Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.762.2025.5.ICZ
Zawarcie porozumienia dobrosąsiedzkiego przez Wspólnotę Mieszkaniową, w ramach którego powstrzymano się od działań sprzeciwiających się budowie, stanowi odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, żePaństwastanowiskowsprawieocenyskutkówpodatkowychopisanegostanufaktycznegow podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie podatku od towarów i usług.
Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 13 listopada 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego, uzupełniony pismem z 13 listopada 2025 r.:
Na działce o numerze ewidencyjnym (…) obręb (…) przy ul. (…) znajduje się budynek wielorodzinny mieszkalny, w którym to znajdują się wyodrębnione lokale będące przedmiotem odrębnej własności. Ogół właścicieli lokali w budynku stanowi Wspólnotę Mieszkaniową (…). Wspólnota Mieszkaniowa nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Na działkach sąsiednich o numerach ewidencyjnych (…) w obrębie (…) położonych przy ul. (…) Spółki: X Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w (…) oraz Z Sp. z o.o. Sp. k. z siedzibą w (…) zamierzają realizować inwestycję budowlaną polegającą na budowie wielorodzinnego budynku mieszkalnego z lokalami usługowymi w parterze oraz garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną wraz z przebudową hal zabytkowych oraz realizacją inwestycji towarzyszącej na działkach o nr ewidencyjnych (…).
Inwestycja budowlana pozostaje w bezpośrednim sąsiedztwie budynku Wspólnoty Mieszkaniowej oraz będzie bezpośrednio oddziaływała na budynek, stworzy utrudnienia w korzystaniu z lokali i może spowodować szkody w konstrukcji budynku lub lokalach. Inwestycja spowoduje obniżenie ilości światła w lokalach i części wspólnej budynku, zakres światła dziennego ulegnie zmniejszeniu aż do 40%.
W związku z powyższym Wspólnota Mieszkaniowa Nieruchomości (…) w dniu (...) 2024 r. zawarła porozumienie dobrosąsiedzkie z ww. Spółkami w wyniku, którego Spółki te uiściły na rzecz wspólnoty rekompensatę w łącznej wysokości (…) zł.
Wspólnota Mieszkaniowa w porozumieniu zobowiązała się, że ona ani żaden z jej członków nie będzie składać sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom. Jednocześnie porozumienie zagwarantowało wspólnocie zatrudnienie inżyniera nadzoru budowlanego, który z ich strony ma kontrolować oraz minimalizować skalę negatywnego wpływu inwestycji na przedmiotową nieruchomość wspólnoty. Koszt zatrudnienia inżyniera zostanie poniesiony przez wspólnotę z uzyskanej rekompensaty. Takie działanie ma na celu bezpośrednią ochronę majątku wspólnoty przed uszkodzeniem.
Rekompensata ma na celu zabezpieczenie majątku wspólnoty - tj. lokali mieszkalnych przed ewentualnym ich uszkodzeniem, jakimkolwiek naruszeniem, które powstanie w związku z planowaną inwestycją graniczną.
Spółki prowadzące inwestycję budowlaną zobowiązały się w ramach porozumienia prowadzić pomiary i monitoring geodezyjny, aby nieruchomości wspólnoty nie zostały uszkodzone.
Środki uzyskane w wyniku otrzymania rekompensaty zostaną przeznaczone wyłącznie na utrzymanie zasobów mieszkaniowych Wspólnoty.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy czynność zawarcia porozumienia dobrosąsiedzkiego przez Wspólnotę Mieszkaniową z ww. Spółkami na mocy, którego Wspólnota otrzymała rekompensatę stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i czy czynność ta powinna być udokumentowana fakturą VAT?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Czynność zawarcia porozumienia dobrosąsiedzkiego przez Wspólnotę Mieszkaniową, na mocy którego Wspólnota otrzymała rekompensatę nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zatem nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i czynność ta nie powinna być udokumentowana fakturą VAT.
Wspólnota mieszkaniowa nie ma obowiązku wystawienia faktury VAT z tytułu otrzymanej rekompensaty, gdyż nie stanowi ona czynności opodatkowanej w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wspólnota mieszkaniowa jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej i działająca na rzecz swoich członków, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. Otrzymana rekompensata nie stanowi wynagrodzenia za konkretną usługę lub dostawę, lecz ma charakter odszkodowawczy, stanowi rekompensatę za ewentualne szkody lub ograniczenia wynikające z sąsiedniej inwestycji budowlanej. Rekompensata zostanie przeznaczona w całości na utrzymanie zasobów mieszkaniowych wspólnoty. Powyższe stanowi działanie w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi, którymi dysponuje wspólnota, zatem nie powstaje obowiązek podatkowy VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).
Natomiast art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, że:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
a)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
b)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
c)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres. Pod pojęciem usługi należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą towarów w myśl art. 7 ustawy.
Każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania stanowi zatem, co do zasady, usługę w rozumieniu ustawy, niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki:
‒w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, nabywca jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
‒świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Z cytowanych wyżej przepisów ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Przy czym należy zwrócić uwagę w szczególności na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. W związku z powyższym uznać należy, że pojęcie świadczenia – składającego się na istotę usługi – należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem.
Co do zasady, każde świadczenie niebędące dostawą towarów polegające na działaniu lub na zaniechaniu stanowi świadczenie usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie należy podkreślić, że czynność podlega opodatkowaniu, gdy dokonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego tej płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można było powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zgodnie ze stanowiskiem TSUE wyrażonym w szeregu orzeczeń (por. C-16/93, C-89/81, C-154/80, C-498/99) za świadczenie usług za wynagrodzeniem, a więc czynność podlegającą opodatkowaniu uważane mogą być takie sytuacje, w których istnieje bezpośredni związek pomiędzy daną czynnością a otrzymywanym z tytułu tej czynności wynagrodzeniem.
W orzeczeniu C-154/80 Trybunał stwierdził, że podstawą opodatkowania z tytułu wykonania usługi „jest wszystko, co stanowi wynagrodzenie za usługę i że usługa jest tym samym opodatkowana tylko, jeżeli istnieje bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i otrzymywanym wynagrodzeniem”. Do uznania danej czynności za usługę konieczne jest istnienie zidentyfikowanego odbiorcy usługi, beneficjenta danej czynności, przy czym, aby ustalić zasady opodatkowania danej czynności w zamian za wynagrodzenie, niezbędne jest rozstrzygnięcie, czy ta czynność skutkuje uzyskaniem bezpośrednich korzyści przez wypłacającego.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności, konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej czynności będzie działał jako podatnik.
W świetle art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy:
Podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.
W oparciu o przepisy ustawy, należy wskazać, że faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika.
Z opisu sprawy wynika, że Państwo/Wnioskodawca stanowią ogół właścicieli lokali budynku wielorodzinnego mieszkalnego przy ul. (…) jako Wspólnota Mieszkaniowa.
Na działkach sąsiednich Spółki: X Sp. z o.o. Sp. k. oraz Z Sp. z o.o. Sp. k. - zamierzają realizować inwestycję budowlaną polegającą na budowie wielorodzinnego budynku mieszkalnego z lokalami usługowymi w parterze oraz garażem podziemnym i infrastrukturą techniczną wraz z przebudową hal zabytkowych oraz realizacją inwestycji towarzyszącej.
Inwestycja budowlana pozostaje w bezpośrednim sąsiedztwie Państwa budynku. Inwestycja będzie bezpośrednio oddziaływała na budynek, stworzy utrudnienia w korzystaniu z lokali i może spowodować szkody w konstrukcji budynku lub lokalach. Inwestycja spowoduje obniżenie ilości światła.
W związku z powyższym w dniu (...) 2024 r. zawarli Państwo porozumienie dobrosąsiedzkie z Podmiotami realizującymi inwestycję w wyniku, którego ww. Spółki uiściły na Państwa rzecz rekompensatę w łącznej wysokości (…) zł. W porozumieniu zobowiązali się Państwo, że ani Państwo, ani żaden z jej członków nie będzie składać sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom.
Państwa wątpliwości w zakresie podatku od towarów i usług dotyczą ustalenia czy czynność zawarcia porozumienia dobrosąsiedzkiego przez Państwa ze Spółkami na mocy, którego otrzymają Państwo rekompensatę, stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT i czy czynność ta powinna być udokumentowana fakturą VAT.
Aby odpowiedzieć na Państwa wątpliwości należy ustalić czy w omawianych okolicznościach, na płaszczyźnie podatku od towarów i usług, doszło do świadczenia usługi której mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, czy też wypłata kwoty pieniężnej stanowi rodzaj odszkodowania.
Zasada swobody umów zapisana została w art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1071) w myśl którego:
Strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
Zatem strony mogą dowolnie ustalać stosunki cywilnoprawne, jednakże postanowienia umów nie mogą pozostawać w sprzeczności z innymi przepisami prawa, do stosowania których strony są zobowiązane.
Przy określeniu, czy miała miejsce czynność podlegająca opodatkowaniu istotne jest, czy wykonano świadczenie i czy wynagrodzenie z tytułu wykonania tego świadczenia miało być wypłacone.
Niemniej muszą być przy tym łącznie spełnione następujące warunki:
- istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
- wynagrodzenie otrzymane przez dostawcę lub usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za dostarczony towar lub usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
- istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi,
- odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
- istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
Zgodnie z treścią powołanego wyżej art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.
Powołany przepis wskazuje wyraźnie, że na gruncie ustawy o VAT czynnością podlegającą opodatkowaniu będzie nie tylko samo działanie, ale także zaniechanie.
