Interpretacja indywidualna z dnia 18 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDWPT.4011.375.2025.2.SK
Podatnik nie spełnia warunków zwolnienia podatkowego w ramach ulgi na powrót, jeśli nie udowodni braku miejsca zamieszkania w Polsce przez pełne trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienia miejsce zamieszkania na Polskę, niezależnie od faktycznej długości pobytu za granicą.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 listopada 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 3 grudnia 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Mieszkanie na stałe oraz zameldowanie w Austrii w okresie od…maja 2022 r. do … listopada 2025 r.
Zwracam się z Pani z prośbą o weryfikację możliwości skorzystania z ulgi podatkowej tzw. „ulga na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapoznała się Pani z obowiązującymi przepisami dotyczącymi warunków zwolnienia z podatku dochodowego w ramach wskazanej ulgi i zrozumiała Pani, iż jednym z kryteriów jest przebywanie poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres co najmniej trzech pełnych lat kalendarzowych, w przypadku powrotu po 2021 r. W Pani sytuacji pobyt za granicą był udokumentowany w okresie od … maja 2022 r. do … listopada 2025 r. Mając na uwadze powyższe, prosi Pani o potwierdzenie, czy w Pani przypadku możliwe jest spełnienie tego warunku poprzez liczenie okresu pobytu za granicą w oparciu o faktyczną długość przebywania poza terytorium RP, a nie wyłącznie pełne lata kalendarzowe. W takim ujęciu Pani pobyt zagraniczny przekroczyłby trzy lata. Wskazuje Pani, że bardzo zależy Pani na prawidłowym zastosowaniu przepisów oraz pewności co do przysługujących uprawnień podatkowych, dlatego będzie Pani wdzięczna za interpretację oraz wskazówki dotyczące Pani przypadku.
Uzupełnienie wniosku
3 grudnia 2025 r. udzieliła Pani odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu:
Pytanie 1) W jakich latach podatkowych chciałaby Pani skorzystać z ulgi (należy wskazać konkretne lata podatkowe)?
Odpowiedź: Z ulgi podatkowej „ulga na powrót” chciałaby Pani skorzystać w latach 2026-2030.
Pytanie 2) Czy miała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu za granicą?
Odpowiedź: Tak, posiadała Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres pobytu za granicą. Jako potwierdzenie tego faktu do uzupełnienia wniosku dodała Pani świadectwa pracy oraz dyplomy ze szkół wyższych świadczące powyższy stan.
Pytanie 3) Czy w Austrii miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem tego państwa – w okresie trzech lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym Pani powróci na stałe do Polski (zmieni Pani miejsce zamieszkania na terytorium Polski) do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pani miejsce zamieszkania na Polskę?
Wyjaśniam, że według Komentarza do Modelowej Konwencji OECD uważa się, iż miejsce zamieszkania osoby fizycznej znajduje się tam, gdzie osoba ta posiada stałe ognisko domowe. Zgodnie z ww. Komentarzem, istotnym czynnikiem jest trwałość tego ogniska, co oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki okres.
Odpowiedź: Miała Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych zgodnie z wewnętrznym prawem Austrii w okresie 3 lat poprzedzających bezpośrednio rok, w którym wróciła Pani na stałe do Polski. Jako poświadczenie tego faktu do uzupełnienia wniosku dodała Pani informacje otrzymaną przez urząd w Austrii informujący o Pani zatrudnieniu a w związku z tym rozliczaniu tam podatków.
Pytanie 4) Czy posiada Pani certyfikat rezydencji wydany przez Austrię lub inny dowód/inne dowody dokumentujące miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w latach 2022-2024 oraz w okresie od początku roku 2025 do dnia poprzedzającego dzień, w którym przeprowadzi się Pani do Polski (np. umowa o pracę, historia zatrudnienia, zagraniczne zeznania podatkowe, zagraniczna umowa najmu nieruchomości, paski wynagrodzeń, wyciągi bankowe czy też zagraniczne zaświadczenie od pracodawcy lub inne – prosimy wyjaśnić jakie)?
Odpowiedź: Posiada Pani certyfikat rezydencji wydany przez Austrię dokumentujący Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w latach 2022 do 2024 oraz w okresie 01/2025 do 11/2025. Dysponuje Pani dokumentami, które potwierdzają Pani miejsce zamieszkania w tym okresie na terenie Austrii. Są to między innymi umowy o pracę, paski wynagrodzeń czy też dokumenty wydawane przez urząd pracy i ubezpieczenie zdrowotne.
