HR biznes partner i jego rola w organizacji
Zawód z przyszłością?
W obliczu kryzysu gospodarczego, jaki kilka lat temu spustoszył rynki wielu krajów, w tym Polski, a obecnie ponownie wkrada się do Europy, zadania i odpowiedzialność działów personalnych bardzo się zmieniły. Osoba zajmująca się HRM musi posiadać już nie tylko umiejętności komunikacyjne, interpersonalne, lecz także obszerną wiedzę branżową, ekonomiczną, umiejętności analityczne. Odpowiedzią rynku na te wymagania miało być utworzenie stanowiska o nazwie HR biznes partner.
Kim zatem jest HR biznes partner (HRBP) oraz jak pełniona przez niego funkcja znalazła zapotrzebowanie na rynku polskim? Aby odpowiedzieć na to pytanie, przeprowadziłyśmy ankietę*, której celem było pozyskanie opinii dotyczących stanowiska HR biznes partnera oraz zbadanie, jaką wiedzę na temat tego stanowiska mają przedstawiciele działów HR w firmach działających na polskim rynku oraz jak je rozumieją.
Ankieta (w dwóch wersjach) została przeprowadzona przez internet. Wybór wersji zależał od tego, czy w danej organizacji funkcjonuje stanowisko HR biznes partnera. Ankietę wypełnili przedstawiciele 15 firm, siedem z nich posiada w swej strukturze to stanowisko. Najwięcej odpowiedzi uzyskano z firm o zatrudnieniu powyżej 500 osób, 11 firm ma zasięg międzynarodowy, w sześciu z nich istnieje stanowisko HR biznes partnera. Tylko jedna organizacja, która ma w swojej strukturze to stanowisko, jest firmą polską. W dwóch firmach takie stanowisko istnieje od dwóch lat, w dwóch kolejnych - sześć lat. Pojedyncze odpowiedzi to: półtora roku, trzy miesiące, 17 lat.
Cel stanowiska
