Jak budować w organizacji otwartość i gotowość do dzielenia się tym, co trudne?
Esencja emocji
W biznesie wysoko ceni się przewidywalność i mierzalne prognozy, a porażki i emocje im towarzyszące są nie do przewidzenia, więc wszelkimi sposobami staramy się ich uniknąć. Czy słusznie?
Natura innowacji, do której dąży wiele organizacji, wymaga kreowania, poprawiania i generowania nowych pomysłów, a tego bez potknięć, błędów i porażek nie da się osiągnąć. Są branże, które zdają sobie sprawę, że bez innowacji znikną z rynku, dlatego wprowadzają do swojej kultury organizacyjnej zgodę na popełnianie błędów. Tyle tylko, że najczęściej zgoda ta dotyczy poprawiania produktów czy usług, ale nie obejmuje pracy nad emocjami, które towarzyszą niepowodzeniom. A pomijanie istotnego czynnika, jakim są emocje, potrafi korodować relacje, zespoły, a nawet całe firmy. Emocje towarzyszące konfliktom czy niedopowiedzeniom znacząco wpływają na funkcjonowanie organizmu, jakim jest firma.
Dorośli nie są nauczeni mówienia otwarcie o tym, co czują, odważnego pytania, co czują inni i co w związku z tym mogą zrobić. Nikt nas nie nauczył obchodzenia się z emocjami w życiu prywatnym, a co dopiero w firmie.
