Techniki modelowania biznesowego w dziale HR (2)
Od nowoczesnego działu HR oczekuje się znajomości i rozumienia modelu biznesowego organizacji (jej misji, wizji, celów strategicznych), umiejętności szerokiego spojrzenia na organizację oraz wreszcie dostosowania strategii, systemów i roli działu HR do strategii rozwoju całej firmy oraz poszczególnych działów. Zatem model funkcjonowania działu HR powinien być dopasowany do specyfiki i potrzeb konkretnej organizacji. Z pomocą przychodzi metodologia tworzenia modeli biznesowych Aleksandra Osterwaldera.
W poprzedniej części artykułu zostały opisane dwa pierwsze elementy modelu biznesowego: segmenty klientów i propozycja wartości, które są fundamentem całego modelu. Dla przypomnienia: segmenty klientów to grupy ludzi, do których organizacja stara się dotrzeć i dla których chce pracować. Propozycja wartości to powód, dla którego klienci kupują produkty i korzystają z usług Twojej firmy a nie konkurencji, rozwiązuje ona problemy i odpowiada na wyzwania klientów, umożliwia spełnienie oczekiwań i potrzeb. Inaczej mówiąc, propozycja wartości to zbiór korzyści oferowanych klientom przez firmę.
W tej części artykułu opisane zostaną pozostałe elementy modelu biznesowego: kanały dystrybucji, relacje z klientami, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowi partnerzy, strumienie przychodów i struktura kosztów z kontynuacją przykładu dla HR biznes partnera działu sprzedaży.
