Konstruowanie narzędzi AC/DC (9)
Przed wykorzystaniem narzędzi symulacyjnych do oceny kompetencji podczas sesji AC/DC należy przeprowadzić ich pilotaż. Na co zwrócić uwagę podczas weryfikacji diagnostycznych właściwości zadań symulacyjnych?
Po przygotowaniu scenariuszy zadań symulacyjnych i materiałów, takich jak instrukcje dla uczestnika i oceniających asesorów, należy przeprowadzić weryfikację każdego zadania. Powinna ona przebiegać dwuetapowo.
Wstępny etap to zapoznanie się z przygotowanymi materiałami przez osoby znające cele i specyfikę tworzenia narzędzi symulacyjnych, które nie miały okazji pracować nad tworzonymi materiałami. Ich uwagi mogą być pomocne w finalnym dopracowaniu instrukcji. Istotne, aby weryfikacja uwzględniała przede wszystkim sprawdzenie, czy scenariusz stwarza możliwość ujawnienia się zakładanych aspektów ocenianych kompetencji, czy jest pod tym względem kompletny. Po wprowadzeniu niezbędnych korekt merytorycznych na tym etapie, zanim zadanie zostanie wykorzystane w ramach sesji pilotażowej (weryfikującej jego założenia i możliwości diagnostyczne), warto, aby zostało jeszcze przeczytane przez kolejną osobę, która oceni je pod względem zrozumiałości zawartych w instrukcji informacji - czy są czytelnie sformułowane cele, które stawiamy przed uczestnikiem, czy jasno została przygotowana instrukcja oceny.
Kolejny etap to pilotaż. Należy sprawdzić, czy przez poczynione przez autora założenia znajdują swoje odzwierciedlenie podczas praktycznego wykorzystania zadania.
Każde zadanie powinno zostać poddane pilotażowi według formuły, w jakiej zaplanowany został jego przebieg - dyskusje grupowe w formie pracy zespołowej, zadania interakcyjne (rozmowa z pracownikiem, współpracownikiem, klientem, prezentacja) w formie symulacji indywidualnych, a zadania typu analiza danych z raportem, dokumenty na biurku w postaci zadań pisemnych.
