Badanie kompetencji pracowników
Metoda informacji zwrotnej 360 stopni to nie tylko jedna z metod oceny kompetencji, lecz przede wszystkim doskonałe narzędzie rozwojowe poszerzające samoświadomość ocenianych pracowników. Dobrze przeprowadzona zapewni firmie rzetelne źródło informacji na temat funkcjonowania kluczowych osób w kontekście odgrywanych przez nie ról zawodowych.
Ocena 360 stopni to wieloaspektowe badanie kompetencji pracowników pełniących w firmie jednocześnie wiele ważnych funkcji: eksperta, menedżera, współpracownika, podwładnego, dostawcy usług. Do odgrywania każdej z tych ról niezbędne jest posiadanie określonego zestawu, często zupełnie różnych, kompetencji. Od poziomu ich przyswojenia i adekwatnego wykorzystania zależy nie tylko zawodowa efektywność ocenianego, lecz także efektywność i satysfakcja współpracujących z nim osób.
Co wyróżnia ocenę 360 stopni?
Najważniejszym elementem oceny 360 stopni, odróżniającym ją od innych metod, jest fakt, że pracownik zostaje poddany ocenie z kilku perspektyw, kluczowych ze względu na jego funkcjonowanie zawodowe (zobacz schemat 1). Oceniany uzyskuje bowiem informację o swoich kompetencjach jednocześnie od przełożonych, podwładnych, najbliższych współpracowników oraz klientów. Dla pełnego obrazu dokonuje także samooceny.
Cel przeprowadzania oceny 360 stopni
