Interpretacja indywidualna z dnia 19 grudnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-1.4012.716.2025.4.AB
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych zdarzenia przyszłego w m.in. w zakresie podatku od towarów i usług w części dotyczącej braku opodatkowania podatkiem od towarów i usług rekompensaty kapitałowej w postaci wkładu wnoszonego tytułem podwyższenia kapitału zakładowego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 września 2025 r. wpłynął Państwa wniosek, z 8 września 2025 r., o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 października 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawcą jest (...) Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej: „(...)” lub „Wnioskodawca”), posiadająca siedzibę w (...) przy ulicy (...). Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców pod numerem KRS (...), z numerem REGON (...) i NIP (...).
Wnioskodawca jest jednoosobową spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym wspólnikiem jest Miasto (...). Podstawowym celem i przedmiotem działalności Spółki jest wykonywanie zadań o charakterze użyteczności publicznej w ramach zadań własnych Miasta (...). Obejmuje to eksploatację i rekultywację miejskich składowisk odpadów komunalnych, zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...), a także zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych, w szczególności poprzez budowę pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
Spółka prowadzi również działalność zgodnie z szerokim katalogiem kodów PKD, obejmującym m.in. zbieranie, przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów, odzysk surowców, rekultywację, wytwarzanie i dystrybucję paliw gazowych, roboty budowlane, wynajem pojazdów i maszyn, doradztwo gospodarcze, analizy techniczne, edukację, pielęgnację zieleni, transport, wytwarzanie energii elektrycznej, oczyszczanie ścieków, zarządzanie nieruchomościami i sprzątanie.
Wnioskodawcy została powierzona przez Miasto (...) realizacja zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej - zgodnie z Umową powierzenia z 30 kwietnia 2025 roku (zwana dalej: „Umowa powierzenia”). Najważniejsze postanowienia Umowy powierzenia są następujące:
1. Strony Umowy i Podstawy Prawne:
Miasto (...) z siedzibą przy ul. (...), (...) (NIP: (…), REGON: (…)), reprezentowane przez Prezydenta Miasta (...), przy kontrasygnacie skarbnika Miasta. Miasto jest określane jako „Gmina”, „Miasto” lub „Wspólnik”. (...) Sp. z o.o. z siedzibą w (...) przy ul. (...) (KRS: (...), NIP (…), REGON: (...), kapitał zakładowy: (…) zł w całości wpłacony), reprezentowana przez Wiceprezesa Zarządu. Spółka jest określana jako „Spółka”. Umowa została zawarta na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej oraz decyzji Komisji Europejskiej z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych (zwanej dalej „Decyzją KE” lub „Decyzją UE”).
2. Okoliczności Zawartej Umowy:
•Miasto jest i zamierza pozostać jedynym udziałowcem Spółki przez cały okres obowiązywania Umowy.
•Spółka jest podmiotem wewnętrznym Miasta w rozumieniu prawa Unii Europejskiej.
•Do Spółki, jako podmiotu wewnętrznego Miasta, mają zastosowanie przepisy Decyzji UE.
•Rada Miasta (...) uchwałą nr (...) z dnia 21 listopada 2023 r. zdecydowała o powierzeniu Spółce wykonywania zadań własnych Miasta. Zakres tych zadań obejmuje:
- eksploatację i rekultywację miejskich składowisk odpadów komunalnych,
-zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...),
-zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych, w szczególności poprzez budowę pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą do przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
3. Definicje Kluczowych Pojęć (Rozdział 2 Umowy):
•Audyt: badanie zgodności rozliczenia Rekompensaty z postanowieniami Umowy.
•Budżet lub Budżet Projektu: budżet wskazany w Załączniku nr 2 do Umowy.
•Decyzja UE lub Decyzja: decyzja Komisji nr 2012/21/UE z dnia 20 grudnia 2011 roku dotycząca pomocy państwa w formie rekompensaty za świadczenie usług publicznych.
•Działalność Dodatkowa: działalność Spółki poza sferą użyteczności publicznej, stanowiąca działalność komercyjną (np. na rzecz innych jednostek samorządu terytorialnego), pod warunkiem jej dopuszczalności prawnej.
•Nieruchomość: wszystkie nieruchomości stanowiące własność Spółki oraz inne niezbędne do wykonania Umowy.
•Obiekty: łącznie pięć hal wraz z infrastrukturą towarzyszącą do przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
•Podatek: każdy podatek, obciążenie, danina, opłata płacona u źródła o podobnym charakterze, w tym VAT, opłata publiczna, cła, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłata skarbowa, składki na ubezpieczenie społeczne, opłata lokalna oraz opłata z tytułu użytkowania wieczystego.
•Projekt: realizacja zadania inwestycyjnego Spółki polegającego na budowie pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą do przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
•Rekompensata: przysporzenia uzyskiwane przez Spółkę z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE.
•Rozsądny Zysk: osiągnięty przez Spółkę rozsądny zysk w rozumieniu Decyzji UE.
•Siła Wyższa: zdarzenie nadzwyczajne, zewnętrzne, pozostające poza kontrolą Strony, niemożliwe do przewidzenia, uniemożliwiające wykonanie zobowiązania.
•USG: ustawa z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym.
•TFUE: Traktat z dnia 25 marca 1957 r. o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
•Uchwała: uchwała Rady Miasta nr (...) z dnia 21 listopada 2023 r. w sprawie powierzenia zadań własnych.
•Usługi Publiczne: wykonywane przez Spółkę usługi publiczne świadczone w ogólnym interesie gospodarczym, polegające na wykonywaniu zadań własnych Miasta w zakresie: eksploatacji i rekultywacji miejskich składowisk, zagospodarowania odpadów komunalnych z (...) oraz zapewnienia instalacji i urządzeń, w tym budowy pięciu hal.
4. Przedmiot Umowy (Rozdział 3 Umowy):
•Umowa określa prawa i obowiązki Miasta i Spółki w zakresie realizacji Usług Publicznych oraz płatności Rekompensaty na rzecz Spółki.
•Miasto powierza, a Spółka przyjmuje do realizacji świadczenie Usług Publicznych, których szczegółowy zakres jest przedstawiony w załączniku nr 1.
5. Świadczenie Usług Publicznych w Ogólnym Interesie Gospodarczym (Rozdział 4 Umowy):
•Spółka zobowiązuje się świadczyć Usługi Publiczne przez okres obowiązywania Umowy, w szczególności poprzez realizację Projektu i zagospodarowanie odpadów komunalnych.
•Spółka jest zobowiązana do racjonalnej gospodarki Obiektami, w tym gospodarki ekonomiczno-finansowej, bezpieczeństwa użytkowania, właściwej gospodarki energetycznej i bieżącego administrowania.
•Spółka musi utrzymywać Obiekty w stanie niepogorszonym (z zastrzeżeniem zużycia eksploatacyjnego) i uzasadnionego inwestowania.
•Spółka ma prawo wykorzystywać Nieruchomości na Działalność Dodatkową i osiągać z tego tytułu przychody, pod warunkiem, że nie spowoduje to utraty statusu podmiotu prawa publicznego.
•Dla Działalności Dodatkowej Spółka będzie prowadzić odrębną księgowość. Dodatni wynik z tej działalności pomniejszy Rekompensatę, natomiast ujemny wynik nie wpłynie na jej wysokość. Spółce nie przysługuje prawo do Rekompensaty w odniesieniu do kosztów związanych z Działalnością Dodatkową.
•Szczegółowe zasady świadczenia Usług Publicznych określa załącznik nr 1.
6.1. Mechanizm Rekompensaty oraz Wskaźniki Obliczania, Kontroli i Przeglądu:
•Spółce przysługuje Rekompensata na pokrycie kosztów netto działalności związanej z Usługami Publicznymi, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
•Wartość Rekompensaty nie może przekroczyć 15.000.000 EUR rocznie (średnia roczna).
•Spółka będzie prowadzić księgowość zgodnie z załącznikiem nr 5.
•Wysokość Rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto poniesionych w okresie świadczenia Usług Publicznych, bezpośrednio związanych z Usługami Publicznymi (w tym kosztów stałych w odpowiedniej proporcji dla Usług Publicznych, bez kosztów stałych dla Działalności Dodatkowej), z uwzględnieniem przychodów z Usług Publicznych (powiększonych o inne przysporzenia ze środków publicznych) i Rozsądnego Zysku.
•W przypadku prowadzenia Działalności Dodatkowej, Spółka musi oddzielnie wykazywać koszty, wydatki i wpływy związane z Usługami Publicznymi oraz Działalnością Dodatkową, a także kryteria ich przypisania i podziału kosztów stałych. Koszty związane z Działalnością Dodatkową nie są rekompensowane.
•Spółka gwarantuje, że Rekompensata zostanie wykorzystana na finansowanie wykonywania Usług Publicznych.
6.2. Wartość Rekompensaty Rm w danym roku (m) wylicza się według wzoru: Rm = Km – Pm – PKaSm + RZm Gdzie:
•m: kolejny rok.
•Km: koszty Spółki związane z wykonywaniem Usług Publicznych (całość kosztów, w tym realizacji Projektu, stałe i zmienne). Jeżeli działalność Spółki ogranicza się do Usług Publicznych, uwzględnia się wszystkie jej koszty. Jeśli Spółka prowadzi również Działalność Dodatkową, uwzględnia się wyłącznie koszty związane z Usługami Publicznymi oraz koszty stałe w proporcji dla Usług Publicznych.
•Pm: przychody Spółki z działalności powierzonej.
