Testy w biznesie - skuteczna metoda selekcji czy marketingowa propaganda?
Psychologiczny pomiar
Działy HR podczas rekrutacji i alokacji pracowników, planowania ścieżek kariery, awansowania czy działań rozwojowych muszą korzystać z odpowiednich narzędzi, aby ich decyzje personalne były trafne. Czy możliwy jest rzetelny pomiar kompetencji pracowników przy zastosowaniu narzędzi psychologicznych? Jaka jest perspektywa naukowców tworzących testy, a jaka praktyków wykorzystujących je w codziennej pracy?
Urszula Brzezińska
Autorka jest starszym specjalistą ds. testów psychologicznych w Dziale Merytorycznym Pracowni Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Zajmuje się adaptacją i tworzeniem nowych narzędzi psychologicznych dla obszaru HR.
Kontakt:
u.brzezinska@practest.com.pl
Wysiłek, jaki obecnie wkłada się w procesy rekrutacyjne i rozwojowe w firmach, jest ogromny, nie ulega bowiem wątpliwości, że sukces ekonomiczny organizacji zależy w dużej mierze od potencjału tkwiącego w pracownikach. Starania dokładane przy zatrudnianiu ludzi na adekwatne do ich możliwości stanowiska nie są więc motywowane jedynie troską o zadowolenie z pracy przyszłych członków zespołu, lecz - przede wszystkim - nastawieniem na wymierne korzyści finansowe płynące z dopasowania człowiek - organizacja, co przejawia się skuteczniejszą realizacją celów strategicznych firmy. Jakie zatem narzędzia mogą dostarczyć pracownikom działów HR obiektywnych przesłanek przydatności lub odrzucenia kandydata?
