Wspierać dla zysku (1)
Coraz więcej organizacji zaczyna zdawać sobie sprawę z tego, że pomagając innym, można też pomagać sobie, swojej firmie, budując pozytywne relacje z potencjalnymi klientami, partnerami czy pracownikami, a przez to lepiej funkcjonować na rynku.
W czasach gdy coraz bardziej zwraca się uwagę na rozwój kapitału społecznego, kluczowe stają się zasady odpowiedzialności w stosunku do pracowników. Dobre warunki pracy i przyjazna atmosfera pomiędzy pracownikami bezpośrednio wpływają na ich kreatywność, skuteczność i lojalność. Aktywa te decydują w dużej mierze o wartości firmy, ponieważ to zachowania ludzi są podstawą skutecznej realizacji wyznaczonych celów strategicznych. Możliwość współdefiniowania przez pracowników podstawowych zasad odpowiedzialności społecznej firmy i świadomość wpływu codziennej pracy na ich realizację to czynniki wysoce mobilizujące, które pozytywnie wpływają na poziom zaangażowania. Pracownicy odgrywają ważną rolę w dopełnianiu polityki odpowiedzialności i dlatego to od nich firma powinna zaczynać swoje społecznie odpowiedzialne działania. To pracownicy są często najlepszymi i najefektywniejszymi kanałami informacji. Powinni wiedzieć o wszystkich działaniach firmy z zakresu CSR, ponieważ wtedy mogą mieć istotny wkład w efektywność tych działań. W wielu firmach wypracowano sposoby angażowania pracowników w projekty społeczne, poprzez np. wolontariat pracowniczy czy dobrowolnie udzielane wsparcie finansowe. Poniżej prezentujemy kilka wybranych praktyk z tego zakresu w firmach BP, Danone i TNT Express Poland.
Przejrzyste procedury i polityka prorodzinna w BP
W ramach wewnętrznych procedur (kodeks postępowania) i programów w firmie BP wszyscy pracownicy i ich rodziny objęci są pakietami medycznymi i sportowo-rekreacyjnymi, mają także z góry określony budżet szkoleniowy na dany rok. Pracownicy mogą również, w ramach wolontariatu angażować się w wybrane przez siebie akcje, a firma poprzez program Matching Fund dodatkowo wspomaga takie organizacje. Ponadto BP od lat prowadzi partnerskie programy z różnymi organizacjami pozarządowymi, w tym Stowarzyszeniem Autokreacja, które ma w swojej ofercie kilka szkoleniowych programów dla różnych grup społecznych (m.in. Klasa Kobiet, www.autokreacja.org).