•PKaSm: wszelkiego rodzaju przysporzenia nie związane z przychodami z działalności powierzonej liczone metodą kasową, w tym dotacje, zwolnienia z podatków i opłat, dokapitalizowanie oraz dodatni wynik na Działalności Dodatkowej.
•RZm: Rozsądny Zysk obliczany zgodnie z Umową.
6.3. Rozsądny Zysk (IRR):
•Rozsądny Zysk nie powinien przekroczyć odpowiedniej stopy SWAP powiększonej o premię do 100 punktów bazowych. W Umowie ustalono poziom 5,63% (stopa SWAP 4,73% + 90 punktów bazowych).
•Rozsądny Zysk oznacza stopę zwrotu z kapitału (IRR - Internal Rate of Return) uzyskiwaną z zainwestowanego kapitału w całym okresie powierzenia.
•IRR uwzględnia wszystkie wpływy i wydatki Spółki związane ze świadczeniem Usług Publicznych dla okresu obowiązywania Umowy, w tym wydatki inwestycyjne.
•Wpływy na potrzeby IRR to wszystkie wpływy związane z realizacją Usług Publicznych (w pełnej przewidywanej wysokości) oraz wartość rezydualna majątku wytworzonego w ramach Usług Publicznych.
•Wydatki na potrzeby IRR to m.in. wydatki ze środków własnych Spółki na nakłady inwestycyjne i odtworzenie majątku, spłata kapitału zewnętrznego inwestycyjnego, koszty finansowe (odsetki, prowizje), koszty leasingu i dzierżawy majątku, koszty eksploatacyjne (bez amortyzacji) oraz podatek dochodowy w części przypadającej na Usługi Publiczne.
•IRR jest weryfikowana na początku okresu (na podstawie prognozy) i corocznie (na podstawie danych faktycznych z lat przeszłych i zaktualizowanej prognozy).
•Wkłady wnoszone przez Miasto tytułem podwyższenia kapitału zakładowego są uwzględniane w rozliczeniu rekompensaty, ale nie stanowią zapłaty za świadczenie Usług Publicznych. Ma to na celu wyposażenie Spółki w niezbędne kapitały własne.
•Planowana wysokość dokapitalizowania oraz prognozowana łączna wysokość Rekompensaty są ujęte w wieloletniej prognozie finansowej Miasta.
•Rozliczenie dokapitalizowania następuje w końcowym rozliczeniu Rekompensaty przez biegłego rewidenta.
6.4. Wskaźniki do obliczania, kontrolowania i przeglądu Rekompensaty. Wskaźniki te obejmują:
•Rezultat procesu zagospodarowania odpadów (stosunek ilości zagospodarowanych do dostarczonych odpadów komunalnych), który powinien osiągnąć wartość 1.
•Rezultat procesu wydatkowania finansowania zewnętrznego (całość uzyskanej kwoty powinna zostać wykorzystana na realizację Projektu).
•Rezultat procesu spłat finansowania zewnętrznego (całość kwoty powinna zostać spłacona).
•Spółka jest zobowiązana do uzgadniania z Miastem wydatków inwestycyjnych powyżej 0,25 mln zł związanych z zagospodarowaniem odpadów. Brak pisemnego uzgodnienia skutkuje uznaniem wydatku za niepodlegający rekompensacie.
6.5. Zasady Udzielania Rekompensaty:
•Wypłata Rekompensaty następuje w formie dokapitalizowania (zgodnie z budżetem Miasta) oraz na podstawie miesięcznej Prognozy Rekompensaty rocznej sporządzonej przez Spółkę, po dostarczeniu faktury i raportu z realizacji Usług Publicznych.
•Spółka składa roczny wniosek o udzielenie Rekompensaty (do 31 lipca każdego roku obrachunkowego) wraz z harmonogramem płatności i załącznikami (informacje o wartości Rekompensaty, sprawozdania finansowe, prognozy, planowane zapotrzebowanie na kapitały własne, prognoza Rozsądnego Zysku, dokumenty dotyczące pomocy publicznej).
•Miasto ma 15 dni na przekazanie uwag do wniosku. Spółka ma 10 dni na wyjaśnienia i ewentualne poprawki.
•Miasto i Spółka zobowiązują się do uzgodnienia wysokości Rekompensaty w terminie do 60 dni od otrzymania wniosku.
•Miasto uwzględni zobowiązania do płatności Rekompensaty w wieloletniej prognozie finansowej.
•Miasto podejmie decyzję o udzieleniu Rekompensaty poprzez wpisanie uzgodnionej kwoty do projektu budżetu na kolejny rok (do końca roku poprzedzającego). Ostateczna wysokość jest zatwierdzana uchwałą Rady Miasta.
6.6. Kontrola Rekompensaty przez Miasto:
•Miasto ma prawo do rocznej weryfikacji kwoty Rekompensaty za pomocą jednostki zewnętrznej lub wewnętrznej, w celu zapobieżenia nadmiernej Rekompensacie. Spółka przedkłada roczne rozliczenie Rekompensaty do 31 marca następnego roku i na żądanie odpowiednie dokumenty (faktury, rachunki, listy płac, dowody księgowe, deklaracje podatkowe).
•Do 30 czerwca Miasto przeprowadza Audyt Rekompensaty, w tym Rozsądnego Zysku.
•W przypadku niedoboru Rekompensaty, Miasto wprowadza zmiany do budżetu i wyrównuje niedobór najpóźniej do 31 grudnia roku Audytu.
•W razie nadwyżki Rekompensaty, Spółka niezwłocznie informuje Miasto, a Miasto żąda zwrotu nadwyżki w ciągu 30 dni. Nadwyżka do 10% średniej rocznej Rekompensaty może zostać przeniesiona na kolejny okres rozliczeniowy.
•Najpóźniej trzy miesiące po zakończeniu świadczenia Usług Publicznych, Spółka przedstawi ostateczne rozliczenie Rekompensaty, uwzględniające dokapitalizowania, co stanowi podstawę do weryfikacji za cały okres obowiązywania Umowy.
•W przypadku nadzwyczajnego wzrostu kosztów lub spadku przychodów, Spółka może skorygować wniosek przed datą płatności kolejnej zaliczki Rekompensaty.
•Spółka jest zobowiązana do przechowywania wszystkich niezbędnych informacji dotyczących Rekompensaty przez dziesięć lat od zakończenia okresu obowiązywania Umowy, aby Komisja Europejska mogła ocenić zgodność z Decyzją UE.
•Spółka przekazuje Miastu kwartalne sprawozdania dotyczące wykonania postanowień Umowy, zawierające opis zadań, rozliczenie Rekompensaty i propozycje rozliczenia ewentualnej nadwyżki.
7.1. Ogólne obowiązki Stron:
•Stosowanie się do wytycznych Decyzji UE oraz ustawy o przejrzystości stosunków finansowych.
•Stosowanie przepisów PZP, o ile mają zastosowanie.
•Rzetelne dokumentowanie wydatków.
•Współdziałanie w celu prawidłowej realizacji Projektu.
7.2. Obowiązki Spółki:
•Wykonywanie zadań z należytą starannością, zapewniając jakość i optymalizację kosztów.
•Posiadanie ważnej polisy ubezpieczeniowej OC na kwotę nie niższą niż 2.000.000,00 zł.
•Zakończenie budowy Obiektów w roku 2025.
•Informowanie Miasta o okolicznościach wpływających na wykonywanie Usług Publicznych.
•Prowadzenie inwestycji zgodnie z przepisami i udostępnianie wyjaśnień oraz dokumentów Miastu.
7.3. Obowiązki Miasta:
•Współpraca ze Spółką, podejmowanie uchwał jako Wspólnik.
•Zapewnienie utrzymania przez Spółkę statusu spółki komunalnej, podmiotu prawa publicznego i podmiotu wewnętrznego Miasta.
•Terminowe wypłaty Rekompensaty i przestrzeganie postanowień Umowy.
•Nie nakładanie na Spółkę zobowiązań nie wynikających z przepisów prawa.
8. Podmioty Trzecie (Rozdział 7 Umowy):
•Miasto dopuszcza wykonanie Usług Publicznych przy współpracy z podmiotami trzecimi, pod warunkiem pisemnego zgłoszenia tego faktu przez Spółkę.
•Spółka zapewnia, że podmioty trzecie będą przestrzegać postanowień Umowy.
•Spółka odpowiada wobec Miasta za działania lub zaniechania podmiotów trzecich jak za swoje własne.
•Miasto nie jest związane stosunkami zobowiązaniowymi z podmiotami trzecimi.
9. Oświadczenia i Zapewnienia Stron (Rozdział 8 Umowy):
•Spółka oświadcza, że Miasto posiada 100% udziałów w jej kapitale zakładowym, a zawarcie i wykonanie Umowy nie narusza przepisów prawa, umowy spółki ani innych porozumień. Spółka uzyskała wszelkie niezbędne zgody.
•Spółka zobowiązana jest do corocznego składania oświadczenia (w terminie 3 miesięcy po upływie każdego roku kalendarzowego), że spełnia przesłanki powierzenia realizacji zadań własnych oraz wymogi prawne, w szczególności, że ponad 80% jej działalności jest prowadzone w ramach wykonywania zadań powierzonych przez Miasto.
•Miasto oświadcza, że zawarcie i wykonanie Umowy mieści się w zakresie jego uprawnień i nie narusza przepisów prawa, oraz że uzyskało wszelkie niezbędne zgody.
10. Monitoring i Kontrola Realizacji Umowy (Rozdział 9 Umowy):
•Spółka prowadzi bieżący monitoring i kontrolę świadczenia Usług Publicznych.
