Interpretacja indywidualna z dnia 12 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP2-2.4010.489.2025.3.PK
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
1 października 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 października 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący uznania podatnika za podmiot rozpoczynający działalność lub małego podatnika. Uzupełniła go Pani pismem z 12 listopada 2025 r. (wpływ 12 listopada 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A.A. od 2 kwietnia 2013 r. prowadzi działalność gospodarczą pod firmą „X.” z siedzibą w (…), wpisaną do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach tej działalności wykonuje m.in. działalność doradczą w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, nauczanie języków obcych, działalność tłumaczeniową, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi oraz działalność agencyjną w zakresie sprzedaży towarów. Wartość bilansowa majątku przedsiębiorstwa na dzień 31 sierpnia 2025 r. wynosiła (…) zł.
Wnioskodawczyni planuje przekształcenie prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą „X. spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" z siedzibą w (…). Przekształcenie zostanie zrealizowane w trybie określonym w ustawie – Kodeks spółek handlowych (art. 5841 i nast.). Kapitał zakładowy spółki przekształconej będzie wynosił 5 000 zł i zostanie w całości pokryty majątkiem przedsiębiorstwa, a nadwyżka majątku ponad wartość kapitału zakładowego zostanie przeznaczona na kapitał zapasowy spółki. Jedynym wspólnikiem spółki w chwili jej powstania będzie A.A.
Niezwłocznie po dokonaniu przekształcenia wnioskodawczyni planuje zbycie części udziałów w spółce na rzecz swojego syna, B.B. Zgodnie z projektem aktu założycielskiego, w skład zarządu spółki wejdą A.A. oraz jej syn B.B.
Wnioskodawczyni zamierza, aby spółka po przekształceniu wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek (tzw. estońskim CIT), o którym mowa w rozdziale 6b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 28c-28t). Wybór tej formy opodatkowania ma nastąpić od pierwszego lub drugiego miesiąca działalności spółki po przekształceniu.
Spółka będzie spełniać warunki przewidziane w art. 28j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT) do wyboru ryczałtu od dochodów spółek. W szczególności:
(1) spółka będzie miała formę spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegając w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (art. 28j ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT),
(2) wspólnikami spółki będą wyłącznie osoby fizyczne – A.A. i B.B. – które mają miejsce zamieszkania w Polsce i podlegają w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu (art. 28j ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT),
(3) spółka nie będzie posiadać udziałów w kapitale innych spółek, udziałów w funduszach inwestycyjnych, praw majątkowych związanych z prawem do otrzymania świadczenia jako beneficjent fundacji, trustu ani innego podmiotu lub stosunku prawnego o charakterze powierniczym (art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT),
(4) spółka nie będzie sporządzać sprawozdań finansowych zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości (art. 28j ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT),
(5) spółka nie będzie prowadzić działalności finansowej wyłączonej z systemu ryczałtu, w szczególności działalności instytucji pożyczkowych czy bankowych (art. 28just. 1 pkt 5 ustawy o CIT),
(6) spółka nie będzie prowadzić działalności w specjalnej strefie ekonomicznej ani na podstawie decyzji o wsparciu (art. 28j ust. 1 pkt 6 ustawy o CIT),
(7) spółka będzie zatrudniać co najmniej 3 osoby w przeliczeniu na pełne etaty, które nie będą wspólnikami spółki – od początku działalności (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o CIT).
(8) Spółka złoży zawiadomienie o wyborze ryczałtu od dochodów spółek na formularzu ZAW-RD w ustawowym terminie przewidzianym w art. 28j ustawy o CIT.
W okresie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przychody wnioskodawczyni w żadnym roku nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro. Dotyczy to wszystkich lat prowadzenia działalności, począwszy od roku 2013 do roku 2025.
Rok obrotowy (podatkowy) spółki będzie pokrywał się z rokiem kalendarzowym. Spółka będzie prowadziła księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości i nie będzie sporządzać sprawozdań według Międzynarodowych Standardów Rachunkowości.
