Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-05-04

W uchwale dotyczącej zaciągnięcia kredytu rada powiatu musi sprecyzować jego cel

Rada miejska podjęła decyzję w sprawie zaciągnięcia kredytu na 5 mln. Przy czym w uchwale nie wskazano celu, na jaki został zaciągnięty. Stosowny zapis zawarto tylko w uchwale zmieniającej budżet, gdzie podano, że kredyt ma służyć m.in. pokryciu deficytu budżetowego w 2022 r. Czy takie zapisy w budżecie legalizują niedostatki uchwały w sprawie kredytu?

Analizując podaną problematykę, warto w pierwszej kolejności zwrócić uwagę na art. 89 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych. Postanowiono tam, że jednostki samorządu terytorialnego mogą zaciągać kredyty i pożyczki oraz emitować papiery wartościowe na finansowanie planowanego deficytu budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Zobowiązania zaciągane na sfinansowanie planowanego deficytu mogą być jednak dokonywane tylko do kwot niezbędnych do realizacji tego celu. W praktyce oznacza to, że jeżeli planowany deficyt wynosi np. 5 mln zł, to zaciągane zobowiązanie może służyć tylko pokryciu tego celu, a nie również innych celów. Warto także dodać, że ww. uchwały są podejmowane na podstawie art. 58 ustawy o samorządzie gminnym, z którego m.in. wynika, że uchwały i zarządzenia organów gminy dotyczące zobowiązań finansowych wskazują źródła pokrycia zobowiązań.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00