•Przedmiotem monitoringu i kontroli jest zakres, jakość (w tym parametry techniczne) świadczonych usług oraz poprawność dokumentacji.
•Miasto jest uprawnione do przeprowadzania doraźnych i okresowych kontroli.
•Z kontroli sporządza się protokół (lub notatkę).
•Osoby upoważnione do kontroli mają prawo wstępu na teren Nieruchomości i Obiektów oraz żądania wyjaśnień i dokumentów.
•Miasto sporządza raport z kontroli wskazujący nieprawidłowości i wnioski pokontrolne, w tym wysokość odszkodowania. Spółka ma 7 dni na zajęcie stanowiska.
•Ustalenia dotyczące zasad kontroli mają charakter cywilnoprawny i nie naruszają przepisów prawa.
11. Kary Umowne (Rozdział 10 Umowy):
•Miasto naliczy kary umowne w przypadku nienależytego wykonywania zadań przez Spółkę, po uprzednim bezskutecznym wezwaniu.
•Kara w wysokości 1% wartości miesięcznej rekompensaty brutto za uchybienia jakościowe lub pozostałe obowiązki.
•Kara w wysokości 1.000 zł za każdy przypadek braku lub opóźnienia w dostarczeniu dokumentów lub informacji podczas audytu.
•Naliczenie kary umownej jest niezależne od kar pieniężnych przewidzianych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
•Miasto naliczy Spółce karę umowną w wysokości maksymalnie 70% wartości administracyjnej kary pieniężnej nałożonej na Miasto za brak wywiązania się z obowiązku osiągnięcia wymaganego poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych lub nieprzekraczania określonego poziomu składowania.
•Naliczenie kary umownej następuje poprzez wystawienie noty księgowej z terminem płatności 14 dni.
12. Rozliczenie Kosztów w Przypadku Rozwiązania Umowy (Rozdział 12 Umowy):
•W przypadku rozwiązania, wypowiedzenia lub odstąpienia od Umowy, Miasto zobowiązuje się zapłacić Spółce Kwotę Rozliczenia odpowiadającą poniesionym nakładom inwestycyjnym netto Projektu (pomniejszonych o amortyzację i finansowanie z innych źródeł), uwzględniającą wydatki pozostałe do poniesienia przez Spółkę.
•Zapłata Kwoty Rozliczenia nastąpi w terminie 90 dni od dnia rozwiązania Umowy i stanowi pełne oraz ostateczne rozliczenie roszczeń Spółki z tytułu nakładów inwestycyjnych.
•Kwota Rozliczenia stanowi element rozliczenia Rekompensaty.
•Spółka ma prawo rozwiązania Umowy w przypadku niewywiązania się Miasta z zobowiązań (np. zapłaty Rekompensaty), po wyznaczeniu dodatkowego terminu nie krótszego niż 30 dni.
•Zapłata Kwoty Rozliczenia przez Miasto nie wyklucza roszczeń Miasta wobec Spółki, jeśli do rozwiązania doszło z winy Spółki.
13. Ochrona Danych (Rozdział 13 Umowy):
•Strony zapewniają przestrzeganie zasad przetwarzania i ochrony danych osobowych zgodnie z przepisami RODO.
14. Powiadomienia (Rozdział 14 Umowy):
•Strony zobowiązują się do niezwłocznego powiadamiania się o wszelkich okolicznościach i zdarzeniach mających wpływ na wykonanie Umowy.
•Wszelka korespondencja ma być dokonywana pisemnie na adresy wskazane we wstępie Umowy.
15. Zmiana i Rozwiązanie Umowy (Rozdział 15 Umowy):
•Wszelkie zmiany i uzupełnienia Umowy wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności.
•Strona inicjująca zmianę musi przedstawić propozycję z uzasadnieniem.
•W przypadku istotnych zmian w systemie wyliczania Rekompensaty lub jej wysokości, Miasto przeprowadzi ponowną ocenę zgodności Umowy z przepisami UE.
•Umowa może zostać rozwiązana za porozumieniem Stron.
•Umowa ulega rozwiązaniu ze skutkiem natychmiastowym w przypadku, gdy Spółka utraci status „podmiotu wewnętrznego” w rozumieniu przepisów prawa Unii Europejskiej.
16. Klauzula Salwatoryjna i Kolizja Postanowień (Rozdział 16 Umowy):
•W razie uznania nieważności lub bezskuteczności poszczególnych postanowień, pozostałe pozostają ważne. Strony podejmą działania w celu zmiany nieważnego postanowienia.
•W razie sprzeczności z innymi umowami, pierwszeństwo mają postanowienia niniejszej Umowy.
17. Rozstrzyganie Sporów (Rozdział 17 Umowy):
•Wszelkie spory będą rozstrzygane przez sąd powszechny właściwy dla siedziby Miasta.
18. Obowiązywanie Umowy (Rozdział 18 Umowy):
•Umowa jest zawarta na czas określony od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2033 roku.
19. Postanowienia Końcowe (Rozdział 19 Umowy):
•Do Umowy mają zastosowanie właściwe przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w szczególności Decyzji UE.
•Spółce nie przyznaje się wyłącznych lub specjalnych praw w rozumieniu art. 4 lit c) Decyzji UE.
•Pomoc publiczna udzielona na mocy Decyzji UE nie wymaga notyfikacji do Komisji Europejskiej.
•Miasto podaje do wiadomości publicznej wykaz podmiotów, którym udzielono pomocy publicznej.
•Strony ponoszą odpowiedzialność na zasadach Kodeksu Cywilnego.
•Strony zobowiązują się do niedokonywania zmian Umowy bez zgody instytucji finansującej Projekt.
•Wszelkie załączniki stanowią integralną część Umowy.
20. Załączniki do Umowy:
•Załącznik nr 1 - Szczegółowe zasady świadczenia Usług Publicznych.
•Załącznik nr 2 - Budżet Projektu.
•Załącznik nr 3 - Raport z wykonania zadania.
•Załącznik nr 4 - Umowa ubezpieczenia.
•Załącznik nr 5 - Zasady księgowości Wnioskodawca na gruncie w/w umowy planuje otrzymanie rekompensaty kapitałowej w postaci podwyższenia kapitału zakładowego.
Ponadto, uzupełnili Państwo opis zdarzenia przyszłego w następujący sposób:
1.Czy są Państwo czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
Tak.
2.Czy zawarli Państwo umowę z Miastem na świadczenie usług? Jeśli tak to do świadczenia jakich usług zobowiązuje Państwa ta umowa?
Tak, Wnioskodawca ((...) Sp. z o.o.) zawarł z Miastem (...) Umowę powierzenia wykonywania zadań własnych z dnia 30 kwietnia 2025 roku. Umowa ta jest określana jako „Umowa powierzenia” lub „Umowa”.
Umowa zobowiązuje Spółkę do realizacji zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej, które są określane jako „Usługi Publiczne”. Powierzenie zadań nastąpiło na mocy uchwały Rady Miasta (...) nr (...) z dnia 21 listopada 2023 r.
Usługi Publiczne, do świadczenia, których Spółka została zobowiązana na mocy Umowy, obejmują realizację zadań własnych Miasta w następującym zakresie:
1.Eksploatacja i rekultywacja miejskich składowisk odpadów komunalnych.
2.Zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...).
3.Zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych. Zadanie to jest realizowane w szczególności poprzez budowę pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby procesu przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych (czyli poprzez realizację „Projektu”).
Umowa określa prawa i obowiązki Miasta i Spółki zarówno w zakresie realizacji Usług Publicznych, jak i płatności na rzecz Spółki Rekompensaty. Spółka zobowiązuje się do świadczenia Usług Publicznych przez okres obowiązywania Umowy, czyli od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2033 roku.
Szczegółowy zakres Usług Publicznych jest przedstawiony w załączniku nr 1 do Umowy. Zobowiązania Spółki, zgodnie z załącznikiem nr 1, obejmują:
- Zagospodarowanie (przetwarzanie) odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie (...) (w tym odpadów zmieszanych, bioodpadów, surowców wtórnych, wielkogabarytowych i innych), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawą o odpadach.
- Prowadzenie zagospodarowania odpadów w sposób zapewniający Miastu osiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu i nieprzekraczanie dopuszczonych poziomów składowania.
- Realizacja zadania inwestycyjnego (Projektu), polegającego na budowie pięciu hal wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
W ramach świadczenia Usług Publicznych, Spółka zobowiązana jest również do podejmowania decyzji i czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki Obiektami, w tym gospodarki ekonomiczno-finansowej, bezpieczeństwa użytkowania i bieżącego administrowania.
Umowa została zawarta na podstawie przepisów prawa krajowego (ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o gospodarce komunalnej) oraz Decyzji Komisji Europejskiej nr 2012/21/UE w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 TFUE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych. Spółka jest traktowana jako podmiot wewnętrzny Miasta w rozumieniu prawa Unii Europejskiej.
3.Czy otrzymują Państwo wynagrodzenie od Miasta za świadczenie usług w związku z zawartą umową oraz czy to wynagrodzenie pokrywa koszty wyświadczenia tych usług?
Tak. Spółka ((...) Sp. z o.o.) otrzymuje od Miasta Rekompensatę z tytułu świadczenia Usług Publicznych.
Rekompensata to przysporzenie uzyskiwane przez Spółkę z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE.
Umowa powierzenia określa prawa i obowiązki Miasta i Spółki w zakresie płatności Rekompensaty na rzecz Spółki.
Wypłata Rekompensaty następuje w formie dokapitalizowania (zgodnie z budżetem Miasta) oraz na podstawie miesięcznej prognozy Rekompensaty rocznej, po dostarczeniu faktury i raportu z realizacji Usług Publicznych.
