Wspierając innych, wspieramy siebie
Dziś wśród poszukiwanych kompetencji, będących gwarantem skutecznego przywództwa, wymienia się między innymi zarządzanie emocjami, aktywne słuchanie, tworzenie sieci wsparcia, autentyczność i empatię. Ponadto niezbędna dla liderów staje się odwaga do wprowadzania zmian, także we własnym postępowaniu. Równocześnie, aby być skutecznym liderem, trzeba realizować zakładane cele, udzielać negatywnych informacji zwrotnych, podejmować niepopularne decyzje, a czasami zwalniać. Pogodzenie tych postaw jest trudne, ale czy niemożliwe?

Najnowsze badania wskazują, że aby być naprawdę skutecznym i budować stabilne organizacje, lider musi okazywać zarówno mądrość, jak i współczucie. Mądre współczujące przywództwo oznacza zdolność do realizowania trudnych zadań w ludzki sposób. I taki model przywództwa zdaje się być najwłaściwszy na nadchodzące czasy. Jak to jednak osiągnąć i czy to się opłaca?
Analizując modele przyszłych kompetencji przywódczych, zastanawiałam się, jaki ma być menedżer na miarę VUCA? Zgodnie z raportem Deloitte „HR Trendy (2018)” ma to być menedżer kierujący się nie tylko rozumem, ale przede wszystkim sercem, czyli emocjami!
Pożądane kompetencje
Wyróżnia się cztery grupy nowych umiejętności, tzw. kompetencji współczesnego lidera. Są nimi:
- Zarządzanie uwagą: skupieniem, zmieniającymi się priorytetami, procesem ciągłej oceny działań i efektów;
- Zarządzanie emocjami: samoświadomość, kierowanie emocjami swoimi i pracowników, poczucie komfortu w sytuacjach dyskomfortu i budowanie rezyliencji;
- Kierowanie się motywacją wewnętrzną
