Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2021-10-02

Ustawa o AML: Siedem najważniejszych wyzwań, z którymi wkrótce będą musiały się zmierzyć biura rachunkowe

Część zmian w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu wchodzi w życie 31 października 2021 r. Nakładają one kolejne obowiązki także na biura rachunkowe, które powinny m.in. zweryfikować własne wewnętrzne procedury AML oraz zakres informacji zgłaszanych do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych, aby dostosować się do nowych wymagań.

TEMAT: Przeciwdziałanie praniu pieniędzy

PROBLEM: Jak przygotować biuro do nowych obowiązków

1. wewnętrzne procedury

Ustawa z 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 815; dalej: nowelizacja ustawy o AML) nałożyła na każde biuro rachunkowe (zarówno świadczące usługi w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych, jak i mające wyłącznie klientów objętych uproszczoną ewidencją podatkową) obowiązek wdrożenia wewnętrznej procedury systemu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Procedura określająca zasady postępowania przy realizacji ustawowych obowiązków w obszarze AML przez biuro rachunkowe ulegnie modyfikacji w związku z nałożeniem na instytucje obowiązane nowych obowiązków. W związku z tym od 31 października 2021 r. wewnętrzna procedura instytucji obowiązanej będzie musiała zostać uzupełniona o zasady odnotowywania rozbieżności pomiędzy informacjami zgromadzonymi w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR) a informacjami o beneficjentach rzeczywistych klienta ustalonymi w związku ze stosowaniem ustawy z 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1132; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 1535; dalej: ustawa o AML), zgodnie z wymogiem określonym w art. 50 ust. 2 pkt 11 tej ustawy. Kolejnym niezbędnym elementem procedury będzie określenie zasad dokumentowania utrudnień stwierdzonych w związku z weryfikacją tożsamości beneficjenta rzeczywistego (ang. ultimate beneficial owner, UBO) oraz czynności podejmowanych w związku z identyfikacją jako beneficjenta rzeczywistego osoby fizycznej zajmującej wyższe stanowisko kierownicze (art. 50 ust. 2 pkt 12 ustawy o AML).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00