W pierwszym roku działalności spółki planowane są wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy. Zaliczki te mają być wypłacane proporcjonalnie do udziału wspólników w zysku spółki – w pierwszej kolejności przez A.A. jako jedynego wspólnika, a po planowanym niezwłocznym zbyciu części udziałów – także przez B.B. Podstawą wypłat będzie zysk wypracowany przez spółkę w pierwszym roku jej działalności, tj. w okresie opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek. Zaliczki będą traktowane jako część dywidendy należnej za dany rok obrotowy (antycypacja świadczenia zasadniczego), a nie jako świadczenie o odrębnym charakterze.
Zgodnie z projektem aktu założycielskiego spółki, zgromadzenie wspólników może podejmować uchwały o wypłacie zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy, a ich realizacja należy do zarządu.
Specyfika działalności spółki jest taka, że generowane dochody mają w dużej mierze ustabilizowany charakter i wynikają z długoterminowych umów zawieranych z kontrahentami. Minimalizuje to ryzyko wystąpienia sytuacji, w której wypłacone w trakcie roku zaliczki na poczet dywidendy przewyższyłyby ostateczny zysk wypracowany przez spółkę i przeznaczony do podziału. Mając na uwadze rodzinny charakter spółki i fakt, że wspólnikami będą wyłącznie A.A. oraz jej syn B.B., mało prawdopodobne jest również podjęcie decyzji o niewypłaceniu zysku w sytuacji, gdy jego znaczna część zostałaby już rozdysponowana w formie wypłat zaliczek na dywidendę. Zasadą przyjętą przez wspólników będzie przeznaczanie zysku do podziału pomiędzy nich.
Spółka po przekształceniu będzie kontynuować dotychczasową działalność gospodarczą, jednakże od momentu wpisu do KRS stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, co wynika z art. 93a Ordynacji podatkowej. Pierwszy rok podatkowy spółki będzie jednocześnie pierwszym rokiem, w którym stanie się podatnikiem CIT.
Spółka planuje prowadzić ewidencję kapitałów własnych w taki sposób, aby wyodrębnić kwoty zysków niepodzielonych oraz zysków podzielonych odniesionych na kapitały, wypracowanych w latach poprzedzających pierwszy rok opodatkowania ryczałtem, a także kwoty niepokrytych strat poniesionych w tych latach. Celem tego działania jest zapewnienie prawidłowej identyfikacji wypłat podlegających reżimowi ryczałtu od dochodów spółek.
W związku z wypłatą zaliczek na poczet dywidendy spółka będzie pełnić rolę płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 41 ust. 4 i 4ab ustawy o PIT. Podatek dochodowy od wypłat będzie obliczany według stawki 19%, przy czym spółka jako płatnik zastosuje mechanizm pomniejszenia określony w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, proporcjonalnie do udziału wspólników w zysku spółki, z uwzględnieniem kwoty należnego ryczałtu od dochodów spółek.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Wnioskodawczyni zamierza przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 1 grudnia 2025 roku.
W okresie poprzedzającym przekształcenie w spółkę przychody Wnioskodawczyni nie przekroczyły 2 mln euro w przeliczeniu kwot wyrażonych w euro według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.
Pytania
1.Czy w związku z wypłatą zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy w przedstawionym stanie faktycznym, spółka jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych, działając na podstawie art. 41 ust. 4 i 4ab ustawy o PIT, jest zobowiązana pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 19% od wypłat na rzecz wspólników, z zastosowaniem mechanizmu pomniejszenia, o którym mowa w art. 30a ust. 19 ustawy o PIT, proporcjonalnie do kwoty ryczałtu od dochodów spółek zapłaconego przez spółkę od dochodu z podzielonego zysku?
2.Czy spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, która wybierze opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek od dnia przekształcenia (tj. od dnia wpisu do KRS), powinna być w przedstawionym stanie faktycznym traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, czy też jako podatnik kontynuujący działalność gospodarczą, a w konsekwencji – czy w tym stanie faktycznym przysługuje jej status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT?
Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone nr 2 w zakresie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W zakresie pytania oznaczonego jako nr 1 wydam odrębne rozstrzygnięcie.
