Zrozumieć siebie nawzajem
Konflikt jest przedmiotem zainteresowania organizacji przede wszystkim z uwagi na koszty, jakie ponoszą one w wyniku m.in. sporów pracowniczych, sprzecznych interesów poszczególnych działów, problemów wewnątrz zespołów, zerwanych negocjacji czy źle wynegocjowanych kontraktów. Czy jednak można zapanować nad konfliktem, aby zminimalizować straty w firmie?
Joanna Dulińska
Michał Duda
Autorzy są psychologami, dyplomowanymi psychoterapeutami i nauczycielami psychologii procesu. Są superwizorami Ośrodka Psychoterapeutyczno - Szkoleniowego Poza Centrum przy Polskim Stowarzyszeniu Psychoterapeutów i Trenerów Psychologii Procesu.
Kontakt:
personel@infor.pl
Mimo wielu starań: licznych szkoleń, usprawniania komunikacji, poszukiwania w negocjacjach rozwiązań typu wygrany-wygrany, unikania osobistego uwikłania, budowania racjonalnej, dojrzałej, profesjonalnej kultury organizacyjnej, niezależnie od wysiłków konflikty nadal wymykają się spod kontroli i stanowią poważny problem dla organizacji.
W ciągu ostatnich lat konflikt został do pewnego stopnia oswojony. Zyskał lepszy wizerunek. Jest postrzegany jako zjawisko „normalne”, nieodłączne zachowaniom społecznym, towarzyszące życiu organizacji, wręcz niezbędne jako źródło nauki, rozwoju, poszukiwania twórczych rozwiązań, budowania relacji. Wszystko to prawda, konflikty zmuszają do nauki i rozwoju, ale musi zostać spełniony jeden warunek, ktoś powinien starać się nad konfliktem panować, radzić sobie z nim, zarządzać, a i wtedy nie daje się uniknąć jego kosztów.
