Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
comment

Artykuł

Data publikacji: 2007-01-30

Likwidacja działalności gospodarczej w aspektach ubezpieczeniowym oraz prawa pracy

Działalność gospodarczą łatwiej jest założyć niż zlikwidować. Założenie jest sprawą w gruncie rzeczy czysto formalną - należy jedynie złożyć odpowiednie dokumenty w kilku urzędach. Nieco inaczej wygląda sprawa w przypadku likwidacji działalności - oprócz składania stosownych zgłoszeń należy dopełnić wielu innych formalności, w tym przede wszystkim dokonać rozliczeń z urzędami i kontrahentami, a także rozwiązać zawarte umowy (o pracę, o dostawę towarów lub usług itp.).

LIKWIDACJA DZIAŁALNOŚCI A STOSUNEK PRACY
Likwidacja działalności gospodarczej nie zawsze jest równoznaczna ze zwolnieniem pracowników - pracodawca może pozostać pracodawcą, nawet jeśli przestanie prowadzić działalność gospodarczą. Według art. 3 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 ze. zm.) pracodawcą jest bowiem jednostka organizacyjna, choćby nie miała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna - jeżeli zatrudniają pracowników. Z unormowania tego wynika, że dla posiadania statusu pracodawcy wystarczający jest fakt zatrudniania pracowników, natomiast nie ma znaczenia prowadzenie działalności gospodarczej.
PRZYKŁAD
Stowarzyszenie prowadziło działalność gospodarczą. W pewnym momencie podjęto decyzję o likwidacji działalności - nadal jednak prowadziło ono działalność statutową. Pracownicy stowarzyszenia nie stracili więc pracy, a stowarzyszenie nadal miało status pracodawcy.
close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00