Wdrożenie programu motywacyjnego wykorzystującego benefity - opis praktyki
Sztuka zachęcania
Firma X, funkcjonujący na polskim rynku energii inwestor zagraniczny, po poważnej zmianie organizacyjnej i badaniu opinii wśród pracowników wprowadziła w polskim oddziale firmy z sukcesem pełen zabawy i humoru program motywacyjny, w którym "każdy może podziękować każdemu" za dobrą pracę, wyniki, postawę. W Firmie X docenia się także wartości niematerialne, ale benefity są całkiem konkretne.
Specyfika branży energetycznej w Polsce historycznie i kulturowo łączy się z układami zbiorowymi pracy. Większość polskich pracowników zatrudnionych w firmach tego sektora związana jest z branżą energetyczną i konkretnym miejscem pracy od początku swojej kariery zawodowej.
- Silne przyzwyczajenia pracowników stanowią duże wyzwanie dla pracodawcy. Motywowanie poprzez benefity często jest ograniczone dokumentami, które obowiązują, pakietami gwarancji pracowniczych, które zostały podpisane w przeszłości - przyznają specjaliści ds. wynagrodzeń w Firmie X.
Kiedy Firma X zakończyła restrukturyzację, w wyniku której zredukowano o 3/4 liczbę pracowników, nastroje w organizacji domagały się nowych działań motywacyjnych. Przez ostatnie pięć lat pracowano nad tym, by maksymalnie ujednolicić system motywacyjny, włączyć do wynagrodzeń zasadniczych bądź zlikwidować część dodatków, które były zaległościami z lat poprzednich. Szukano także nowych inspiracji co do możliwości motywowania.
