Jak stworzyć pracownikom warunki do kreowania innowacji w firmie?
Ulepszanie rzeczywistości
Innowacje, innowacyjność, postęp technologiczny to zagadnienia coraz częściej pojawiające się zarówno w życiu codziennym, jak i w szybko zmieniającym się otoczeniu gospodarczym i biznesowym. Ciągłe doskonalenie produktów, usług, technologii, zwiększanie jakości dostarczanych dóbr są celami kluczowymi każdej organizacji. Spełnienie tych wszystkich założeń możliwe jest m.in. dzięki kulturze innowacji. Najważniejszym aspektem jej prawidłowego funkcjonowania są pracownicy. Jak wydobyć ich innowacyjność?
Stworzenie warunków do kreowania innowacji w firmie wymaga zaangażowania oraz podjęcia odpowiednich działań przez kierownictwo.
Czym jest innowacja? Zdefiniował ją Bjornar Tinnesand, analizując definicje, które znalazł w ponad 180 publikacjach. Ustawił je chronologicznie od tych najczęściej występujących.
Innowacja to:
1. Wdrożenie innowacyjnej idei - 36 proc.
2. Nowa idea - 16 proc.
3. Wdrożenie wynalazku - 14 proc.
4. Idea różniąca się od już istniejących - 14 proc.
5. Wdrożenie nowej idei, zmieniającej dotychczasowe zachowania - 11 proc.
6. Wynalazek - 9 proc.
Innowacja polega na generowaniu nowej idei i wdrażaniu jej w nowe wyroby, procesy lub usługi, które przynoszą zyski dla innowacyjnych przedsiębiorstw. Dr Robert G. Cooper, ekspert w zarządzaniu innowacją, twórca diamentu innowacji (zobacz schemat 1), podkreśla, że jest ona wynikiem działania czterech elementów, które się wzajemnie uzupełniają i każdy z nich odgrywa istotną rolę, a braki choćby w jednym z nich mogą znacząco wpływać na zmniejszenie zdolności do osiągnięcia zysku z innowacji.