Ponadto, w Załączniku nr 5 (Zasady księgowości) do Umowy, w sekcji „Przychody z tytułu świadczenia zadań powierzonych przez Miasto (...)”, wskazano, że przychody Spółki obejmują m.in. Wynagrodzenie od Miasta (...) z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów. Przychody te ujmowane są z faktur wystawionych na Urząd Miasta (...) w związku z wykonywaniem zadania polegającego na odbiorze i zagospodarowaniu odpadów od mieszkańców.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, Rekompensata ma na celu pokrycie kosztów netto działalności związanej z Usługami Publicznymi:
- Spółce przysługuje Rekompensata, która służy pokryciu kosztów netto działalności związanej ze świadczeniem Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
- Wysokość Rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto poniesionych w okresie świadczenia Usług Publicznych, bezpośrednio związanych z Usługami Publicznymi (w tym kosztów stałych w odpowiedniej proporcji), po uwzględnieniu przychodów z Usług Publicznych (powiększonych o inne przysporzenia ze środków publicznych, w tym dopłaty lub podwyższenia kapitału zakładowego) i Rozsądnego Zysku.
- Rekompensata ma za zadanie wyrównać koszty netto.
Oznacza to, że Rekompensata ma pokryć koszty, których nie pokrywają przychody Spółki ani inne przysporzenia publiczne, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
Wynagrodzenie w formie Rekompensaty ma na celu pokrycie kosztów netto świadczenia Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
4.Czy umowa zawarta z Miastem reguluje zasady wykonywania wyżej wymienionych usług/dostaw towarów przez Państwa na rzecz Miasta w kontekście przyznawanych rekompensat z tytułu świadczenia usług? (należy opisać zasady regulujące uiszczenie dopłaty)?
Umowa powierzenia wykonywania zadań własnych z dnia 30 kwietnia 2025 roku (zwana dalej „Umową”) szczegółowo reguluje zasady wykonywania Usług Publicznych oraz mechanizm przyznawania Rekompensaty, co stanowi kompleksową regulację finansową powierzonego zadania.
Poniżej przedstawiono zasady regulujące świadczenie usług i mechanizm rekompensaty/uiszczenia dopłaty, wynikające bezpośrednio z Umowy:
1.Zasady Regulujące Zakres Usług (Umowa)
Umowa powierza Spółce ((...) Sp. z o.o.) realizację Usług Publicznych, które są zadaniami własnymi Miasta. Szczegółowy zakres i zasady świadczenia Usług Publicznych są określone w Załączniku nr 1 do Umowy.
Usługi te obejmują:
-Eksploatację i rekultywację miejskich składowisk odpadów komunalnych.
-Zagospodarowanie (przetwarzanie) odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...).
-Zapewnienie instalacji i urządzeń, w tym realizację Projektu (budowę pięciu obiektów/hal wraz z infrastrukturą towarzyszącą).
Spółka zobowiązana jest do:
-Świadczenia Usług Publicznych przez cały okres obowiązywania Umowy (od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2033 r.).
-Prowadzenia racjonalnej gospodarki Obiektami, w tym gospodarki ekonomiczno-finansowej.
-Zagospodarowania odpadów w sposób zapewniający Miastu osiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu i nieprzekraczanie dopuszczonych poziomów składowania.
2.Zasady Regulujące Mechanizm Rekompensaty
Umowa ustanawia mechanizm Rekompensaty zgodny z Decyzją Komisji Europejskiej nr 2012/21/UE (Decyzja UE). Rekompensata jest definiowana jako przysporzenie uzyskane przez Spółkę z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
Główne zasady Rekompensaty są następujące:
- Cel Rekompensaty: Rekompensata ma na celu pokrycie kosztów netto działalności związanej ze świadczeniem Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
- Limit Rekompensaty: Wartość Rekompensaty nie może przekroczyć kwoty 15 000 000 EUR rocznie (jako średnia rocznych kwot).
- Zakaz nadmiernej rekompensaty: Wysokość Rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto poniesionych w okresie świadczenia Usług Publicznych (w tym kosztów stałych w odpowiedniej proporcji), po uwzględnieniu przychodów z Usług Publicznych oraz innych przysporzeń ze środków publicznych (w tym dopłat lub podwyższenia kapitału zakładowego).
- Wzór obliczeniowy (Mechanizm Kontroli): Wartość Rekompensaty (Rm) jest wyliczana według wzoru, który określa mechanizm obliczania, kontroli i przeglądu Rekompensaty: Rm=Km–Pm–PKaSm+RZm Gdzie: Km to koszty związane z Usługami Publicznymi, Pm to przychody z działalności powierzonej, PKaSm to inne przysporzenia ze środków publicznych (w tym dokapitalizowanie), a RZm to Rozsądny Zysk.
3.Zasady Regulujące Uiszczenie Dopłaty (Rekompensaty)
Umowa precyzyjnie reguluje formy i terminy wypłaty Rekompensaty:
1.Formy Wypłaty: Wypłata Rekompensaty następuje w następujący sposób:
- Dokapitalizowanie: Wypłacane zgodnie z budżetem Miasta, które jest uwzględniane w rozliczeniu Rekompensaty, ale nie stanowi zapłaty za świadczenie Usług Publicznych. Rozliczenie dokapitalizowania nastąpi w końcowym rozliczeniu przez biegłego rewidenta.
- Płatności Miesięczne: Kwoty wypłacane są na podstawie Prognozy Rekompensaty rocznej, po dostarczeniu faktury i raportu z realizacji Usług Publicznych.
2.Procedura Udzielenia (Zatwierdzenia) Rekompensaty:
-Spółka składa roczny Wniosek o udzielenie Rekompensaty rocznej (do 31 lipca każdego roku) wraz z harmonogramem płatności i szczegółowymi załącznikami (w tym prognozą finansową i prognozą Rozsądnego Zysku).
-Miasto ma 15 dni na przekazanie uwag do Wniosku.
-Miasto i Spółka zobowiązują się do uzgodnienia wysokości Rekompensaty w terminie do 60 dni od otrzymania Wniosku.
-Ostateczna wysokość Rekompensaty jest zatwierdzana uchwałą Rady Miasta w formie budżetu na kolejny rok.
3.Kontrola i Korekty:
-Spółka jest zobowiązana do prowadzenia odrębnej księgowości dla Usług Publicznych i Działalności Dodatkowej.
-Miasto ma prawo do rocznej weryfikacji (Audytu) Rekompensaty, w tym Rozsądnego Zysku, w celu zapobieżenia nadmiernej Rekompensacie.
-W przypadku niedoboru Rekompensaty, Miasto wyrównuje go najpóźniej do 31 grudnia roku Audytu.
-W przypadku nadwyżki Rekompensaty, Miasto żąda zwrotu. Nadwyżka do 10% średniej rocznej Rekompensaty może zostać przeniesiona na kolejny okres rozliczeniowy.
-Spółka może skorygować Wniosek w przypadku nadzwyczajnego wzrostu kosztów lub spadku przychodów.
5.Czy rekompensaty są dopłatą związaną ze świadczeniem usług przez Państwa na rzecz Miasta?
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Rekompensata nie jest dopłatą do ceny usługi.
Wnioskodawca uważa, że otrzymane środki mają charakter dopłaty do kosztów całkowitych realizacji powierzonych zadań własnych Gminy, a nie dopłaty do ceny świadczonych usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, Rekompensata nie pozostaje w bezpośrednim związku z ceną żadnej konkretnej czynności opodatkowanej. Zdaniem Wnioskodawcy, Rekompensata pełni funkcję pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem zadań powierzonych w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym. Celem wsparcia jest zapewnienie Spółce środków na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań, a nie dopłata do ceny usług.
W ocenie Wnioskodawcy, treść Umowy jednoznacznie potwierdza, że Rekompensata stanowi przysporzenie uzyskiwane z tytułu świadczenia Usług Publicznych i ma charakter wyrównawczy, a nie cenotwórczy. Zgodnie z Umową, Rekompensata służy pokryciu kosztów netto działalności związanej ze świadczeniem Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku, co jest zgodne z definicją rekompensaty za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE. Umowa wskazuje ponadto, że w rozliczeniu Rekompensaty uwzględnia się przychody Spółki z Usług Publicznych, powiększone o inne przysporzenia ze środków publicznych, w tym dopłaty lub podwyższenia kapitału zakładowego. Taki sposób ujęcia prowadzi do wniosku, że Rekompensata nie jest elementem kalkulacyjnym ceny poszczególnych usług, lecz stanowi dopłatę o charakterze wyrównawczym, której celem jest zapewnienie równowagi ekonomicznej w realizacji całego powierzonego zadania użyteczności publicznej, poprzez zrekompensowanie różnicy między uzyskiwanymi przychodami a ponoszonymi kosztami oraz zagwarantowanie Spółce Rozsądnego Zysku.
6.Czy dopłaty są rekompensatą, która wyrównuje koszty związane z wykonywaniem ww. usług?
Tak, dopłaty (Rekompensaty) są mechanizmem, który służy wyrównaniu kosztów związanych z wykonywaniem Usług Publicznych, zapewniając pokrycie kosztów netto i Rozsądny Zysk, zgodnie z postanowieniami Umowy.
7.Czy z ekonomicznego punktu widzenia byliby Państwo w stanie świadczyć ww. usługi bez dopłat (rekompensat) otrzymywanych od Miasta?