Jako poświadczenie informacji umieszczonych w tym podpunkcie do uzupełnienia wniosku dodała Pani również dokumentację potwierdzającą powyższy fakt.
Pytanie 5) Czy w którymkolwiek z lat 2022-2024 oraz w 2025 r. – do momentu Pani przyjazdu do Polski, przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym?
Odpowiedź: W latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 nie przebywała Pani na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. Wskazała Pani, że dołączone do wniosku dokumenty wyraźnie wskazują na fakt, iż centrum Pani życia w tych latach znajdowało się na terenie Austrii ze względu na zatrudnienie oraz fakt zamieszkania.
Pytanie 6) W którym z krajów – w latach 2022-2024 oraz w okresie od początku 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjedzie Pani do Polski) – w Polsce czy w Austrii miała Pani ściślejsze powiązania osobiste rozumiane jako powiązania rodzinne (w szczególności rodzina, mąż, dzieci, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, sportową, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, itp.)? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 posiadała Pani ściślejsze powiązania osobiste na terenie Austrii ze względu na fakt zamieszkiwania tam wraz z partnerem, co więcej ze względu na stan zatrudnienia na terenie Austrii posiadała Pani tam również znajomych oraz prowadziła aktywność sportową i kulturalną. Na terenie Polski posiadała Pani rodzinę, z którą miała stały kontakt poprzez różnego rodzaju kanały komunikacyjne. Co więcej rodzina i znajomi z Polski często odwiedzali Panią na terenie Austrii.
Pytane 7) W którym z krajów – w latach 2022-2024 oraz w okresie od początku 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjedzie Pani do Polski) – w Polsce czy Austrii miała Pani ściślejsze powiązania gospodarcze (źródła dochodów, posiadane nieruchomości, inwestycje, oszczędności, kredyty, konta bankowe, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pani usługi (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 dysponowała Pani ściślejszym powiązaniem gospodarczym na terenie Austrii ze względu na fakt posiadanego źródła dochodu, wynajmowanego mieszkania, oszczędności, konta bankowego, ubezpieczenia wynajmowanej nieruchomości, a także umowy związanej z Internetem. Dołączone do wniosku dokumenty potwierdzają wskazany fakt.
Pytanie 8) W którym z krajów – w latach 2022-2024 oraz w okresie od początku 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmieni Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjedzie Pani do Polski) – w Polsce czy w Austrii prowadziła Pani aktywność społeczną, polityczną, sportową, kulturalną, obywatelską, przynależała Pani do organizacji/klubów, itp.? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 prowadziła Pani aktywność społeczną na terenie Austrii ze względu na fakt zatrudnienia, posiadania znajomych, z którymi współpracowałam i spędzałam wolny czas od pracy wychodząc do kina czy też do kawiarni i restauracji, a także innymi osobami, które w tym czasie Pani poznała. One również zamieszkiwały Austrię w tych latach. Co więcej często na terenie Austrii odwiedzali Panią członkowie rodziny oraz znajomi, którym pokazywała Pani miasto, w którym wtedy mieszkała.
Pytanie 9) W którym z krajów – w latach 2022-2024 oraz w okresie od początku 2025 r. do dnia poprzedzającego dzień w którym zmieni Pani miejsce zamieszkania na Rzeczpospolitą Polską (przyjedzie Pani do Polski) – zazwyczaj Pani przebywała? Należy to szczegółowo opisać.
Odpowiedź: W latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 zazwyczaj przebywała Pani na terenie Austrii ze względu na fakt zatrudnienia oraz zamieszkania tam. Wyjątkiem były 2 lub 3-dniowe wyjazdy do Polski raz na jakiś czas, które zazwyczaj odbywały się w weekendy w celu uczestniczenia w uroczystościach rodzinnych np. ślub lub pogrzeb bliskiej osoby.
Pytanie 10) Czy wyjechała Pani do Austrii tylko w celach zarobkowych, czy też z zamiarem przesiedlenia się na stałe?
Odpowiedź: Początkowo wyjechała Pani do Austrii w celu stałego osiedlenia się oraz by zapewnić sobie lepsze warunki zarobkowe, jednakże ze względu na zakończenie relacji z byłym już partnerem wróciła Pani na stałe do Polski.