Pani stanowisko w sprawie
Stanowisko do pytania nr 2
Art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT) definiuje małego podatnika jako podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży, w tym należny podatek od towarów i usług, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości 2 milionów euro.
Ten sam przepis definiuje podatnika rozpoczynającego działalność jako podatnika, który w roku rozpoczęcia działalności nie przekroczył wskazanego limitu, z wyjątkiem przypadków przekształcenia, łączenia lub podziału, o których mowa w tym przepisie.
Art. 93a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa stanowi, że spółka powstała w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki podatkowe tego przedsiębiorcy. Przepis ten przesądza o sukcesji praw i obowiązków podatkowych, ale nie zmienia faktu, że z chwilą wpisu do KRS powstaje nowy podatnik podatku dochodowego od osób prawnych.
W orzecznictwie podkreśla się, że sukcesja z art. 93a § 4 Ordynacji podatkowej obejmuje prawa i obowiązki materialne i proceduralne, lecz nie oznacza kontynuacji podmiotowej na gruncie CIT. W wyroku z dnia 11 marca 2025 r., sygn. II FSK 1412/24, Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że spółka z o.o. powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej jest nowym podatnikiem CIT, a jej status należy oceniać odrębnie. Sąd wyjaśnił, że przychody osiągnięte przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą jako osoba fizyczna nie mogą być utożsamiane z przychodami spółki, gdyż ta staje się podatnikiem dopiero od dnia przekształcenia.
W analizowanym stanie faktycznym spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej wybierze ryczałt od dochodów spółek od dnia wpisu do KRS. Oznacza to, że od tego dnia spółka po raz pierwszy stanie się podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. W związku z tym należy uznać, że spółka w tym stanie faktycznym będzie podatnikiem rozpoczynającym działalność w rozumieniu art. 28o ust. 1 pkt. 1 ustawy o CIT.
W konsekwencji wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej i wybierająca ryczałt od dnia wpisu do KRS powinna być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność w rozumieniu ustawy o CIT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 4 § 2 pkt 2 ustawy z 15 września 2000 r. Kodeks Spółek Handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm. dalej: ksh):
spółka kapitałowa - spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, prostą spółkę akcyjną i spółkę akcyjną;
Znajdujący się w Dziale III rozdział 6 „Przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową” tej ustawy zawiera przepisy regulujące przekształcenie w spółkę kapitałową.
Zgodnie z art. 5841 ksh:
Przedsiębiorca przekształcany staje się spółką przekształconą z chwilą wpisu do rejestru (dzień przekształcenia).
Art. 5842 ksh wskazuje, że:
§ 1. Spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy przekształcanego.
§ 2. Spółka przekształcona pozostaje podmiotem w szczególności zezwoleń, koncesji oraz ulg, które zostały przyznane przedsiębiorcy przed jego przekształceniem, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi stanowi inaczej.
§ 3. Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, staje się z dniem przekształcenia wspólnikiem albo akcjonariuszem spółki przekształconej
Z kolei art. 5844 ksh stanowi, że:
Do przekształcenia przedsiębiorcy stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące powstania spółki przekształconej, jeżeli przepisy niniejszego rozdziału nie stanowią inaczej.
Art. 58413 ksh mówi o tym, że:
Osoba fizyczna, o której mowa w art. 551 § 5, odpowiada solidarnie ze spółką przekształconą za zobowiązania przedsiębiorcy przekształcanego związane z prowadzoną działalnością gospodarczą powstałe przed dniem przekształcenia, przez okres trzech lat, licząc od dnia przekształcenia.
Art. 551 § 5 ksh wskazuje, że:
Przedsiębiorca będący osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (Dz.U. z 2023 r. poz. 221, 641, 803, 1414 i 2029) – (przedsiębiorca przekształcany) może przekształcić formę prowadzonej działalności w jednoosobową spółkę kapitałową (spółkę przekształconą) (przekształcenie przedsiębiorcy w spółkę kapitałową).
