Poszukiwanie złotego środka (2)
Zadania stawiane przed nowoczesnymi systemami zarządzania to adaptacja firmy do zmiennych warunków rynkowych, wyprzedzanie konkurentów, monitorowanie rynku i umiejętne wykorzystanie sygnałów dotyczących szans i zagrożeń stwarzanych przez otoczenie. Kluczowy zatem staje się wybór właściwej metody zarządzania, dopasowanej do konkretnej organizacji: jej sytuacji, stopnia rozwoju, kultury organizacyjnej.

Po artykule „Poszukiwanie złotego środka”, opublikowanym w poprzednim numerze, odezwały się głosy w obronie różnych metod zarządzania - okazuje się, że wiele osób ma własne święte Graale, czyli metody zarządzania, „które są lepsze niż inne, po prostu najlepsze”. Nie dziwię się temu, bo sama mam ulubione metody, narzędzia i teorie, które oczywiście są lepsze niż wszystkie inne. Czasem po szkoleniu, gdy uczestnicy w podsumowaniach mówią, jak się cieszą, że poznali analizę transakcyjną, mówię, że gdy trener wierzy w jakąś metodę, narzędzie czy teorię, to grupa jest bez szans - też musi ją pokochać :).
Przy wyborze metody, teorii, narzędzia, aplikacji musimy wziąć pod uwagę nie tylko zalety, ale i wady danego rozwiązania. Cóż mi po najlepszym na świecie narzędziu, jeśli jego cena przekracza rozsądek albo nauka używania trwa dwa lata. Bo z metodą zarządzania jest tak jak z aplikacją do organizacji spotkań, na przykład:
- wszyscy muszą ją znać;
- powinna być dostępna legalnie dla każdego uczestnika.
