe co najmniej trzykrotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw. Wypłata wynagrodzenia ze środków prywatnych członka zarządu, a następnie zwrot środków raz na cztery miesiące dokonany prze Spółkę nie spełnia dyspozycji art. 28j ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o CIT, bowiem z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka faktycznie ponosi wydatki z tytułu umów zleceń raz na cztery miesiące.
W związku z powyższym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