Pytanie 11) Obywatelstwo jakiego państwa będzie Pani posiadała na dzień przeniesienia miejsca zamieszkania do Polski?
Odpowiedź: Będzie Pani posiadała niezmiennie obywatelstwo Polskie.
Pytanie 12) Kiedy dokładnie (należy wskazać konkretną datę, tj.: dzień, miesiąc i rok) przyjechała/przyjedzie Pani do Polski?
Odpowiedź: Do Polski przyjechała Pani … października 2025 r., gdzie na okres miesiąca przeniosła Pani swój zasiłek dla osoby bezrobotnej z Austrii do Polski. Od … listopada 2025 r. podjęła Pani pracę na terenie Polski.
Pytanie 13) Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski – będzie Pani miała powiązania osobiste z Austrią (w szczególności rodzina, mąż, dzieci, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, sportową, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, itp.)?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski zakończyła Pani wszystkie powiązania osobiste z Austrią.
Pytanie 14) Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski – będzie Pani miała powiązania gospodarcze z Austrią (źródła dochodów, posiadane nieruchomości – w tym na współwłasność, inwestycje, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, konta bankowe, oszczędności, kredyty, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pani usług (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski nie posiada Pani żadnych powiązań gospodarczych z Austrią. Wszelkiego rodzaju wcześniejsze powiązania, jakimi władała Pani znajdując się na terenie Austrii zostały zakończone.
Pytanie 15) Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski – będzie Pani miała powiązania osobiste z Polską (w szczególności rodzina, mąż, dzieci, znajomi, aktywność społeczna, polityczna, sportową, kulturalna, obywatelska, przynależność do organizacji/klubów, itp.)?
Odpowiedź: W okresie od dnia przyjazdu do Polski posiada Pani powiązania osobiste z Polską w postaci osobistych kontaktów z rodziną i znajomymi (spotkania, wspólne wyjścia do restauracji, kawiarni, kina, aktywności takie jak spacery itp.), a także aktywności kulturowe i sportowe (wspólne treningi, wyjścia na siłownię, do teatru czy na festiwal).
Pytanie 16) Jakie – w okresie od dnia przyjazdu do Polski – będzie Pani miała powiązania gospodarcze z Polską (źródła dochodów, posiadane nieruchomości – w tym na współwłasność, inwestycje, ubezpieczenia na życie lub majątkowe, konta bankowe, oszczędności, kredyty, ruchomości, inne umowy o świadczenie dla Pani usług (np. telefonia komórkowa, Internet), itp.)?
Odpowiedź: W okresie od dnia przyjazdu do Polski posiada Pani powiązania gospodarcze z Polską związane z Pani źródłem dochodu, gdyż od … listopada 2025 r. podjęła Pani zatrudnienie na terenie Polski, co więcej mieszka Pani również na terenie Polski, posiada tutaj konto bankowe, oszczędności, a także umowę związaną z telefonem komórkowym i Internetem.
Pytanie 17) W jakim celu wróci Pani do Polski:
a) w celu zmiany miejsca zamieszkania dla celów podatkowych na Polskę, tzw. rezydencja podatkowa w rozumieniu art. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych znajduje się w Polsce?
b) w celu świadczenia pracy w Polsce, założenia działalności gospodarczej na terytorium Polski;
c) w celu innym niż ww. - proszę wskazać inne powody;
Odpowiedź: Wróciła Pani do Polski ze względu na sytuację osobistą. Jak wyżej Pani wspomniała zakończyła relację z partnerem, co więcej wróciła Pani również ze względu na możliwość podjęcia zatrudnienia na terenie Polski. Obecnie Pani wszelkie powiązania gospodarcze jak i osobiste znajdują się na terenie Polski.
Pytanie 18) Czy od momentu przyjazdu do Polski będzie miała Pani w Polsce stałe miejsce zamieszkania?
Odpowiedź: Od momentu przyjazdu do Polski posiada Pani stałe miejsce zamieszkania.
Pytanie 19) Gdzie Pani będzie mieszkała po przyjeździe do Polski, np. w zakupionym lub wynajętym mieszkaniu? Jeśli w wynajętym mieszkaniu proszę wyjaśnić na jaki okres ono zostało wynajęte? Jeśli w zakupionym mieszkaniu, proszę wyjaśnić kiedy zostało zakupione?
