Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2022-03-04

Samochód w firmie. Krajobraz po Polskim Ładzie

Obowiązujące od początku tego roku zmiany w regulacjach podatkowych dotyczących samochodów osobowych bez wątpienia pozostają w cieniu takich rozwiązań wprowadzonych przez Polski Ład, jak likwidacja możliwości odliczenia składki zdrowotnej od podatku, podwyższenie kwoty wolnej czy nowe ulgi i zwolnienia podatkowe. W praktyce jednak te - na pierwszy rzut niewielkie modyfikacje przepisów - mają duże znaczenie zarówno dla przedsiębiorców, jak i pracowników oraz innych osób korzystających z firmowych aut. Bez wątpienia najważniejszą niekorzystną zmianą jest zniesienie możliwości sprzedania bez podatku poleasingowego samochodu już po upływie pół roku od jego wykupienia do majątku prywatnego. Po zmianach przedsiębiorca musi rozpoznać przychód podatkowy, jeśli sprzeda pojazd w ciągu sześciu lat od jego wykupu. To oznacza, że podpisując umowę leasingową np. na trzy lata, można będzie sprzedać auto bez podatku dopiero po dziewięciu latach od jej zawarcia. W Polskim Ładzie ograniczono również atrakcyjność amortyzacji auta używanego wcześniej na cele prywatne. W przypadku wprowadzenia prywatnego samochodu do ewidencji środków trwałych za jego wartość początkową (będącą podstawą amortyzacji) należy bowiem przyjąć cenę nabycia, przy czym nie może ona przekroczyć wartości rynkowej środka trwałego na dzień wprowadzenia pojazdu do ewidencji.

Wprowadzone zmiany są niekorzystne również dla wielu pracowników, którzy korzystają ze służbowych samochodów do celów prywatnych. Otóż zmieniony został parametr, od którego zależy, czy za korzystanie z firmowego samochodu do celów prywatnych pracodawca doliczy pracownikowi 250 zł czy 400 zł. Stosowane do końca 2021 r. kryterium pojemności skokowej zostało zastąpione mocą silnika. Szkopuł tkwi w tym, że w wielu przypadkach samochody o pojemności silnika nieprzekraczającej 1600 cm3 (dotychczasowy próg) dysponują wyższą mocą niż 60 kW (nowy próg). W efekcie pracownik, który korzysta cały czas z tego samego auta, od początku roku uzyskuje wyższy przychód z tego tytułu, w związku z czym zapłaci też wyższy podatek.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00