Przekształcenie spółek w rozumieniu przepisów Kodeksu Spółek Handlowych powoduje przeniesienie majątku jednego podmiotu działającego w określonej formie prawnej na inny podmiot, który dalszą działalność ma prowadzić jako spółka innego typu. Zgodnie z zasadą tożsamości podmiotów biorących udział w przekształceniu, majątek spółki przekształcanej z dniem przekształcenia staje się majątkiem spółki przekształconej.
Następstwo prawne polega na przejściu z jednego podmiotu na drugi określonych praw i obowiązków. W przypadku prawa podatkowego mamy do czynienia z pochodnym nabyciem praw, kiedy to następca prawny nabywa prawa i obowiązki przysługujące jego poprzednikowi prawnemu. Jest to nabycie translatywne, gdyż dotyczy praw poprzednio już istniejących. W prawie podatkowym z reguły ma miejsce następstwo prawne pod tytułem ogólnym (sukcesja uniwersalna), kiedy to mocą jednego zdarzenia prawnego dochodzi do nabycia całego lub części majątku, a nabywca wchodzi zarówno w prawa, jak i w obowiązki swego poprzednika prawnego.
Z wniosku wynika, że od 2013 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą (jdg) – wartość bilansowa majątku przedsiębiorstwa na 31 sierpnia 2025 r. wynosiła (...) zł. Planuje Pani przekształcenie prowadzonej jdg w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością (Sp. z o. o.). Kapitał zakładowy spółki przekształconej będzie wynosił 5 000 zł i zostanie w całości pokryty majątkiem przedsiębiorstwa, a nadwyżka majątku ponad wartość kapitału zakładowego zostanie przeznaczona na kapitał zapasowy spółki. W chwili powstania Sp. z o. o. będzie Pani jej jedynym wspólnikiem.
Po przekształceniu planuje Pani zbycie części udziałów w spółce na rzecz swojego syna. Zgodnie z planowanym postępowaniem jedynym wspólnikami spółki będzie Pani oraz syn. Planuje Pani również, aby spółka po przekształceniu wybrała opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek. Nastąpi to od pierwszego lub drugiego miesiąca działalności spółki po przekształceniu. Zgodnie z informacjami we wniosku spółka spełni warunki, o których mowa w art. 28j ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j . Dz. U. z 2025 r. poz. 278 ze zm.; dalej: ustawa o CIT).
W pierwszym roku działalności spółki planowane są wypłaty zaliczek na poczet przewidywanej dywidendy. Zaliczki te mają być wypłacane proporcjonalnie do udziału wspólników w zysku spółki. Zaliczki będą traktowane jako część dywidendy należnej za dany rok obrotowy (antycypacja świadczenia zasadniczego), a nie jako świadczenie o odrębnym charakterze.
Zamierza Pani przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością z dniem 1 grudnia 2025 roku. W okresie prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej przychody wnioskodawczyni w żadnym roku nie przekroczyły równowartości 2 milionów euro. Dotyczy to wszystkich lat prowadzenia działalności, począwszy od 2013 do 2025 roku.
Pani wątpliwości dotyczą kwestii, czy Sp. z o. o. powstała w wyniku przekształcenia jdg w Sp. z o. o., opodatkowana ryczałtem od dochodów spółek od dnia przekształcenia (tj. od dnia wpisu do KRS), powinna być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT, czy też jako podatnik kontynuujący działalność gospodarczą, a w konsekwencji – czy Spółce przysługuje status małego podatnika w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.
Pani zdaniem Spółka powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności gospodarczej i wybierająca ryczałt od dnia wpisu do KRS, powinna być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność w rozumieniu ustawy o CIT.
W doktrynie podkreśla się, że przekształcenie nie powoduje ustania bytu prawnego podmiotu, co uznawane jest jako realizacja zasady ciągłości podmiotowej:
Oznacza to, że spółka po przekształceniu jest kontynuatorką spółki przed transformacją i że w żadnym momencie tego procesu nie mamy do czynienia z dwoma podmiotami – odmiennie, niż ma to miejsce w przypadku sukcesji uniwersalnej, charakterystycznej dla procesów łączenia i podziału. W sensie substratu materialnego jest to cały czas ta sama spółka, która zmienia jedynie swoją szatę zewnętrzną.