Zdaniem Wnioskodawcy, z ekonomicznego punktu widzenia, Spółka nie byłaby w stanie świadczyć Usług Publicznych, zwłaszcza w zakresie realizacji kosztownego Projektu inwestycyjnego, bez dopłat (Rekompensat) otrzymywanych od Miasta, ponieważ:
1.Rekompensata jest niezbędna do pokrycia kosztów netto (ujemny wynik działalności).
2.Rekompensata (w tym dokapitalizowanie) dostarcza Spółce kapitałów własnych niezbędnych do sfinansowania inwestycji.
8.Gdyby Państwo nie otrzymali dopłat (rekompensat), to czy cena ww. usług byłaby kalkulowana w taki sposób aby zrekompensować niedobory?
Wnioskodawca nie jest w stanie udzielić bezpośredniej i jednoznacznej odpowiedzi na to hipotetyczne pytanie w formie „tak” lub „nie”. Umowa jest skonstruowana w oparciu o założenie, że rekompensata jest konieczna, a Spółka jest podmiotem wewnętrznym Miasta.
Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli nie byłoby mechanizmu Rekompensat, ostatecznie cena rynkowa tych usług musiałaby zostać skalkulowana tak, aby zrekompensować niedobory.
9.Czy rekompensata jest wypłacana wyłącznie w celu realizacji ww. powierzonego zadania, czy może być ona wykorzystana na inny cel? Na jakie konkretnie działania mogą ją Państwo przeznaczyć? Proszę wymienić/opisać.
Rekompensata musi być wykorzystana wyłącznie na realizację powierzonego zadania.
Spółka jest formalnie i prawnie zobowiązana do wykorzystania Rekompensaty wyłącznie na finansowanie Usług Publicznych:
-Spółka gwarantuje, że przekazana Rekompensata zostanie faktycznie wykorzystana na finansowanie wykonywania Usług Publicznych.
-Rekompensata oznacza przysporzenia uzyskiwane przez Spółkę z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE.
Środki z Rekompensaty mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie kosztów związanych ze świadczeniem Usług Publicznych. Usługi Publiczne obejmują realizację zadań własnych Miasta w następującym zakresie:
- Eksploatacja i rekultywacja miejskich składowisk odpadów komunalnych.
- Zagospodarowanie (przetwarzanie) odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...).
- Zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych. Realizacja tego zadania odbywa się w szczególności poprzez budowę pięciu Obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą (zwaną Projektem).
Rekompensata ma za zadanie pokrycie kosztów netto działalności związanej z tymi Usługami Publicznymi, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku. Koszty te obejmują:
-Koszty realizacji Projektu (inwestycyjne).
-Koszty stałe i zmienne związane z Usługami Publicznymi.
-Wydatki Spółki na nakłady inwestycyjne i odtworzenie majątku służącego Usługom Publicznym.
-Koszty eksploatacyjne (bez amortyzacji) i koszty finansowe (np. odsetki, prowizje) ponoszone w związku z realizacją Usług Publicznych.
Umowa kategorycznie wyklucza wykorzystanie Rekompensaty na finansowanie innej działalności Spółki:
-W odniesieniu do kosztów związanych z Działalnością Dodatkową Spółki (tj. działalnością komercyjną) Spółce nie przysługuje prawo do Rekompensaty.
-Dla Działalności Dodatkowej Spółka musi prowadzić odrębną księgowość, oddzielnie wykazując koszty, wydatki i wpływy związane z Usługami Publicznymi i Działalnością Dodatkową.
-W kalkulacji Rekompensaty uwzględnia się wyłącznie koszty związane z Usługami Publicznymi.
Jednocześnie, Umowa przewiduje mechanizm kontrolny, który zapobiega nadmiernej Rekompensacie: dodatni wynik na prowadzonej Działalności Dodatkowej pomniejszy Rekompensatę, co dodatkowo wymusza ścisłe rozgraniczenie finansowania.
10.Czy otrzymywana przez Państwa rekompensata uwzględnia środki przekazane przez Miasto na podwyższenie kapitału zakładowego?
Umowa powierzenia wyraźnie stanowi, że wkłady wnoszone przez Miasto tytułem podwyższenia kapitału zakładowego (Dokapitalizowanie) są elementem mechanizmu rekompensaty i muszą być w nim uwzględnione:
-Wkłady wnoszone przez Miasto do Spółki tytułem podwyższenia kapitału zakładowego będą uwzględniane w rozliczeniu rekompensaty.
-Miasto wypłaca Rekompensatę w formie dokapitalizowania (zgodnie z budżetem Miasta).
-Rozliczenie dokonanego dokapitalizowania Spółki nastąpi w końcowym rozliczeniu Rekompensaty przez biegłego rewidenta.
W mechanizmie obliczeniowym Rekompensaty środki z podwyższenia kapitału są traktowane jako przysporzenie ze środków publicznych i odjęte od kosztów, które Miasto musi pokryć:
- Wysokość Rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto, przy uwzględnieniu przychodów z Usług Publicznych powiększonych o inne przysporzenia ze środków publicznych, w tym dopłaty lub podwyższenia kapitału zakładowego.
- W definicji wzoru na Rekompensatę, symbol PKaSm oznacza wszelkiego rodzaju przysporzenia nie związane z przychodami z działalności powierzonej, liczone metodą kasową, w tym dotacje, zwolnienia z podatków i opłat i dokapitalizowanie.
Otrzymywana Rekompensata uwzględnia środki przekazane przez Miasto na podwyższenie kapitału zakładowego. Oznacza to, że dokapitalizowanie jest prawnie zintegrowane z mechanizmem Rekompensaty jako przysporzenie publiczne, które pomniejsza kwotę, jaką Miasto jest zobowiązane dopłacić Spółce z tytułu wyrównania kosztów netto. Jednocześnie, sama Umowa podkreśla, że dokapitalizowanie Spółki ma na celu wyposażenie jej w odpowiednie kapitały własne niezbędne do prowadzenia działalności i nie stanowi zapłaty za świadczenie Usług Publicznych.
11.Czy z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, Miasto otrzymuje udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki?
Tak - jako jedyny wspólnik Wnioskodawcy.
Pytanie w zakresie podatku od towarów i usług
Czy dokonanie rekompensaty kapitałowej w postaci wkładu wnoszonego tytułem podwyższenia kapitału zakładowego nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT?
Państwa stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług
Zdaniem Wnioskodawcy, finansowanie jakie zostanie otrzymane w formie rekompensaty, realizowane poprzez podwyższenie kapitału zakładowego Spółki, nie stanowi zapłaty za dostawę towarów ani odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej jako: „ustawa o VAT”), a w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu VAT.
Otrzymane środki będą miały charakter dopłaty do kosztów całkowitych realizacji powierzonych zadań własnych Gminy, a nie dopłaty do ceny świadczonych usług. Rekompensata nie pozostaje w bezpośrednim związku z ceną żadnej konkretnej czynności opodatkowanej, lecz pełni funkcję pokrycia kosztów związanych z wykonywaniem zadań powierzonych Wnioskodawcy w ramach usług w ogólnym interesie gospodarczym.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną z tytułu sprzedaży. Aby dane świadczenie mogło zostać uznane za odpłatne, musi istnieć bezpośredni i zindywidualizowany związek pomiędzy otrzymanym świadczeniem pieniężnym a ceną konkretnej usługi bądź dostawy. Rekompensata wnoszona w formie wkładu na podwyższenie kapitału zakładowego nie będzie spełniać tego kryterium.
Celem wsparcia jest zapewnienie Spółce środków na pokrycie kosztów związanych z realizacją zadań powierzonych jej przez Miasto (...), a nie dopłata do ceny usług. Jak podkreślił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 22 października 2020 r. (sygn. akt: I SA/Sz 466/20): „Celem refundacji jest pokrycie części lub całości ponoszonych przez skarżącą kosztów, a nie dopłata do ceny, o której wysokości skarżąca de facto nawet nie decyduje.” Sąd wskazał, że przewidziana umową refundacja nosi charakter „zakupowy”, a jej wpływ na cenę odpłatnie wykonywanych zadań nie może być oceniany jako bezpośredni na gruncie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT. Takie stanowisko znajduje również oparcie w decyzji Komisji Europejskiej 2012/21/UE z dnia 20 grudnia 2011 r., w której wskazano, że rekompensaty za świadczenie usług publicznych mają na celu pokrycie kosztów netto i zapewnienie rozsądnego zysku, a nie stanowią wynagrodzenia za konkretne czynności odpłatne.
W świetle powyższego należy przyjąć, że środki jakie zostaną otrzymane przez Wnioskodawcę w ramach rekompensaty (dokapitalizowanie w formie podwyższenia kapitału zakładowego) nie będą stanowić wynagrodzenia za dostawę towarów ani odpłatne świadczenie usług, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które Państwo przedstawili we wniosku w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 775 ze zm.), zwanej dalej „ustawą”:
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (…) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Według art. 7 ust. 1 ustawy:
Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Stosownie do treści 8 ust. 1 ustawy:
Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
1)przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
2)zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
3)świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Jak wynika z ww. art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, dla uznania, że dostawa towarów czy świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bezwzględnym warunkiem jest „odpłatność” za daną czynność.
Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy.
Co istotne usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Zatem aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane „po kosztach” ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.
Kwestia odpłatności była wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W wyroku z dnia 15 lipca 1982 r. w sprawie Hong-Kong Trade Development Council TSUE stwierdził, że czynności podlegają opodatkowaniu jedynie wtedy, gdy zostały wykonane odpłatnie. Analizując głębiej ten problem TSUE w wyroku z dnia 8 marca 1988 r. w sprawie Apple and Pear Development Council stwierdził, że czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, a ponadto odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem.
