Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
Data publikacji: 2010-09-02

Zmiany zasad podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pracowników

(Po)waga edukacji

Od 16 lipca obowiązują nowe zasady podnoszenia kwalifikacji przez pracowników. Do szczególnie ważnych praw i obowiązków stron stosunku pracy należą: udzielenie płatnego urlopu szkoleniowego, zwolnienie z części lub całego dnia pracy, przyznanie dodatkowych świadczeń, zawieranie umowy szkoleniowej oraz zwrot kosztów kształcenia.

Katarzyna Piecyk

Autorka jest absolwentką Szkoły Inspekcji Pracy we Wrocławiu, od kilkunastu lat specjalizuje się w problematyce prawa pracy, autorka licznych artykułów i opracowań z tej dziedziny.

Kontakt:

kapiec@poczta.wp.pl

Nowe zasady dotyczą pracowników, którzy rozpoczęli podnoszenie kwalifikacji po 15 lipca. Natomiast do tych, którzy rozpoczęli naukę wcześniej, mają zastosowanie przepisy obowiązujące przed 11 kwietnia 2010 r. Nowe przepisy nie różnicują pracowników na skierowanych i niekierowanych na naukę, lecz na kształcących się z inicjatywy pracodawcy lub za jego zgodą. Rozróżnienie to nie wpływa jednak na zakres świadczeń przysługujących pracownikom w związku z podnoszeniem kwalifikacji.

Na nowych zasadach

Z nowych przepisów wynika, że pracownik i pracodawca są zobowiązani zawrzeć pisemną umowę dotyczącą podnoszenia kwalifikacji zawodowych, która będzie regulować zasady obowiązujące obie strony (dotychczas zawarcie takiej umowy nie było obowiązkowe).

Umowa powinna jak najbardziej szczegółowo określać wzajemne zobowiązania stron. Jeśli przykładowo umowa przewiduje przyznanie pracownikowi świadczeń pieniężnych, należy w sposób wyczerpujący określić tryb i termin ich wypłaty, jeśli natomiast pracodawca zwraca pracownikowi koszt przejazdów, warto wskazać środek lokomocji i sposób potwierdzenia przejazdów (np. poprzez okazanie biletów).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00