Odpowiedź: Ze względu na niedawny przyjazd do Polski nie posiada Pani wynajętego oraz zakupionego mieszkania. Aktualnie pomieszkuje Pani u siostry i jest to obecnie Pani stałe miejsce zamieszkania. W przyszłości, gdy Pani sytuacja materialna się poprawi planuje Pani wynajęcie lub zakup mieszkania samodzielnie.
Pytanie 20) W którym z krajów będzie Pani prowadziła gospodarstwo domowe w okresie od dnia przyjazdu do Polski?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski prowadzi Pani gospodarstwo domowe na terenie Polski.
Pytanie 21) Z którego z krajów będzie Pani zarządzała swoim majątkiem w okresie od dnia przyjazdu do Polski?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski zarządza Pani swoim majątkiem na terenie Polski.
Pytanie 22) W którym z krajów w okresie od dnia przyjazdu do Polski będzie Pani prowadziła aktywność społeczną, polityczną, obywatelską, będzie przynależała Pani do organizacji/klubów, itp.?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski prowadzi Pani aktywność społeczną oraz obywatelską na terenie Polski. Tutaj spotyka się Pani ze znajomymi, rodziną, wychodzi do kina na spacery a także pracuje.
Pytanie 23) W którym z krajów zazwyczaj będzie Pani przebywała w okresie od dnia przyjazdu do Polski? Ile dni w tym okresie spędzi Pani w Polsce, a ile w Austrii?
Odpowiedź: Od dnia przyjazdu do Polski na stałe przebywa Pani na terenie Polski, tutaj znajduje się centrum Pani życia. Aktualnie nie posiada Pani żadnych powiązań z Austrią. Nie planuje również najbliższej przyszłości przebywania na jej terenie.
Pytanie 24) Czy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce?
Odpowiedź: Tak, w wyniku przeniesienia miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej będzie Pani podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Pytanie 25) Czy suma osiąganych przez Panią przychodów przekroczy – w którymkolwiek roku podatkowym, w którym chce Pani skorzystać z ulgi na powrót – kwotę 85.528 zł (z wyłączeniem przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku)?
Odpowiedź: Biorąc pod uwagę Pani obecne zarobki, w aktualnym miejscu zatrudnienia może Pani założyć, iż suma osiągniętych przez Panią przychodów może przekroczyć w jakimkolwiek roku podatkowym, w którym chce skorzystać z ulgi na powrót kwotę 85528 zł.
Pytanie 26) Czy w Austrii będzie Pani składała zeznania podatkowe, w których wykaże Pani dochody uzyskane od daty Pani wyjazdu do Austrii do daty Pani przyjazdu do Polski?
Odpowiedź: W latach, w których zamieszkiwała Pani teren Austrii w terminie (tj. co roku) rozliczała Pani swoje podatki zgodnie z obowiązującym tam prawem podatkowym. Do rozliczenia pozostał Pani jedynie rok 2025.
Pytanie 27) Czy korzystała Pani w całości lub w części, z tzw. „ulgi na powrót”?
Odpowiedź: Nigdy wcześniej nie korzystała Pani z „ulgi na powrót”.
Pytanie
Czy w Pani przypadku możliwe jest skorzystanie z ulgi na powrót poprzez liczenie okresu pobytu za granicą w oparciu o faktyczną długość przebywania poza terytorium RP, a nie wyłącznie pełne lata kalendarzowe?