Pojęcie „odpłatności” pojawiło się również w orzeczeniu z dnia 5 lutego 1981 r. w sprawie C‑154/80 Staatssecretaris van Financien przeciwko Coöperatieve Aardappelenbewaarplaats GA ETS, które zapadło na tle przepisów Dyrektywy VAT z dnia 11 kwietnia 1967 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich w zakresie podatków obrotowych (67/227/EWEC). Trybunał wskazał, że termin „zapłata” stanowi integralną część przepisów prawa wspólnotowego, które nie odwołuje się do prawa państw członkowskich dla ustalenia jego znaczenia i zakresu. Stąd też wykładnia tego wyrażenia nie może być pozostawiona dyskrecjonalnemu władztwu każdego państwa członkowskiego. Ponadto Trybunał przypomniał, że świadczenie podlega opodatkowaniu jedynie w wypadku, gdy podstawę opodatkowania stanowi świadczenie wzajemne otrzymane przez świadczącego usługę. Musi również istnieć możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego. W końcu - jak wskazał Trybunał - świadczenie wzajemne musi stanowić pewną wartość subiektywną, gdyż podstawą opodatkowania jest świadczenie wzajemne rzeczywiście otrzymane, nie zaś wartość otrzymana według kryteriów obiektywnych.
Na uwagę zasługuje także orzeczenie w sprawie C-16/93 pomiędzy R.J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (Holandia), gdzie podkreślono, że dla wystąpienia opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne staje się zaistnienie bezpośredniego związku płatności z konkretną czynnością oraz istnienie konsumenta tej czynności.
Zatem za czynność podlegającą opodatkowaniu VAT uważane mogą być takie sytuacje, w których:
‒istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne,
‒wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy,
‒istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi, odpłatność za otrzymane świadczenie (towar lub usługę) pozostaje w bezpośrednim związku z czynnością, która miałaby być opodatkowana tym podatkiem,
‒istnieje możliwość wyrażenia w pieniądzu wartości tego świadczenia wzajemnego.
W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Ponadto, aby czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podmiot działający dla tej czynności w charakterze podatnika podatku VAT.
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy:
Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Jak stanowi art. 15 ust. 2 ustawy:
Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Organy władzy publicznej mają na gruncie podatku od towarów i usług szczególny status, wynikający z art. 15 ust. 6 ustawy, który stanowi:
Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Przepisy art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług stanowią implementację art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r. str. 1 ze zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE Rady. Zgodnie z ww. regulacją Dyrektywy 2006/112/WE Rady:
„Podatnikiem” jest każda osoba prowadząca samodzielnie w dowolnym miejscu jakąkolwiek działalność gospodarczą, bez względu na cel czy też rezultaty takiej działalności.
„Działalność gospodarcza” obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, włącznie z górnictwem, działalnością rolniczą i wykonywaniem wolnych zawodów lub uznanych za takie. Za działalność gospodarczą uznaje się w szczególności wykorzystywanie, w sposób ciągły, majątku rzeczowego lub wartości niematerialnych w celu uzyskania z tego tytułu dochodu.
Unormowanie zawarte w art. 15 ust. 6 ustawy stanowi odzwierciedlenie art. 13 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, który stanowi, że:
Krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże w przypadku gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
W każdych okolicznościach podmioty prawa publicznego są uważane za podatników w związku z czynnościami określonymi w załączniku I, chyba że niewielka skala tych działań sprawia, że mogą być one pominięte.
A zatem organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami VAT w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
W zakresie statusu podmiotu publicznego wypowiedział się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 29 października 2015 r. w sprawie C-174/14 Saudaçor – Sociedade Gestora de Recursos e Equipamentos da Saúde dos Açores SA przeciwko Fazenda Pública, w którym stwierdził:
„(…) ponieważ (…) art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy jako wyjątek interpretować w sposób ścisły, należy uznać, że wyliczenie znajdujące się w tym przepisie jest wyczerpujące, a pojęcie „innych podmiotów prawa publicznego” stanowi pozostałą kategorię podmiotów należących do władzy publicznej, innych niż te, które zostały konkretnie wymienione w tym przepisie. Jeżeli chodzi w szczególności o pierwszy z dwóch warunków ustanowionych w art. 13 ust. 1 wspomnianej dyrektywy, to znaczy o warunek dotyczący statusu podmiotu publicznego, to Trybunał orzekł już, że osoba, która wykonuje czynności należące do prerogatyw władztwa publicznego w sposób niezależny, nie pozostając częścią administracji publicznej, nie może zostać zaklasyfikowana jako podmiot prawa publicznego w rozumieniu tego przepisu (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C 456/07, EU:C:2008:293, pkt 18 i przytoczone tam orzecznictwo). Trybunał wyjaśnił również, że status „podmiotu prawa publicznego” nie może wynikać jedynie z tego, że dana działalność polega na wykonywaniu czynności należących do prerogatyw władztwa publicznego (zob. podobnie w szczególności postanowienie Mihal, C‑456/07, EU:C:2008:293, pkt 17 i przytoczone tam orzecznictwo)”.
Z kolei w wyroku z 22 lutego 2018 r. w sprawie C-182/17 Nagyszénás Településszolgáltatási Nonprofit Kft. przeciwko Nemzeti Adó- és Vámhivatal Fellebviteli Igazgatósága, TSUE wskazał, że:
„Artykuł 2 ust. 1 lit. c) dyrektywy Rady 2006/112/WE z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej należy interpretować w ten sposób, że, z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych, działalność taka jak będąca przedmiotem postępowania głównego, polegająca na wykonywaniu przez spółkę niektórych zadań publicznych gminy zgodnie z umową zawartą między tą spółką a gminą stanowi odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej na mocy tego przepisu. Art. 13 ust. 1 dyrektywy 2006/112 należy interpretować w ten sposób, że – z zastrzeżeniem sprawdzenia przez sąd odsyłający istotnych okoliczności faktycznych i prawa krajowego – działalność, taka jak omawiana w postępowaniu głównym, polegająca na wykonywaniu przez spółkę określonych publicznych zadań gminy na mocy umowy zawartej między tą spółką a gminą, nie jest objęta zasadą nieopodatkowania podatkiem od wartości dodanej przewidzianą w tym przepisie wówczas, gdy działalność ta stanowi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 9 ust. 1 tej dyrektywy”.
Rolę gminy określa ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 1153 ze zm.).
Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Zgodnie z treścią 7 ust. 1 zdanie pierwsze ustawy o samorządzie gminnym:
Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.
Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym:
W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.
Zasady i formy gospodarki komunalnej jednostek samorządu terytorialnego, polegające na wykonywaniu przez nie zadań własnych, w celu zaspokojenia zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej, reguluje ustawa z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 679 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 2 ustawy o gospodarce komunalnej:
Gospodarka komunalna obejmuje w szczególności zadania o charakterze użyteczności publicznej, których celem jest bieżące i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług powszechnie dostępnych.
Jak stanowi art. 2 ww. ustawy o gospodarce komunalnej:
Gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.
Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że zarówno Gmina, jak i utworzona przez nią spółka prawa handlowego, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatników podatku VAT.
Dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe, itd.).
Zatem, nawet gdyby podatnik nie osiągnął dochodu z tytułu prowadzonej działalności, to wystąpi w charakterze podatnika podatku VAT wykonując czynności będące przedmiotem działalności gospodarczej – bowiem będzie świadczył w tym zakresie usługi, które podlegają VAT. Oznacza to, że jeżeli podmiot uzyska za to świadczenie jakąkolwiek zapłatę w sensie ekonomicznym (nawet bilansując tylko poniesione w związku z nim wydatki), to otrzymane wynagrodzenie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według właściwych reguł.
Na mocy art. 29a ust. 1 ustawy:
Podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.
Powyższy przepis odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.
Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy:
Podstawa opodatkowania obejmuje:
1)podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
2)koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.
Na podstawie art. 29a ust. 7 ustawy:
Podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:
1)stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
2)udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
3)otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.
Podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi wartość otrzymanego świadczenia, które dostawca lub świadczący usługę otrzymuje lub powinien otrzymać od kupującego. Przepis art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania.
Włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru, czy też konkretnego rodzaju usługi. Gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Nie jest natomiast podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Otrzymane dotacje i inne dopłaty podlegają więc opodatkowaniu jako składnik ceny czynności, z którą są związane. Jeżeli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług – istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług i ich ceną – to stanowi ona podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29a ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Nie ma przy tym znaczenia, od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest, aby było to wynagrodzenie za daną konkretną usługę lub za daną konkretną dostawę.
Zatem, aby dotacje i inne środki o podobnym charakterze stanowiły podstawę opodatkowania, muszą być wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług i być bezpośrednio związane z ceną tego świadczenia. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie zwiększa podstawy opodatkowania, a tym samym nie podlega opodatkowaniu.
Definicji terminu „bezpośredniego wpływu na cenę” nie zawiera ani ustawa, ani Dyrektywa 2006/112/WE Rady, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do sposobu wykładni tego pojęcia wynikającego z orzecznictwa TSUE.
W wyroku z 15 lipca 2004 r. w sprawie C-144/02 Komisja Wspólnot Europejskich przeciwko Republice Federalnej Niemiec TSUE wyjaśnił:
„26. Przewidując, że do podstawy opodatkowania podatkiem VAT zalicza się, w przypadkach, które określa art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy, subwencje przyznane podatnikom, przepis ten zmierza do obciążenia podatkiem VAT całej wartości towarów lub usług, a przez to do uniknięcia zmniejszenia przychodu z podatku na skutek przyznania subwencji.
