czyli kompetencje menedżerskie na różnych szczeblach zarządzania
Fachowość szefa
W procesach rekrutacji, ocen i rozwoju pracowników coraz powszechniejszą praktyką staje się wykorzystywanie modeli kompetencji. Odgrywają one rolę scalającą dla różnych procesów HR i sporządzanej na ich użytek dokumentacji. Kompetencje menedżerskie można potraktować jako zbiór kompetencji ściśle dopasowanych do funkcji zarządczej, jak również zbiór kompetencji społecznych, zarządczych i technicznych.
Anetta Krukowska
Autorka jest trenerką w Ernst & Young Academy of Business. Specjalizuje się w szkoleniach i projektach ocen kompetencji. Jest coachem w interwencjach zespołowych.
Kontakt:
academyofbusiness@pl.ey.com
Robert L. Katz wyróżnił na bazie koncepcji Henriego Fayola umiejętności potrzebne do działania na zróżnicowanych szczeblach kierowniczych (zobacz rysunek 1). Wniosek płynący z jego teorii na rzecz budowanych modeli kompetencji jest następujący: rodzaj kompetencji kluczowych dla menedżera zależy od poziomu zarządzania, na którym się znajduje. Im niższe umocowanie stanowiska w strukturze, tym większe znaczenie mają kompetencje techniczne i społeczne, takie jak motywowanie czy kontrola. Im wyższe umocowanie stanowiska, tym mniejsze znaczenie mają kompetencje techniczne (co jest wbrew powszechnemu myśleniu pracowników, że szef posiadający autorytet powinien być największym ekspertem w danej dziedzinie). Znaczenia nabierają kompetencje społeczne i koncepcyjne, związane z koordynowaniem i integrowaniem działań organizacji.
