Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2022-10-05

Komisja skarg, wniosków i petycji

Obecna kadencja organów jednostek samorządu terytorialnego jest pierwszą, w której obowiązują znowelizowane przepisy ustrojowych ustaw samorządowych dotyczące komisji skarg, wniosków i petycji. Przypomnijmy, że to organ wewnętrzny rady gminy/miasta, rady powiatu i sejmiku województwa, który m.in. rozpatruje skargi na działania wójta i gminnych jednostek organizacyjnych, a także wnioski i petycje składane przez obywateli. Kilkuletnia praktyka stosowania nowych przepisów pozwala na wyciągnięcie pierwszych wniosków i odniesienie się do kwestii budzących najwięcej wątpliwości.

 

 

O co urzędnicy pytają na szkoleniach

Charakter organu

problem Czy komisja skarg, wniosków i petycji jest obowiązkowa, czy też jej zadania można powierzyć innej komisji rady/sejmiku?

odpowiedź Komisja skarg, wniosków i petycji jest stosunkowo nowym tworem w ustrojowym prawie samorządowym. Przepisy dotyczące jej tworzenia i funkcjonowania dodano do wszystkich trzech ustrojowych ustaw samorządowych w wyniku uchwalenia ustawy z 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. poz. 130). W zakresie zmian ustrojowych ustaw samorządowych przepisy tej ustawy „stosuje się do kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego następujących po kadencji, w czasie której niniejsza ustawa weszła w życie”, tj. od obecnej kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego zapoczątkowanej wyborami samorządowymi z 2018 r.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00