Zaskarżenie postanowienia o zawieszeniu postępowania w sprawie ustalenia warunków zabudowy
W razie braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego realizacja inwestycji budowlanej będzie zwykle wymagała uprzedniego uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Jednak gmina może w pewnych przypadkach zawiesić postępowanie w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Inwestorzy mogę jednak skarżyć postanowienia o zawieszeniu postępowania.
Maciej Bielecki
radca prawny,
partner w Kancelarii Radcowskiej Bieleccy
Zgodnie z art. 62 ust. 1 zd. 1 ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. Nr 80, poz. 717, z późn.zm.) - dalej u.p.z.p., postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy można zawiesić na czas nie dłuższy niż 9 miesięcy od dnia złożenia wniosku o ustalenie warunków zabudowy. Należy zwrócić uwagę, że dopiero od 21 października 2010 r. okres zawieszenia postępowania w sprawie warunków zabudowy został skrócony z uprzednich 12 miesięcy do 9 miesięcy
Fakultatywny charakter zawieszenia
Ustawodawca wyraźnie akcentuje fakultatywny, nie zaś obligatoryjny charakter zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy. Organy gminy nie są zatem zobligowane zawiesić postępowanie na 9 miesięcy, jeżeli brak jest planu miejscowego. Ponadto, gmina nie musi zawsze ustanawiać maksymalnego 9-miesięcznego okresu zawieszenia. Byłoby wręcz wskazane, aby okresy zawieszenia były krótsze (np. 3-6 miesięcy).
Zgodnie z art. 62 ust. 1 zd. 2 u.p.z.p. wójt, burmistrz albo prezydent miasta podejmuje postępowanie i wydaje decyzję w sprawie ustalenia warunków zabudowy, jeżeli:
1) w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego albo
2) w okresie zawieszenia postępowania nie uchwalono miejscowego planu lub jego zmiany.
Zgodnie z uzasadnieniem uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej z 7 marca 2003 r. w sprawie zmian w projekcie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym: "W myśl poprawek wójt, burmistrz albo prezydent miasta będzie miał obowiązek podjęcia postępowania i wydania decyzji w sprawie ustalenia lokalizacji inwestycji celu publicznego albo ustalenia warunków zabudowy, jeżeli w ciągu dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania rada gminy nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego. A zatem, w kontekście cytowanego stanowiska Senatu, wymóg powołany w zd. 1 art. 62 ust. 1 u.p.z.p. ma charakter obligatoryjny w tym sensie, iż w razie zaistnienia wskazanych tam przesłanek gmina musi podjąć zawieszone postępowanie. Jeżeli rada gminy w terminie dwóch miesięcy od dnia zawieszenia postępowania nie podjęła uchwały o przystąpieniu do sporządzania planu miejscowego, to wójt (burmistrz albo prezydent miasta) zobowiązany jest niezwłocznie podjąć zawieszone postępowanie. W tym przypadku zawieszenie powinno trwać maksymalnie 2 miesiące. Jednak w praktyce częściej spotkamy się z sytuacją, gdzie gmina podjęła już uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego (przed złożeniem wniosku o warunki zabudowy lub po jego złożeniu). Wówczas, w razie zawieszenia postępowania, możliwość skorzystania z przesłanki powołanej w pkt 1 art. 62 ust. 1 zd. 2 u.p.z.p., w celu jego ponownego podjęcia będzie wyłączona. Czy jednak oznacza to, iż inwestor będzie musiał pokornie odczekać 9 miesięcy, aby postępowanie zostało ponownie zainicjowane?
