Techniki modelowania biznesowego w dziale HR (1)
Tworzenie modeli biznesowych przestało być zarezerwowane tylko dla wąskiego grona menedżerów wyższego szczebla tworzących strategie dla dużych organizacji czy przedsiębiorców zakładających nowe działalności gospodarcze, tzw. start-upy. Obecnie doradcy zawodowi powinni umieć przedstawić dobry model biznesowy w 30 sekund w trakcie tak zwanego elevator speech (krótkiego, trafnego przedstawienia danego zagadnienia). Zanim jednak będzie możliwa taka synteza, należy właściwie przeanalizować każdy element modelu, skupiając się szczególnie na jego fundamentach, czyli segmentach klientów i propozycji wartości.
Od kilku lat w branży HRM nieustannie popularny jest temat dostosowania strategii, systemów i roli działu HR do strategii rozwoju całej organizacji oraz poszczególnych jednostek. Wiele uwagi w tej dyskusji poświęca się roli HR biznes partnera (HRBP). Od nowoczesnego działu personalnego oczekuje się:
● umiejętności szerokiego spojrzenia na organizację,
● rozumienia procesów w niej zachodzących,
● praktycznego rozumienia specyfiki pracy poszczególnych działów,
● rozumienia wyzwań i problemów operacyjnych oraz strategicznych, z jakimi mierzą się menedżerowie i pracownicy,
● znajomości i rozumienia modelu biznesowego organizacji, misji, wizji oraz celów strategicznych.