Pani stanowisko w sprawie
W Pani ocenie, w przedstawionym stanie faktycznym spełnia Pani warunki do skorzystania ze zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzw. „ulgi na powrót”. Uważa Pani, że przysługuje Pani prawo do zastosowania tej ulgi, ponieważ przez okres przekraczający trzy lata faktycznie przebywała Pani poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadząc życie osobiste i zawodowe w innym państwie. Okres Pani pobytu za granicą był nieprzerwany i trwał od dnia … maja 2022 r. do dnia …listopada 2025 r., (co potwierdzają dokumenty m.in. potwierdzenia zameldowania, zatrudnienia i pobytu). Mając na uwadze cel wprowadzenia ulgi na powrót, jakim jest zachęcanie osób przebywających dłuższy czas poza granicami kraju do powrotu i ponownego osiedlenia się w Polsce, uważa Pani, że w Pani sytuacji kryterium trzyletniego pobytu za granicą zostało spełnione w sposób faktyczny i zgodny z duchem przepisów. Okres Pani nieobecności obejmuje bowiem ponad trzy lata w ujęciu rzeczywistym, mimo że nie są to pełne trzy lata kalendarzowe w ścisłym sensie. W związku z powyższym stoi Pani na stanowisku, że ma Pani prawo do zastosowania zwolnienia z podatku dochodowego w ramach ulgi na powrót, ponieważ spełnia Pani wszystkie pozostałe warunki określone w ustawie, a Pani udokumentowany, długotrwały pobyt poza granicami kraju w pełni odpowiada celowi i intencjom ustawodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), wolne od podatku dochodowego są:
Przychody podatnika, który przeniósł miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł, osiągnięte:
a)ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy,
b)z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
c)z pozarolniczej działalności gospodarczej, do których mają zastosowanie zasady opodatkowania określone w art. 27, art. 30c albo art. 30ca albo ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym w zakresie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
d)z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
-w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych, licząc od początku roku, w którym podatnik przeniósł to miejsce zamieszkania, albo od początku roku następnego, z zastrzeżeniem ust. 39, 43 i 44.
Na podstawie art. 21 ust. 39 ustawy:
Przy obliczaniu kwoty przychodów podlegających zwolnieniu od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie uwzględnia się przychodów podlegających opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie niniejszej ustawy, zwolnionych od podatku dochodowego oraz od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do art. 21 ust. 43 ustawy:
Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 152, przysługuje pod warunkiem, że:
1)w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podatnik podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu oraz
2)podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
a)trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
b)okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
3) podatnik:
a)posiada obywatelstwo polskie, Kartę Polaka lub obywatelstwo innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa należącego do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo Konfederacji Szwajcarskiej lub
b)miał miejsce zamieszkania:
-nieprzerwanie co najmniej przez okres, o którym mowa w pkt 2, w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, Konfederacji Szwajcarskiej, Australii, Republice Chile, Państwie Izrael, Japonii, Kanadzie, Meksykańskich Stanach Zjednoczonych, Nowej Zelandii, Republice Korei, Zjednoczonym Królestwie Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej lub Stanach Zjednoczonych Ameryki, lub
-na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieprzerwanie przez co najmniej 5 lat kalendarzowych poprzedzających okres, o którym mowa w pkt 2, oraz
4)posiada certyfikat rezydencji lub inny dowód dokumentujący miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w okresie niezbędnym do ustalenia prawa do tego zwolnienia, oraz
5)nie korzystał uprzednio, w całości lub w części, z tego zwolnienia - w przypadku podatników, którzy ponownie przeniosą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl natomiast art. 21 ust. 44 ustawy:
Suma przychodów zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 148 i 152-154 nie może w roku podatkowym przekroczyć kwoty 85 528 zł.
Ponadto z art. 53 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105) wynika, że:
Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy zmienianej w art. 1, ma zastosowanie do podatników, którzy przenieśli miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.
Ulga, o której mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 152 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, polega na zwolnieniu od podatku dochodowego niektórych przychodów osiągniętych w czterech kolejno po sobie następujących latach podatkowych przez podatników, którzy w wyniku przeniesienia miejsca zamieszkania na terytorium Polski po dniu 31 grudnia 2021 r. podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
W celu skorzystania z ww. „ulgi na powrót” spełnione muszą być również dodatkowe warunki określone w art. 21 ust. 39, 43 i 44 ustawy.
Dla zastosowania ww. zwolnienia przedmiotowego jest więc istotne m.in. aby przeniesienie miało miejsce po 31 grudnia 2021 r. oraz aby podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski zarówno w okresie obejmującym trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na Polskę, jak i w okresie od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Polski, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Kwestie związane z posiadaniem miejsca zamieszkania na terytorium Polski zostały uregulowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 tej ustawy:
Osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).
Na podstawie art. 3 ust. 1a ww. ustawy:
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:
1)posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
2)przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.
Ustalenie miejsca zamieszkania podatnika decyduje o zakresie ciążącego na nim obowiązku podatkowego. Inaczej mówiąc, od miejsca zamieszkania zależy czy podatnik podlega nieograniczonemu, czy ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.
