Jak wspierać pracowników w różnych fazach kariery?
Sztuka rozwoju
Każdy pracownik, niezależnie od wieku i doświadczenia, może wnieść do organizacji coś unikalnego, co pozwoli na jej rozwój i wzrost. Na przestrzeni rozwoju kariery każda osoba wymaga jednak innych zabiegów, aby mogła zwiększać swoją efektywność i zaangażowanie w organizację. Wiedza na temat etapu rozwoju kariery i oczekiwań pracownika wydaje się zatem kluczowa dla powodzenia zarządzania ludźmi w organizacji i wzrostu konkurencyjności na rynku.
Nie jest sztuką wyszkolić pracownika. Sztuką jest pozwolić mu się rozwijać i wspólnie cieszyć się długofalowymi zyskami - jego i organizacji. Bo rozwój zawodowy, tak jak rozwój osobisty - jest procesem, który może trwać całe życie. Nierozłączność rozwoju osobistego i zawodowego powoduje, że rozwój kariery to także kształtowanie się postaw, wartości, motywacji i zainteresowań, a nie tylko kompetencji zawodowych. Tylko rozpatrując rozwój zawodowy z perspektywy holistycznej, jako projekt, w którym stawia się cele, planuje rozwój zasobów i zarządza zdobytą wiedzą, można mówić o efektywnym wykorzystaniu możliwości pracowników na każdym etapie kariery. Niezależnie od tego, czy ten rozwój wiąże się z pionową strukturą organizacji, czy rozwojem umiejętności specjalistycznych.
