Nowoczesne formy przekazywania wiedzy i rozwoju pracowników
Uczenie mniej tradycyjne
Jak największa skuteczność i efektywność procesu szkoleń i rozwoju to jedno z najważniejszych wyzwań, z jakimi dzisiaj muszą mierzyć się firmy. Okazuje się, że w wykorzystywaniu różnych - tradycyjnych i elektronicznych - metod przekazywania wiedzy i doskonalenia kompetencji kluczowe znaczenie ma personalizacja i indywidualizacja procesu nauki.
Zdaniem Perry’ego Timmsa, międzynarodowego eksperta zajmującego się przyszłością rynku pracy i nową wizją HR, w procesie szkoleń i rozwoju pracowników organizacje oczekują rezultatów, a pracownicy - realizacji potrzeb*. Dlatego też przyjęcie perspektywy użytkowników, ich indywidualnych potrzeb i oczekiwań może być punktem zwrotnym w myśleniu o rozwoju kompetencji, a co za tym idzie - w przygotowaniu efektywnych i skutecznych rozwiązań w tym zakresie.
Badanie pod nazwą MindSonar, nauka metodą Flipped Classroom i uczestnictwo w webinarach - to przykłady działań, w których istotne są trzy cechy: indywidualizacja, personalizacja i efektywność.
Zrozumieć siebie
Aby odpowiednio i zgodnie z potrzebami użytkowników zaprojektować program szkoleniowy, można najpierw przeprowadzić w firmie badanie np. za pomocą kwestionariusza MindSonar. Jego twórcą jest holenderski psycholog i coach metody prowokatywnej Japp Hollander, założyciel Instytutu Psychologii Eklektycznej. Badanie pozwala określić predyspozycje pracowników do wykonywania zadań na konkretnym stanowisku pracy. Może być realizowane w odniesieniu do potrzeb danej osoby, ale też zespołu i organizacji.