Nieograniczonym obowiązkiem podatkowym objęci są podatnicy, którzy w Polsce mają miejsce zamieszkania. Podlegają oni obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów.
Natomiast jeśli podatnik będzie miał miejsce zamieszkania za granicą, to w Polsce będzie płacił podatek tylko od dochodów (przychodów) uzyskanych w danym roku podatkowym w Polsce (ograniczony obowiązek podatkowy).
Przepis art. 3 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje na dwa warunki, od spełnienia których uzależnia się kwalifikację danej osoby jako mającej miejsce zamieszkania w Polsce. Powyższe przesłanki są rozdzielone spójnikiem „lub”, co jest równoznaczne z tym, że wystarczy spełnienie którejkolwiek z nich, aby uznać, że osoba posiada miejsce zamieszkania w Polsce, a co za tym idzie - podlega w kraju nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, czyli opodatkowaniu od wszystkich osiąganych dochodów.
Jako pierwszy warunek pozwalający na uznanie osoby za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP przepis wskazuje posiadanie centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych). Przesłanka ta została skonstruowana w bardzo szeroki sposób, jeśli chodzi o zakreśloną grupę osób, które na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych posiadają w Polsce ośrodek interesów życiowych. Wynikać może to z użycia w powołanym powyżej przepisie spójnika „lub” w sformułowaniu „centrum interesów osobistych lub gospodarczych” dla doprecyzowania kiedy uznaje się daną osobę za mającą miejsce zamieszkania na terytorium RP.
Powyższe znajduje potwierdzenie w treści Objaśnień podatkowych z 29 kwietnia 2021 r. wydanych przez Ministerstwo Finansów, które dotyczą zasad ustalania miejsca zamieszkania dla celów podatkowych (rezydencji podatkowej) osób fizycznych w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa PIT) oraz zakresu obowiązku podatkowego osób fizycznych, o którym mowa w art. 3 ust. 1 i 2a ustawy PIT. Celem objaśnień jest przedstawienie sposobu prawidłowego wypełnienia obowiązków podatkowych przez osoby fizyczne w Polsce, bowiem rezydencja podatkowa nie ma charakteru deklaratywnego, lecz związana jest z oceną całokształtu faktów i okoliczności.
Centrum, czyli „skoncentrowanie” interesów osobistych, należy rozumieć jako miejsce, z którym podatnik posiada ścisłe powiązania osobiste. Powiązania osobiste to występowanie więzi rodzinnych, towarzyskich, podejmowanie aktywności społecznej, kulturalnej, sportowej, politycznej, itp. W praktyce, czynnikiem branym najczęściej pod uwagę jest obecność w Polsce współmałżonka, partnera lub małoletnich dzieci.
W przypadku osób żyjących samodzielnie należy w szczególności uwzględnić, w którym państwie prowadzone jest samodzielne gospodarstwo domowe i w którym państwie podatnik uczestniczy w życiu towarzyskim, kulturalnym lub politycznym.
W zakresie centrum interesów gospodarczych Objaśnienia wskazują, że w praktyce chodzi o miejsce, z którym dana osoba ma ścisłe powiązania ekonomiczne. W tym względzie należy wziąć pod uwagę przede wszystkim związki ekonomiczne osoby fizycznej z danym państwem, wśród których istotne są miejsce wykonywania działalności zarobkowej, główne źródła dochodów podatnika, posiadane inwestycje, majątek nieruchomy i ruchomy, zaciągnięte kredyty, konta bankowe, miejsce, z którego osoba zarządza swoim mieniem itd.
Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej uważa się również osobę fizyczną, która przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W świetle art. 3 ust. 1a analizowany warunek stanowi samodzielną podstawę do uznawania określonej kategorii osób za rezydentów, niezależną od omówionego powyżej posiadania na terytorium RP centrum interesów życiowych.
Co istotne, posiadanie miejsca zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest ściśle związane ze spełnieniem ww. przesłanek.
Ponadto zauważyć należy, że wymienione powyżej kryteria stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
Przy czym z Objaśnień podatkowych z 29 kwietnia 2021 r. wynika także, że zmiana państwa rezydencji podatkowej może nastąpić w trakcie roku podatkowego. W takim przypadku, w okresie w którym podatnik jest polskim rezydentem podatkowym rozlicza się w Polsce na zasadzie nieograniczonego obowiązku podatkowego. Natomiast po przeniesieniu miejsca zamieszkania za granicę, podatnik podlega w Polsce opodatkowaniu tylko od dochodów uzyskanych na terytorium Polski.
