Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Porada

Data publikacji: 2023-08-17

Bezpieczeństwo i higiena pracy: o czym musi pamiętać pracodawca, gdy zatrudniony przechodzi na pracę zdalną

Jedna z naszych pracownic, która wróciła z urlopu wychowawczego, złożyła wniosek o pracę zdalną w związku z wychowywaniem dziecka do lat czterech. Będzie to pierwszy pracownik pracujący w ten sposób w naszej firmie. Mamy wątpliwości dotyczące szczególnie bezpieczeństwa i higieny pracy. Czym różnią się nasze obowiązki z tym związane od obowiązków wobec pracownika stacjonarnego?

Zgodnie z art. 15 kodeksu pracy (dalej: k.p.) pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Praca zdalna nie wprowadza żadnych zmian w tym zakresie. Na pracodawcy nadal spoczywa obowiązek zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Wykonywanie pracy zdalnej nie wyłącza podstawowego obowiązku pracodawcy, jakim jest ochrona zdrowia i życia pracowników realizowana poprzez zapewnienie im bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Pracodawca nadal jest odpowiedzialny za stan bhp i musi zapewniać pracownikowi środowisko pracy wolne od zagrożeń. Jednak z uwagi na to, że pracownicy nie świadczą pracy na terenie zakładu pracy, ustawodawca wprowadził kilka zmian w zakresie obowiązków pracodawców związanych z bhp.

Kilka wyjątków

Wobec pracowników zdalnych pracodawca nie będzie miał obowiązków związanych z udzielaniem pierwszej pomocy w nagłych wypadkach, zwalczaniem pożarów i ewakuacją. To oznacza, że nie musi zapewniać pracownikom punktów pierwszej pomocy, apteczek oraz wywieszać w widocznych miejscach instrukcji o udzielaniu pierwszej pomocy w razie wypadku oraz wykazów pracowników przeszkolonych w udzielaniu pierwszej pomocy, którym powierzono obsługę punktów i apteczek.

Pracodawca nie będzie też zobowiązany do organizowania stanowiska pracy zgodnie z przepisami i zasadami bhp, dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego ani o sprawność środków ochrony zbiorowej i ich stosowanie zgodnie z przeznaczeniem.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00