Istotą zasady kontynuacji jest to, że spółce po przekształceniu przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Pozostaje ona podmiotem praw nie tylko ze sfery prawa handlowego, ale także ze sfery prawa administracyjnego. Szczególnie istotne znaczenie praktyczne ma rozwiązanie normatywne, zgodnie z którym spółka po przekształceniu pozostaje podmiotem zezwoleń, koncesji i ulg, które zostały przyznane spółce przed przekształceniem. Oznacza to, że mimo dokonanego przekształcenia spółka nie musi ponownie ubiegać się o przyznanie jej koncesji czy zezwolenia na prowadzenie danej działalności.
(zob. KSH, Dział III. SPH T. 2A red. Szumański 2019, wyd. 3 Legalis).
Skutkiem przekształcenia w znaczeniu prawnym nie jest więc następstwo prawne, lecz kontynuacja działalności przekształconego podmiotu (w związku z przekształceniem nie mamy do czynienia z zamianą podmiotów, lecz zmianą podmiotu przekształcanego – por. S. Sołtysiński, A. Szajkowski, J. Szwaja, Kodeks handlowy, s. 1272 i nast.
W wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego podmiotu, a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność spółki i przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej oraz uprawienia przedsiębiorcy, co przekłada się także na sferę określonych praw i obowiązków podatkowych. Zatem regułą jest kontynuowanie działalności przez spółkę przekształconą.
Na gruncie przepisów o ryczałcie od odchodów spółek również nie ma żadnego odniesienia, co do traktowania spółki przekształconej jako podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności. Oznacza to, że intencją ustawodawcy nie było wprowadzenie na gruncie ryczałtu od dochodów spółek preferencji, np. obniżonej stawki ryczałtu, dla podatników powstałych na skutek restrukturyzacji, w tym przekształcenia, lecz wyłącznie na rzecz „nowych” podatników, którzy wraz z rozpoczęciem prowadzenia działalności zdecydowali się na opodatkowanie ryczałtem od dochodów spółek.
W konsekwencji po przekształceniu jdg w Sp. z o. o. nie może ona być traktowana jako nowy podatnik. W wyniku przekształcenia nie dochodzi do ustania bytu prawnego, a następuje wyłącznie zmiana jej formy organizacyjno-prawnej. Spółka przekształcona kontynuuje działalność przedsiębiorcy sprzed transformacji i przysługują jej wszelkie prawa i obowiązki.
Tak więc Sp. z o. o. powstała z przekształcenia jdg nie może być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność.
Jednak należy zwrócić uwagę, że w opisie sprawy wskazała Pani, że w żadnym momencie prowadzenia jdg jej przychody nie przekroczyły równowartości 2 000 000 euro w przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4a pkt 10 ustawy o CIT ilekroć jest mowa o:
małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;
Art. 28o ustawy o CIT wskazuje, że Ryczałt wynosi:
1) 10% podstawy opodatkowania – w przypadku małego podatnika oraz podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności;
2) 20% podstawy opodatkowania – w przypadku podatnika innego niż wskazany w pkt 1.
Tym samym oznacza to, że z niższej stawki opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek może skorzystać nie tylko podatnik rozpoczynający działalność, ale także ten spełniający kryteria uznania za małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 ustawy o CIT.
Podsumowując, Sp. z o. o., która powstanie z przekształcenia prowadzonej przez Panią jdg nie może być traktowana jako podatnik rozpoczynający działalność, jednak, co najmniej w pierwszym roku działalności, będzie mogła skorzystać z niższej – 10 % – stawki ryczałtu, ponieważ spełni warunki do posiadania statusu małego podatnika.
Wobec powyższego Pani stanowisko należało uznać za nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pani w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Pytanie przedstawione przez Pani we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznacza zakres przedmiotowy tego wniosku. Wydana interpretacja dotyczy więc tylko sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, nieobjęte pytaniem nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.
Wskazać należy, że powołany we wniosku wyrok sądowy został wydany w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie wiąże organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 z późn. zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
