Rozpoznanie choroby zawodowej u pracownika
Pracodawca, w razie rozpoznania u pracownika choroby zawodowej, obowiązany jest - działając w porozumieniu z właściwym organem Państwowej Inspekcji Sanitarnej - ustalić przyczyny powstania choroby zawodowej oraz charakter i rozmiar zagrożenia tą chorobą. Powinien także przystąpić do usunięcia czynników powodujących powstanie choroby zawodowej i zastosować inne niezbędne środki zapobiegawcze oraz zapewnić realizację zaleceń lekarskich.
Ewelina Sandorska
Każdy przypadek rozpoznanej choroby zawodowej albo podejrzenia o taką chorobę pracodawca obowiązany jest niezwłocznie zgłosić właściwemu organowi Państwowej Inspekcji Sanitarnej i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy. Obowiązek taki dotyczy także lekarza, który rozpoznał lub podejrzewa przypadek choroby zawodowej. Stanowi o tym art. 235 k.p.
Choroba zawodowa
Choroba zawodowa jest chorobą spowodowaną działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy lub sposobem wykonywania pracy, określona w wykazie chorób zawodowych zamieszczonym w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 lipca 2002 r. w sprawie wykazu chorób zawodowych, szczegółowych zasad postępowania w sprawach zgłaszania podejrzenia, rozpoznawania i stwierdzania chorób zawodowych oraz podmiotów właściwych w tych sprawach (Dz.U. Nr 132, poz. 1115). Warto pamiętać o tym akcie prawnym, bowiem Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził m.in., że bezwzględną przesłanką do uznania konkretnej choroby za chorobę zawodową jest umieszczenie jej w wykazie chorób zawodowych (wyrok z 12 sierpnia 1998 r., sygn. akt I SA 786/98).