27. Zgodnie z brzmieniem tego przepisu stosuje się on, gdy subwencja jest bezpośrednio związana z ceną danej transakcji.
28. Aby miała miejsce taka sytuacja, subwencja powinna przede wszystkim być przyznawana konkretnie podmiotowi subwencjonowanemu po to, by dostarczał on określonego towaru lub wykonywał określoną usługę. Jedynie w tym przypadku subwencja może być uznana za świadczenie wzajemne względem dostawy towaru lub świadczonej usługi, a w związku z tym podlegać opodatkowaniu. Należy stwierdzić w szczególności, że prawo do otrzymywania subwencji jest przyznawane beneficjentowi, skoro tylko ten ostatni dokona transakcji podlegającej opodatkowaniu (wyrok z dnia 22 listopada 2001 r. w sprawie C‑184/00 Office des produits wallons, Rec. str. I‑9115, pkt 12 i 13).
29. Ponadto należy zbadać, czy nabywcy towarów lub usługobiorcy czerpią zysk z subwencji przyznanej jej beneficjentowi. Niezbędne jest bowiem, by cena, którą ma zapłacić nabywca lub usługobiorca, była ustalona w taki sposób, by zmniejszała się w stosunku odpowiadającym subwencji przyznanej sprzedawcy towarów lub świadczącemu usługi, która stanowiłaby zatem element determinujący cenę, jakiej ten ostatni żąda. Należy zatem zbadać, czy okoliczność, że subwencja jest przyznawana sprzedawcy lub świadczącemu usługi, pozwala mu obiektywnie na sprzedaż towarów lub świadczenie usług po cenie niższej od tej, której by żądał, gdyby nie otrzymał subwencji (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 14).
30. Powinno być w każdym razie możliwe zidentyfikowanie świadczenia wzajemnego, które stanowi subwencja. Nie ma konieczności, by kwota subwencji odpowiadała dokładnie zmniejszeniu ceny dostarczonego towaru lub wykonanej usługi. Wystarczy, by korelacja istniejąca między tym zmniejszeniem a wspomnianą wyżej subwencją, która może mieć charakter ryczałtowy, była istotna (ww. wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 17).
31. Wreszcie w pojęciu „subwencje związane bezpośrednio z ceną” w rozumieniu art. 11 część A ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy mieszczą się jedynie te subwencje, które stanowią całkowicie lub częściowo świadczenie uzyskiwane w zamian za dostawy towarów lub świadczenia usług oraz są przyznawane osobie trzeciej przez sprzedawcę lub świadczącego usługi (cytowany wyżej wyrok w sprawie Office des produits wallons, pkt 18)”.
Aby stwierdzić, czy otrzymywane przez beneficjenta środki wchodzą do podstawy opodatkowania świadczonych usług, niezbędne jest stwierdzenie, czy występują konkretne usługi, z którymi związane jest to dofinansowanie, wykonywane przez odbiorcę dofinansowania. Tylko w takim przypadku dotacja może wchodzić do podstawy opodatkowania. Następnie należy zbadać, zgodnie z tezami wyroków TSUE, czy dofinansowanie stanowi element determinujący cenę tej usługi (świadczenia).
Wskazali Państwo, że są Państwo zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Jedynym Państwa wspólnikiem posiadającym 100% udziałów w jej kapitale zakładowym jest Miasto.
Zawarli Państwo umowę z Miastem na świadczenie usług tj. Umowę powierzenia wykonywania zadań własnych z dnia 30 kwietnia 2025 roku. Umowa ta jest określana jako „Umowa powierzenia” lub „Umowa”.
Umowa zobowiązuje Spółkę do realizacji zadań własnych Gminy o charakterze użyteczności publicznej, które są określane jako „Usługi Publiczne”. Powierzenie zadań nastąpiło na mocy uchwały z dnia 21 listopada 2023 r.
Usługi Publiczne, do świadczenia, których Spółka została zobowiązana na mocy Umowy, obejmują realizację zadań własnych Miasta w następującym zakresie eksploatacja i rekultywacja miejskich składowisk odpadów komunalnych, zagospodarowanie odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...), zapewnienie instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych. Zadanie to jest realizowane w szczególności poprzez budowę pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby procesu przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
Umowa określa prawa i obowiązki Miasta i Spółki zarówno w zakresie realizacji Usług Publicznych, jak i płatności na rzecz Spółki Rekompensaty. Spółka zobowiązuje się do świadczenia Usług Publicznych przez okres obowiązywania Umowy, czyli od 1 stycznia 2025 roku do 31 grudnia 2033 roku.
Szczegółowy zakres Usług Publicznych jest przedstawiony w załączniku nr 1 do Umowy. Zobowiązania Spółki, zgodnie z załącznikiem nr 1, obejmują:
- Zagospodarowanie (przetwarzanie) odebranych odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie (...) (w tym odpadów zmieszanych, bioodpadów, surowców wtórnych, wielkogabarytowych i innych), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz ustawą o odpadach.
- Prowadzenie zagospodarowania odpadów w sposób zapewniający Miastu osiągnięcie wymaganych poziomów recyklingu i nieprzekraczanie dopuszczonych poziomów składowania.
- Realizacja zadania inwestycyjnego (Projektu), polegającego na budowie pięciu hal wraz z infrastrukturą towarzyszącą na potrzeby przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
W ramach świadczenia Usług Publicznych, Spółka zobowiązana jest również do podejmowania decyzji i czynności mających na celu zapewnienie racjonalnej gospodarki Obiektami, w tym gospodarki ekonomiczno-finansowej, bezpieczeństwa użytkowania i bieżącego administrowania.
W uzupełnieniu wskazali Państwo, że otrzymują Państwo wynagrodzenie od Miasta za świadczenie usług w związku z zawartą umową. Otrzymują Państwo od Miasta Rekompensatę z tytułu świadczenia Usług Publicznych.
Rekompensata to przysporzenie uzyskiwane przez Spółkę z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE.
Wypłata Rekompensaty następuje w formie dokapitalizowania (zgodnie z budżetem Miasta) oraz na podstawie miesięcznej prognozy Rekompensaty rocznej, po dostarczeniu faktury i raportu z realizacji Usług Publicznych.
Ponadto, w Załączniku nr 5 (Zasady księgowości) do Umowy, w sekcji „Przychody z tytułu świadczenia zadań powierzonych przez Miasto (...)”, wskazano, że przychody Spółki obejmują m.in. Wynagrodzenie od Miasta (...) z tytułu odbioru i zagospodarowania odpadów.
Zgodnie z postanowieniami Umowy, Rekompensata ma na celu pokrycie kosztów netto działalności związanej z Usługami Publicznymi:
- Spółce przysługuje Rekompensata, która służy pokryciu kosztów netto działalności związanej ze świadczeniem Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
- Wysokość Rekompensaty nie może przekraczać kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto poniesionych w okresie świadczenia Usług Publicznych, bezpośrednio związanych z Usługami Publicznymi (w tym kosztów stałych w odpowiedniej proporcji), po uwzględnieniu przychodów z Usług Publicznych (powiększonych o inne przysporzenia ze środków publicznych, w tym dopłaty lub podwyższenia kapitału zakładowego) i Rozsądnego Zysku.
- Rekompensata ma za zadanie wyrównać koszty netto.
Oznacza to, że Rekompensata ma pokryć koszty, których nie pokrywają przychody Spółki ani inne przysporzenia publiczne, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku. Wynagrodzenie w formie Rekompensaty ma na celu pokrycie kosztów netto świadczenia Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku.
Otrzymywana Rekompensata uwzględnia środki przekazane przez Miasto na podwyższenie kapitału zakładowego. Oznacza to, że dokapitalizowanie jest prawnie zintegrowane z mechanizmem Rekompensaty jako przysporzenie publiczne, które pomniejsza kwotę, jaką Miasto jest zobowiązane dopłacić Spółce z tytułu wyrównania kosztów netto. Wartość Rekompensaty nie może przekroczyć kwoty 15 000 000 EUR rocznie (jako średnia rocznych kwot). Z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Spółki, Miasto otrzymuje udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki - jako jedyny Państwa wspólnik.
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że Państwo, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działają w charakterze podatników podatku VAT.
Co istotne, są Państwo spółką prawa handlowego, będącą odrębnym od Miasta podmiotem posiadającym osobowość prawną, zatem nie są Państwo adresatem normy prawnej zawartej w art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Tym samym nie mogą Państwo korzystać z wyłączenia z opodatkowania, które dotyczy ściśle określonych podmiotów, tj. organów władzy publicznej i urzędów obsługujących te organy.
Istota spółki z ograniczoną odpowiedzialnością uregulowana została w Tytule III Dziale I ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 18 ze zm.).
Zgodnie z art. 151 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych:
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością może być utworzona przez jedną albo więcej osób w każdym celu prawnie dopuszczalnym, chyba że ustawa stanowi inaczej.
W myśl art. 152 ustawy Kodeks spółek handlowych:
Kapitał zakładowy spółki dzieli się na udziały o równej albo nierównej wartości nominalnej.
Stosownie do art. 153 ustawy Kodeks spółek handlowych:
Umowa spółki stanowi, czy wspólnik może mieć tylko jeden, czy więcej udziałów. Jeżeli wspólnik może mieć więcej niż jeden udział, wówczas wszystkie udziały w kapitale zakładowym powinny być równe i są niepodzielne.
Zgodnie z art. 14 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych:
Przedmiotem wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, spółki akcyjnej albo przeznaczonego na kapitał akcyjny prostej spółki akcyjnej nie może być prawo niezbywalne lub świadczenie pracy bądź usług.
