OKR
Objective and Key Results (OKR) to metoda, która pozwala organizacji definiować strategię biznesową poprzez trafne i ambitne cele oraz skupiać się na kluczowych rezultatach zapewniających osiągnięcie sukcesu. Jest wykorzystywana przez najbardziej dynamicznie rozwijające się firmy, ponieważ powoduje szybkie i policzalne efekty przenoszące się na produktywność zespołową oraz efektywność biznesową. Na co zwracać uwagę przy jej wdrażaniu?

Objective to zawsze jakościowy, ambitny, pełen aspiracji cel pokazujący kierunek, dokąd zmierzamy. Wynika on ze strategicznych, aktualnych potrzeb firmy i prowadzi do pożądanej zmiany. Odpowiada na pytania, gdzie chcemy dojść i co chcemy osiągnąć? To cel, który „kręci”, inspiruje i warto dla niego podjąć wysiłek. Dlatego im częściej pracownicy biorą udział w jego określaniu, tym bardziej chce im się działać, aby go zrealizować.
Key results to zawsze ilościowe wskaźniki pokazujące rezultat, który osiągniemy. Określone są liczbami mierzącymi progres, odpowiadają na pytanie, po czym poznamy, że osiągnęliśmy cel? Formułowane są wspólnie w zespole odpowiedzialnym za ich realizację. Gwarantują osiągnięcie celu – precyzują, w jaki konkretnie sposób będzie on zrealizowany, a jednocześnie ich realizm nie zabija na wstępie motywacji do działania. Key results wskazują wpływ, jaki realizacja danego celu będzie miała na organizację.
Mocnym argumentem za stosowaniem tego rozwiązania jest łatwa policzalność osiąganego celu i zauważalność progresu oraz naturalny empowerment pracowników, którzy chętnie angażują się, aby osiągnąć cel organizacji, gdyż jest on oddolnie wdrażany. Metoda OKR pomaga odpowiedzieć na pytania, które każda firma sobie zadaje (a przynajmniej powinna) – czy nasze działania są zasadne? Jakie korzyści generujemy dla naszych klientów? Czy podejmujemy właściwe działania? OKR-y „zmuszają” organizację i jej top management do sformułowania wizji i misji biznesu oraz służą operacjonalizacji tego, co dla firmy strategiczne.
