Czy HRBP faktycznie przyczyniają się do realizacji celów biznesowych firm?
(Nie)rzeczywisty partner
Niewiele koncepcji w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi zrobiło i nadal robi taką karierę, jak model HR biznes partnera. Jego głównym propagatorem od ponad 20 lat pozostaje Dave Urlich. Należało by się spodziewać, że po tylu latach praktycznego wykorzystania tego modelu w organizacjach można już oszacować, czy obserwowane zmiany wnoszą rzeczywiście nową jakość dla biznesu. Jak jest naprawdę?
Najsłabiej rozwiniętą kompetencją HR biznes partnerów jest orientacja w biznesie, a to właśnie ona w największymstopniu ma odróżniać ich od tradycyjnych specjalistów HR.
Nie ma wątpliwości co do tego, że coraz więcej polskich organizacji chce mieć u siebie HR biznes partnerów. Jeszcze 10 lat temu była to nowinka. Po kilku latach nastała swoista moda na tę funkcję, o czym świadczy między innymi rosnąca liczba programów szkoleniowych oraz studiów podyplomowych oferujących przygotowanie do tego zawodu. Duże organizacje, takie jak np. Poczta Polska, zatrudniają kilkudziesięciu i więcej HR biznes partnerów. Tak gwałtowne zmiany niosą jednak ze sobą ryzyko.
