Zarządzanie ryzykiem w HR
Analiza ryzyka kadrowego to prężnie rozwijająca się gałąź analityki HR. Dzięki niej jesteśmy w stanie lepiej ocenić szanse i zagrożenia związane z zatrudnianiem nowych pracowników, wyborem odpowiedniej formy stosunku pracy czy przyjęciem określonej strategii personalnej, kluczowej dla rozwoju biznesu. Uwaga poświęcona ryzyku kadrowemu może uchronić przedsiębiorcę przed gigantycznymi stratami finansowymi wynikającymi z niedoszacowania niebezpieczeństw związanych z prowadzeniem i rozwijaniem kadr.
Każda większa firma posługuje się w planowaniu swojej działalności analizą ryzyka. Zwłaszcza, jeśli w grę wchodzą złożone procesy logistyczne.
Ryzyko i strategia
Planujemy łańcuchy dostaw produktów oraz technologie ich wytwarzania w sposób, który okaże się najkorzystniejszy dla przedsiębiorstwa. Ograniczamy dzięki temu niepotrzebne koszty oraz odsuwamy od siebie widmo wielkich, niezaplanowanych strat. Przygotowujemy się na niechciane scenariusze i wypracowujemy techniki radzenia sobie z nimi. Sporządzamy mapy ryzyka i szkicujemy procedury postępowania w sytuacjach, w których sprawy firmy przyjmują niekorzystny obrót.
Analiza ryzyka dotyczy najczęściej podstawowych zasobów firmy - tego, co stanowi jej największą wartość. Nie do podważenia jest teza, że poza samymi wytworami działalności gospodarczej, takimi jak towar, metoda świadczenia usług czy technologiczny know-how, podstawowy zasób firmy stanowią zatrudnieni w niej ludzie. Powinien być to zatem zasób szczególnie chroniony, a operowanie na nim - wystarczająco doinwestowane. Dlaczego warto uwzględnić w budżecie instrumenty analizy ryzyka w HR?