Z opisu sprawy wynika, że jest Pani obywatelem Polski. Mieszkanie na stałe oraz zameldowanie w Austrii miała Pani w okresie … maja 2022 r. do … listopada 2025 r.
Posiada Pani certyfikat rezydencji wydany przez Austrię dokumentujący Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych poza Polską w latach 2022 do 2024 oraz w okresie styczeń 2025 do listopad 2025 r. Od … maja 2022 r. do … listopada 2025 r. podlegała Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Austrii.
W uzupełnieniu wniosku doprecyzowała Pani, że do Polski przyjechała Pani … października 2025 r., gdzie na okres miesiąca przeniosła Pani swój zasiłek dla osoby bezrobotnej z Austrii do Polski.
Zatem, do … maja 2022 r. posiadała Pani nieograniczony obowiązek w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Mając na uwadze, że jak wskazała Pani - w latach 05/2022 do 2024 oraz 01/2025-10/2025 przebywała Pani na terenie Austrii oraz posiada Pani certyfikat rezydencji wydany przez Austrię - ustalając Pani miejsce zamieszkania dla celów podatkowych należy odnieść się również do przepisów umowy z dnia 13 stycznia 2004 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Austrii w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 224, poz. 1921, ze zm.).
Kwestia miejsca zamieszkania w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Austrią została omówiona w art. 4 tej umowy.
W myśl art. 4 ust. 1 ww. umowy:
W rozumieniu niniejszej umowy, określenie „osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie” oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, miejsce stałego pobytu, siedzibę zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze i obejmuje również to Państwo, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny. Określenie to jednak nie obejmuje osób, które podlegają opodatkowaniu w tym Państwie, w zakresie dochodu osiąganego tylko ze źródeł w tym Państwie lub z tytułu majątku położonego w tym Państwie.
Zgodnie z art. 4 ust. 2 ww. umowy:
Jeżeli, stosownie do postanowień ustępu 1 niniejszego artykułu, osoba fizyczna ma miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to jej status określa się według następujących zasad:
a)osobę uważa się za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, w którym ma ona stałe miejsce zamieszkania; jeżeli ma ona stałe miejsce zamieszkania w obu Umawiających się Państwach, to uważa się, że ją za mającą miejsce zamieszkania tylko w tym Państwie, z którym ma ona ściślejsze powiązania osobiste i gospodarcze (ośrodek interesów życiowych),
b)jeżeli nie można ustalić, w którym Państwie osoba ma ośrodek interesów życiowych, albo jeżeli nie ma ona stałego miejsca zamieszkania w żadnym z Państw, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Umawiającym się Państwie, w którym zwykle przebywa,
c)jeżeli przebywa ona zazwyczaj w obu Państwach lub nie przebywa zazwyczaj w żadnym z nich, to uważa się ją za mającą miejsce zamieszkania w tym Państwie, którego jest obywatelem,
d)jeżeli osoba jest obywatelem obydwu Państw lub nie jest obywatelem żadnego z nich, to właściwe organy Umawiających się Państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Definicja „osoby mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie” odnosi się więc bezpośrednio do określenia „miejsca zamieszkania” przyjętego w ustawodawstwach wewnętrznych państw i uwzględnia różne formy więzi osobistej z państwem, które we własnym ustawodawstwie ustala podstawę do nieograniczonego obowiązku podatkowego.
Posiadanie stałego ogniska domowego oznacza, że osoba fizyczna urządziła je i zastrzegła dla swojego trwałego użytkowania, w przeciwieństwie do przebywania w konkretnym miejscu, ale w takich warunkach, z których wynika, że dany pobyt jest zamierzony na krótki czas. Jeżeli chodzi o koncepcję określenia „ognisko domowe”, należy zaznaczyć, że każda forma mieszkania może być wzięta pod uwagę (dom lub apartament będący własnością lub wynajęty przez zainteresowanego, wynajęty pokój umeblowany). Istotnym czynnikiem jest trwałość zamieszkania, dbałość o ognisko domowe, co należy rozumieć, że osoba zainteresowana czyni wszystko, co jest niezbędne, aby mieć to mieszkanie do własnej dyspozycji w każdym czasie, w sposób ciągły, a nie od czasu do czasu, na pobyt, który z różnych względów może mieć charakter krótkotrwały.
