Wypłata wynagrodzenia za pracę po terminie
Nieprawidłowość
Wójt gminy wypłacił pracownikom urzędu gminy wynagrodzenia za grudzień po terminie (10 stycznia kolejnego roku) na podstawie zarządzenia w sprawie „jednorazowej zmiany terminu wypłaty wynagrodzenia”, wydanego 31 grudnia. Zgodnie z regulaminem wynagradzania pracowników urzędu gminy wynagrodzenie powinno być wypłacone z dołu, ostatniego dnia miesiąca za ten miesiąc (czyli 31 grudnia). Wójt uzasadnił zmianę terminu wypłaty wynagrodzenia pracownikom brakiem odpowiednich środków w budżecie gminy.
Prawidłowe postępowanie
Wójt gminy nie może jednorazowo zmienić terminu wypłaty wynagrodzenia podanego w regulaminie organizacyjnym.
Do pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie gminy stosuje się przepisy Kodeksu pracy (dalej: k.p.) w kwestiach nieuregulowanych w ustawie o pracownikach samorządowych (art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych). Chodzi tu m.in. o przepisy regulujące zagadnienia związane z terminem wypłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenie wypłaca się co najmniej raz w miesiącu w stałym i ustalonym z góry terminie. Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego (art. 85 § 1 i 2 k.p.). Konkretny termin wypłaty wynagrodzenia obowiązujący w jednostce powinien być ustalony w zbiorowym układzie pracy, regulaminie pracy lub regulaminie wynagradzania (art. 86 § 1 k.p.).
