Prawo Przedsiębiorcy 42/2004 z 18.10.2004, str. 15
Data publikacji: 18.10.2004
Rozwiązanie kontraktu a wydanie świadectwa pracy
Czy przy rozwiązaniu umowy-kontraktu obowiązkowe jest wystawienie pracownikowi świadectwa pracy?
Marzena G. z Gdyni
Pracodawca obowiązany jest niezwłocznie wydać świadectwo pracy w związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy. Obowiązek taki ustanawia kodeks pracy w art. 97 § 1. Należy przypomnieć, że zgodnie z art. 1 k.p. kodeks określa prawa i obowiązki pracowników i pracodawców. W myśl jego przepisów pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę (art. 2), zaś pracodawcą - jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników (art. 3). Z kolei, jak stanowi art. 22 k.p., przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i w czasie wyznaczonym przez pracodawcę, a pracodawca - do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem. Zatrudnienie w określonych wyżej warunkach jest zatrudnieniem na podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy. Ponadto nie jest dopuszczalne zastąpienie umowy o pracę umową cywilnoprawną przy zachowaniu wyżej wymienionych warunków wykonywania pracy. Jak zatem widać, świadectwo pracy wystawia się jedynie w związku z rozwiązaniem lub wy-gaśnięciem stosunku pracy - jeżeli więc wspomniana umowa-kontrakt jest umową cywilnoprawną, a nie umową o pracę, nie istnieje obowiązek wystawiania świadectwa pracy.
