Zaangażowanie kadry menedżerskiej w procesy szkoleniowe w organizacji
Współpraca dla rozwoju
Ze wszystkich partnerów procesów szkoleniowych w organizacji najważniejszy jest bezpośredni przełożony uczestników szkolenia. Jego rola i możliwości wpływu na efektywność realizowanych projektów szkoleniowych i wykorzystanie przez pracowników nabytych kompetencji są nie do przecenienia. Czy są oni wystarczająco zaangażowani?
Niestety nie. Tak wynika z Ogólnopolskiego Badania Benchmarków Efektywności i Jakości Procesów Szkoleniowych 2012. W Badaniu TDI (skrócona nazwa) wzięło udział ponad 130 firm w ośmiu województwach w Polsce.
Konkluzje badania
Wyniki uzyskane w inauguracyjnej edycji badania w 2012 roku pokazują uśrednioną kondycję efektywności polityki szkoleniowej polskich przedsiębiorstw, wskazując kilka wyraźnych tendencji charakteryzujących praktyki na rynku polskim. Jeśli chodzi o zaangażowanie kadry menedżerskiej w procesy szkoleniowe w firmach, okazuje się, że spośród pięciu podstawowych partnerów procesów szkoleniowych najsłabiej wypadają właśnie bezpośredni przełożeni uczestników szkoleń (zobacz wykres 1).
Wyniki branż są bardzo zróżnicowane, jednak najlepiej - w prawie wszystkich kategoriach omawianego obszaru - wypada bankowość i ubezpieczenia, która ma bardzo dobry wynik dla działu szkoleń, trenerów i kadry naczelnej. Wyniki tej branży znacząco przekraczają wyniki benchmarku - uśrednionego wyniku wszystkich firm biorących udział w badaniu w danym obszarze. Na kolejnych miejscach w czołówce, uśredniając wyniki, plasują się: branża motoryzacyjna, IT i budownictwo.