W myśl art. 177 § 1 i § 2 ustawy Kodeks spółek handlowych:
§ 1. Umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału.
§ 2. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.
Zgodnie z art. 178 § 1 i § 2 ustawy Kodeks spółek handlowych:
§ 1. Wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179.
§ 2. Jeżeli wspólnik nie uiścił dopłaty w określonym terminie, obowiązany jest do zapłaty odsetek ustawowych za opóźnienie; spółka może również żądać naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki.
Natomiast stosownie do art. 179 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych:
Dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.
Zgodnie z art. 257 ustawy Kodeks spółek handlowych:
§ 1. Jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje nie na mocy dotychczasowych postanowień umowy spółki przewidujących maksymalną wysokość podwyższenia kapitału zakładowego i termin podwyższenia, może ono nastąpić jedynie przez zmianę umowy spółki.
§ 2. Podwyższenie kapitału zakładowego następuje przez podwyższenie wartości nominalnej udziałów istniejących lub ustanowienie nowych.
§ 3. Jeżeli podwyższenie kapitału zakładowego następuje na podstawie dotychczasowych postanowień umowy spółki, przy zachowaniu wymagań określonych w § 1, oświadczenia dotychczasowych wspólników o objęciu nowych udziałów wymagają formy pisemnej pod rygorem nieważności. Art. 260 § 2 stosuje się odpowiednio.
Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi spółki, potrzebą jej dokapitalizowania, koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych itp.
Dopłata jest formą wewnętrznej przymusowej pożyczki wspólników na rzecz spółki. Wspólnikowi, który uiścił dopłatę, nie przysługuje (chyba że zarządzono zwrot dopłat) roszczenie o wypłatę uiszczonej sumy.
W razie powzięcia uchwały wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określającej termin i wysokość dopłat, równowartość dopłat ujmuje się w odrębnej pozycji pasywów bilansu (kapitał rezerwowy z dopłat wspólników) i wykazuje się jako składnik kapitału własnego dopóty, dopóki ten nie zostanie użyty w sposób uzasadniający jego odpisanie; uchwalone, lecz niewniesione dopłaty wykazuje się w dodatkowej pozycji kapitałów własnych ,,Należne dopłaty na poczet kapitału rezerwowego (wielkość ujemna)” (art. 36 ust. 2e ustawy z 29 września 1994 r. ustawy o rachunkowości; Dz. U. z 2019 r., poz. 351). W konsekwencji kapitał zakładowy nie ulegnie zwiększeniu, a wartość dopłaty będzie zaliczona na wpłaty należne (Kidyba Andrzej: Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Tom I. Komentarz do art. 1-300 Ksh, LEX, 2008, wyd. VI.).
Zaznaczyć należy, że środki zgromadzone na kapitale zapasowym co do zasady są przeznaczane na pokrycie bieżących i przyszłych strat.
Z treści wniosku wynika, że z tytułu wykonywania zadań własnych Miasta przysługuje Państwu rekompensata służąca pokryciu kosztów realizacji zadań w zakresie, w jakim kosztów tych nie pokrywają przychody osiągnięte przez Państwa w związku z realizacją zadań. Zgodnie z zawartą z Miasta Umową, wynagrodzenie w formie Rekompensaty ma na celu pokrycie kosztów netto świadczenia Usług Publicznych, z uwzględnieniem Rozsądnego Zysku. Rekompensata musi być wykorzystana wyłącznie na realizację powierzonego zadania.
Jak wynika z wniosku, samą rekompensatę strony Umowy zdefiniowały jako wszelkie przysporzenia majątkowe udzielone Państwu przez Miasto w dowolnej formie (w szczególności polegające na podwyższeniu Państwa kapitału zakładowego), otrzymywane przez Państwa wyłącznie z tytułu i w celu pokrycia uzasadnionych kosztów realizacji zadań w zakresie, w jakim kosztów tych nie pokrywają przychody osiągnięte przez Państwa w związku z realizacją zadań ani inne przysporzenia publiczne.
Z tytułu podwyższenia kapitału zakładowego Państwa Spółki, Miasto otrzymuje udziały w podwyższonym kapitale zakładowym Spółki - jako jedyny Państwa wspólnik.
Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że rekompensata stanowi zatem źródło finansowania realizowanych przez Państwa ww. usług na rzecz Miasta. Zatem z uwagi na charakter opisanej rekompensaty w formie dopłaty do udziałów Miasta w Spółce wpłaconej tytułem podniesienia kapitału zakładowego, uznać należy, że stanowi ona wynagrodzenie za świadczone przez Państwa na rzecz Miasta usługi.
Świadczenie usług ma miejsce bowiem również wówczas, gdy następuje zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Jeżeli podmiot jest zobowiązany do dokonania określonej czynności, wówczas uznaje się, że świadczy usługę o ile można wyodrębnić podmiot który jest beneficjentem rzeczonej usługi.
Tym samym, w zakresie wykonywania czynności związanych z realizacją zadań własnych Miasta, powierzonych Państwu do realizacji na podstawie zawartej umowy, finansowanych z otrzymywanych od Miasta środków finansowych, będą Państwo działali w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wykonywane czynności będą spełniały definicję świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy, dlatego też będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług otrzymana od Miasta rekompensata w formie dopłaty do udziałów Miasta w Spółce wpłaconej tytułem podniesienia kapitału zakładowego w istocie będzie stanowiła zapłatę (wynagrodzenie) za świadczone przez Państwa na rzecz Miasta usługi. Mimo, że będą Państwo wykonywać czynności z katalogu zadań własnych, w imieniu jednostki samorządu terytorialnego, to jednak – jak wyżej wskazano – nie wchodzą Państwo w skład administracji samorządowej, lecz prowadzą Państwo niezależną działalność gospodarczą. Zatem pomiędzy płatnością należną Państwu od Miasta jako Rekompensata, a świadczeniem na jego rzecz, zachodzi związek bezpośredni, ponieważ płatność następuje w zamian za to świadczenie. Tym samym na gruncie rozpoznawanej sprawy nie można przyjąć, że między Miastem a Państwa Spółką nie następuje wymiana świadczeń.
Jak Państwo wskazali, Rekompensata musi być wykorzystana wyłącznie na realizację powierzonego zadania. Są Państwo formalnie i prawnie zobowiązani do wykorzystania Rekompensaty wyłącznie na finansowanie Usług Publicznych. Gwarantują Państwo, że przekazana Rekompensata zostanie faktycznie wykorzystana na finansowanie wykonywania Usług Publicznych.
Wskazali Państwo, że Rekompensata oznacza przysporzenia uzyskiwane przez Państwa z tytułu świadczenia Usług Publicznych, stanowiące rekompensatę za realizację usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym w rozumieniu Decyzji UE. Środki z Rekompensaty mogą być przeznaczone wyłącznie na finansowanie kosztów związanych ze świadczeniem Usług Publicznych. Usługi Publiczne obejmują realizację zadań własnych Miasta.
A zatem pomiędzy płatnością, którą otrzymują Państwo od Miasta za świadczone przez Państwa na rzecz Miasta usługi będzie zachodził związek bezpośredni, ponieważ płatność będzie następować w zamian za to świadczenie. Na gruncie rozpoznawanej sprawy nie można przyjąć, że między Stronami nie będzie następowała wymiana świadczeń. Z tych też względów, otrzymywana Rekompensata, będzie stanowiła wynagrodzenie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wykonywanie czynności na rzecz Miasta, które w opisanym we wniosku zakresie będą stanowić określone w art. 8 ust. 1 ustawy, odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Przy czym, bez znaczenia w tej konkretnej sprawie pozostaje okoliczność, czy Rekompensata przekazywana jest na kapitał zakładowy Państwa Spółki czy też w innej formie. Spółki komunalne – co do zasady – zakładane są przez jednostkę samorządu terytorialnego w celu realizacji zadań własnych i jak wynika z opisu sprawy takie zadania Państwo wykonują. Zatem, bez względu na to czy rekompensata zasila Państwa kapitał zakładowy, stanowi ona zapłatę za świadczone przez Państwa usługi z zakresu:
- eksploatacji i rekultywacji miejskich składowisk odpadów komunalnych,
- zagospodarowania odpadów komunalnych pochodzących z terenu Miasta (...),
- zapewnienia instalacji i urządzeń wraz z infrastrukturą do zagospodarowania odpadów komunalnych, w szczególności poprzez budowę pięciu obiektów (hal) wraz z infrastrukturą towarzyszącą do przetwarzania i magazynowania odpadów komunalnych.
Tym samym wartość Rekompensaty, którą Państwo otrzymują od Miasta w ramach podwyższenia kapitału zakładowego w zamian za udziały, będzie stanowiła podstawę opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.
Zatem Państwa Stanowisko w zakresie podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Ocena prawna stanowiska Państwa w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.
Odnosząc się do powołanych w stanowisku wyroków sądu należy podkreślić, że nie mają one mocy powszechnie obowiązującej. Sąd wyrokiem lub postanowieniem rozstrzyga wyłącznie konkretną sprawę co do stwierdzenia naruszenia prawa i skutków prawnych tego naruszenia i jedynie w tej sprawie ma moc wiążącą. Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia, o czym stanowi art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.). Zatem powołane wyroki nie posiadają waloru wykładni powszechnej, co w praktyce oznacza, że nie stanowią one podstawy dla analogicznego rozstrzygnięcia przez organy podatkowe. Ponadto Organ nie podziela stanowiska wyrażonego w tych wyrokach.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym albo opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.
Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.