Jeżeli osoba fizyczna posiada ognisko domowe w obu umawiających się państwach, wówczas pierwszeństwo ma państwo, z którym osobiste i ekonomiczne powiązania danej osoby są ściślejsze. Przez takie powiązania należy rozumieć ośrodek interesów życiowych, przy ustalaniu którego należy wziąć pod uwagę stosunki rodzinne i towarzyskie, zatrudnienie, działalność polityczną, kulturalną i wszelką inną, miejsce działalności gospodarczej i miejsce, z którego zarządza swoim mieniem. Wszystkie te okoliczności należy rozważyć w całości, uwzględniając indywidualne postępowanie danej osoby. Jeżeli osoba, mająca ognisko domowe w jednym państwie, utworzyła ognisko domowe w drugim państwie z zachowaniem w całej pełni pierwszego ogniska, to fakt, iż pierwsze z nich zostało zachowane w środowisku, w którym osoba ta zawsze mieszkała, pracowała i w którym znajduje się jej rodzina i mienie, może w połączeniu z innymi elementami wskazywać, że osoba ta zachowała ośrodek swych życiowych interesów w pierwszym państwie.
Jeśli miejsca zamieszkania nie można ustalić na podstawie tego kryterium, należy ustalić je biorąc pod uwagę przede wszystkim miejsce, w którym osoba fizyczna zwykle przebywa, a następnie obywatelstwo danej osoby. W przypadku, zaś jeżeli osoba jest obywatelem obydwu państw lub nie jest obywatelem żadnego z tych państw, właściwe organy tych państw rozstrzygną sprawę w drodze wzajemnego porozumienia.
Wobec powyższego od …maja 2022 r. do … września 2025 r. Pani miejscem zamieszkania była Austria. Tym samym, w tym okresie posiadała Pani w Polsce ograniczony obowiązek podatkowy, o którym mowa w art. 3 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast w związku z Pani powrotem do Polski od …października 2025 r. Pani miejscem zamieszkania jest Polska. Od … listopada 2025 r. podjęła Pani pracę na terenie Polski, natomiast od momentu przyjazdu do Polski (… października 2025 r.) posiada Pani stałe miejsce zamieszkania, posiada Pani powiązania gospodarcze, osobiste z Polską, prowadzi aktywność społeczną, obywatelską, gospodarstwo domowe oraz zarządza swoim majątkiem na terenie Polski. Zatem od momentu powrotu do Polski Pani stałe miejsce zamieszkania oraz centrum Pani interesów osobistych i gospodarczych znajduje się w Polsce, a więc podlega Pani w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Powracając natomiast do warunków skorzystania z ulgi na powrót, podkreślić należy, że jak wynika z art. 21 ust. 43 pkt 2 ww. ustawy, jednym z warunków zastosowania zwolnienia przedmiotowego jest okoliczność, że podatnik nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w okresie obejmującym:
- trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz
- okres od początku roku, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, do dnia poprzedzającego dzień, w którym zmienił miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Jeśli więc podatnik powrócił do Polski w 2025 r., istotne jest również aby nie miał miejsca zamieszkania na terytorium Polski w okresie trzech lat kalendarzowych poprzedzających bezpośrednio rok powrotu, tj. w latach 2022, 2023, 2024.
Tymczasem z analizy przedstawionego przez Panią opisu sprawy wynika, że do … maja 2022 r. zamieszkiwała Pani w Polsce, a następnie od … maja 2022 r. do … września 2025 r. zamieszkiwała Pani w Austrii, zaś … październik 2025 r. przyjechała Pani do Polski.
Oznacza to, że nie został spełniony warunek braku miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez okres obejmujący trzy lata kalendarzowe poprzedzające bezpośrednio rok 2025, w którym zmieniła Pani miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W konsekwencji, niezależnie od spełnienia pozostałych przesłanek, nie przysługuje Pani prawo do skorzystania z tzw. „ulgi na powrót”, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 152 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Dodatkowo wyjaśniam, że w ramach postępowania w sprawie o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, nie analizuję załączonych do wniosku dokumentów. Analiza załączników nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą być przedmiotem merytorycznej analizy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