Jak stwierdzono wyżej świadczeniem jest każde zachowanie polegające na działaniu, zaniechaniu działania lub znoszeniu (tolerowaniu) określonej sytuacji lub stanu rzeczy. Tak rozumiane świadczenie wykonywane jest w uzgodnieniu i w interesie drugiej strony.
Ustalanie statusu wypłacanego wynagrodzenia jako podlegającego bądź niepodlegającego opodatkowaniu VAT, należy oceniać w kontekście związku z konkretnym świadczeniem. Nie istotna jest nazwa świadczenia, lecz jego rzeczywisty charakter.
Odnosząc przepisy ustawy o podatku od towarów i usług do przedstawionego opisu sprawy, należy wskazać, że skoro:
- 23 grudnia 2024 r. zostało zawarte porozumienie dobrosąsiedzkie z Podmiotami realizującymi inwestycję budowalną na działce sąsiadującej z Państwa działką, na której stoi budynek mieszkalny wielorodzinny,
- w wyniku zawartego porozumienia zobowiązali się Państwo, że ani Państwo ani żaden z jej członków nie będzie składać sprzeciwów, odwołań, skarg, zaskarżeń jak i zastrzeżeń w postępowaniu w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowym spółkom,
- w zamian za zawarte porozumienie otrzymali Państwo wynagrodzenie,
to w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia z transakcją ekwiwalentną – świadczeniem w zamian za wynagrodzenie.
Przedmiotowe wynagrodzenie, które Państwo otrzymali na podstawie zawartego porozumienia stanowi formę wynagrodzenia za umowne, uzgodnione zaniechanie działania. W analizowanym przypadku istnieć więc będzie bezpośredni związek pomiędzy dokonanym świadczeniem a otrzymanym z tego tytułu wynagrodzeniem.
Natomiast beneficjentami wykonanej przez Państwa czynności (w konsekwencji zawartego porozumienia), będą Spółki, które dzięki zawarciu tego porozumienia zabezpieczą swoje interesy gospodarcze.
Zgodnie z treścią powołanego wyżej art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również zobowiązanie do powstrzymywania się od dokonania czynności lub tolerowania czynności lub sytuacji.
Wobec tego dokonana przez Państwa czynność (do której zobowiązali się w zawartym porozumieniu dobrosąsiedzkim) ma charakter odpłatny i wypełnia przesłankę uznania tej czynności za usługę w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2, podlegającą opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W konsekwencji Państwo (Wspólnota mieszkaniowa) - stają się z tytułu realizacji tej czynności podatnikiem podatku od towarów i usług – zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - zobowiązanym do opodatkowania tej czynności jako świadczenia usługi, w rozumieniu art. 8 ust. 1 pkt 2.
Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej obowiązku wystawienia faktury dokumentującej obrót uzyskany z tytułu wykonanej czynność, tj. zawartego porozumienia dobrosąsiedzkiego z podmiotami realizującymi inwestycję budowlaną za wynagrodzeniem, należy wskazać, że na podstawie przywołanego wcześniej art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku.
W świetle przepisów dotyczących podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też niezwykle istotne jest prawidłowe oznaczenie wszystkich elementów faktury. Z przepisu jednoznacznie wynika, że faktura dokumentuje dokonanie sprzedaży, przez którą rozumie się odpłatne wydanie towaru lub odpłatne świadczenie usług przez podatników, czyli czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Wystawienie faktury należy rozumieć jako sporządzenie ww. dokumentu oraz jego przekazanie innemu podmiotowi (nabywcy), a przez to wprowadzenie faktury do obrotu prawnego.
Zatem w odniesieniu do przedmiotowej transakcji, tj. zawartego porozumienia dobrosąsiedzkiego – jak wyżej wskazano – Państwo występują w charakterze podatnika podatku VAT, a transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
W konsekwencji, w związku z wykonaniem przez Państwa czynności zawarcia porozumienia dobrosąsiedzkiego za wynagrodzeniem jako odpłatnej usługi, są Państwo zobowiązani do wystawienia faktury na podstawie art. 106b ustawy.
Wobec powyższego Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
Ocena Państwa stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pełna weryfikacja przedstawionych we wniosku okoliczności możliwa jest jedynie w toku postępowania podatkowego lub kontrolnego, prowadzonego przez uprawnione do tego organy, będącego poza zakresem instytucji interpretacji indywidualnej. Postępowanie w sprawie dotyczącej wydania interpretacji indywidualnej jest postępowaniem szczególnym, mającym charakter uproszczony, odrębny od postępowania podatkowego, uregulowanego w dziale IV Ordynacji podatkowej. Wydając bowiem interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawia jedynie pogląd dotyczący wykładni treści analizowanych przepisów i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (którego elementy przyjmuje, jako podstawę rozstrzygnięcia bez weryfikacji).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwo sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
